Plan pracy psychologa szkolnego powinien obejmować działania związane z zakresem realizacji wynikającym ze statutu i określonym w zakresie czynności. Szczegółowe działania do uwzględnienia w planie pracy mogą wynikać np. z planu pracy szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego i innych działań szkoły w danym roku szkolnym. Dowiedz się, jak przygotować się do tworzenia rocznego planu pracy psychologa szkolnego i jakie elementy w nim uwzględnić.
Stanowisko psychologa szkolnego wiąże się z wieloma wyzwaniami, ale też daje ogromne możliwości wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli. Mimo że jego rola jest coraz lepiej rozumiana, wciąż pojawiają się pytania: czym dokładnie powinien zajmować się psycholog w szkole? Jakie zadania realizuje na co dzień? Z kim współpracuje? I wreszcie – jak odnaleźć się w tej roli, gdy jest to pierwsze doświadczenie zawodowe w środowisku szkolnym? Artykuł zawiera zbiór praktycznych wskazówek dla początkujących psychologów szkolnych. Pomoże zrozumieć, na czym polega codzienna praca w szkole, jak zaplanować działania, jak budować relacje z zespołem i jak skutecznie wspierać uczniów w różnych sytuacjach.
Zgodnie z rozporządzeniem MEiN z 22 lipca 2022 r., psychologowie przedszkolni i szkolni mogą realizować zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w ramach obowiązkowego wymiaru godzin. Poza zajęciami WWR, do zadań psychologa w należą m.in. diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, przeprowadzanie badań przesiewowych oraz wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, społecznych i edukacyjnych. Sprawdź szczegóły.
Posiadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego nie daje gwarancji zatrudnienia przez mianowanie. Należy bowiem pamiętać, że zatrudnienie przez mianowanie jest możliwe tylko w przypadku zatrudnienia w pełnym wymiarze zajęć. Dotyczy to również nauczycieli specjalistów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach - prawo oświatowe nie przewiduje w tym zakresie żadnych wyjątków. Sprawdź szczegóły.
Każdy psycholog zatrudniony w szkole czy przedszkolu ma obowiązek prowadzenia dziennika. Zakres danych wpisywanych do dziennika psychologa szkolnego określają przepisu rozporządzenia, podobnie jak pozostałe kwestie, takie jak np. zasady kontrolowania dokumentacji przez dyrektora. W artykule wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z prowadzeniem dziennika psychologa. Podajemy również przykłady wpisów do dziennika prowadzonego przez psychologa.
W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola, szkoły i placówki sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem przepisów prawa oraz przebiegiem procesu wychowawczego i dydaktycznego. Takiej kontroli podlegają nie tylko nauczyciele poszczególnych przedmiotów, ale również specjaliści, w tym psycholog szkolny. Dowiedz się, czego może dotyczyć kontrola pracy psychologa szkolnego.
Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych wskazują, że przed przystąpieniem do badania diagnostycznego trzeba uzyskać zgodę na uczestnictwo w tym badaniu – zarówno od rodziców, jak i od samego dziecka. Uzyskanie zgody nie zawsze jest łatwe – pojawiają się bowiem pytania: czy kilkulatek może świadomie zadecydować o poddaniu się badaniu? Czy dziecko może zostać poddane diagnozie mimo sprzeciwu jednego z rodziców? Jak postąpić gdy żadne z nich nie wyraża zgody na diagnozę? W artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące zgody na badanie diagnostyczne dziecka.
Zdarza się, że ze względu na brak zgody organu prowadzącego na zatrudnienie tzw. nauczyciela wspomagającego, dyrektor poleca innym specjalistom wspieranie uczniów podczas zajęć. Należy pamiętać, że działanie takie jest zgodne z prawem i nauczyciel specjalista nie powinien odmawiać jego wykonania. Dotyczy to również sytuacji, gdy zgodnie z wolą dyrektora ma zapewnione ma zostać wsparcie psychologa podczas lekcji.
Coraz więcej uczelni wyższych w swojej ofercie ma studia na kierunku psychologia, które są studiami jednolitymi magisterskimi, ale trwają tylko 3 lata lub 3,5 roku. Czy ukończenie takich studiów daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska psychologa w przedszkolu, szkole lub placówce? Okazuje się, że tak, jednak trzeba pamiętać, że ostateczna decyzja o zatrudnieniu danej osoby należy do dyrektora.
Ze względu na zwiększającą się liczbę dostarczanych do szkół orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, coraz częściej pada pytanie, czy psycholog szkolny, który ukończył tylko studia magisterskie na kierunku psychologia i ma przygotowanie pedagogiczne, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Najczęściej pytanie odnosi się do zajęć dla uczniów w spektrum autyzmu.