Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.
Ze względu na zwiększającą się liczbę dostarczanych do szkół orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, coraz częściej pada pytanie, czy psycholog szkolny, który ukończył tylko studia magisterskie na kierunku psychologia i ma przygotowanie pedagogiczne, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Najczęściej pytanie odnosi się do zajęć dla uczniów w spektrum autyzmu.
W wielu szkołach zadania pedagoga specjalnego są realizowane przez innych specjalistów – psychologa lub pedagoga szkolnego. W takich przypadkach pojawia się pytanie, czy specjalista może prowadzić wspólny dziennik, np. psychologa i pedagoga specjalnego? Sprawdź, czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne.
W większości szkół obecny jest psycholog lub pedagog szkolny, który oprócz planowanych zajęć z uczniami, prowadzi także konsultacje. W wyznaczonym czasie uczniowie mogą spotkać się z nim i porozmawiać o swoich potrzebach. Zdarza się jednak, że rodzice nie wyrażają zgody na takie spotkania. Wprost informują dyrektora szkoły, że nie życzą sobie, aby ich dziecko rozmawiało ze specjalistą. Czy mają do tego prawo? Sprawdź, czy psycholog szkolny może rozmawiać z uczniem bez zgody rodziców.
Przestrzeń, która nas otacza, ma na nas olbrzymi wpływ. Dobrze zaprojektowane pomieszczenie to nie tylko funkcjonalny, estetyczny i czysty pokój. To takie miejsce, w którym chce się spędzać czas, bo daje poczucie bezpieczeństwa i sprzyja produktywności. Właśnie te cechy powinien posiadać każdy pokój, w którym udzielane jest wsparcie psychologiczne. I chociaż na ogół wszyscy o tym wiedzą, pomieszczenia te wciąż przypominają biura. W wielu szkołach nie jest to bowiem miejsce, w którym mogłaby odbywać się terapia, lecz raczej formalna i karcąca rozmowa. Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć miejsce, w którym uczniowie i rodzice będą chętnie przebywać, bez poczucia, że są w nim za karę. Zauważysz, że możesz stworzyć przyjazną przestrzeń przy wykorzystaniu tego, co jest w szkole, a czasami wystarczy choćby przestawienie szafy.
Wprowadzenie obowiązku zatrudnienia psychologa w tzw. dużych przedszkolach, czyli tych liczących powyżej 50 uczniów dla wielu dyrektorów oznacza duże trudności z pozyskaniem kadry. Wobec tego pojawia się pokusa, aby na stanowisku psychologa zatrudnić studentów ostatnich lat kierunku psychologia. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
Od 1 września w wielu przedszkolach i szkołach, w których dotąd nie zatrudniano psychologa szkolnego, taki nauczyciel będzie musiał zostać zatrudniony. Warto pamiętać, że jest to stosunkowo młode stanowisko nauczycielskie w polskiej szkole i niekiedy wciąż pojawiają się wątpliwości, czym w zasadzie powinien się on zajmować. Kim jest psycholog szkolny i czym się zajmuje? Na co powinien przygotować się absolwent psychologii, który po raz pierwszy w życiu podejmie pracę w szkole?
Możliwość prowadzenia obserwacji przez psychologa z niepublicznej poradni zależy od decyzji dyrektora szkoły, na zasadach określonych w statucie szkoły. Sprawdzamy co na ten temat mówią przepisy, a co wewnętrzne regulacje placówki.
W celu przeprowadzenia diagnozy ucznia specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może przeprowadzić obserwację w szkole. W takim przypadku nie jest wymagana zgoda rodziców pozostałych uczniów na obecność specjalisty. A co z nauczycielem prowadzącym lekcję? Czy musi zgodzić się na to, aby psycholog z poradni obserwował prowadzone przez niego zajęcia?
Sprawozdanie z pracy nauczyciela po każdym półroczu jest powszechną praktyką w większości szkół. I choć często samo hasło „analiza pracy” może powodować ciarki na plecach, to często spotykam się z podejściem, że sam proces pisania bywa przyjemny. Półroczna samoocena psychologa/pedagoga może unaocznić jego dokonania i sukcesy na rzecz dzieci i młodzieży. Sprawdź, jak samoocenę mogą przeprowadzić psycholog i pedagog szkolny.