Do zadań pedagoga specjalnego w szkole należy m.in. prowadzenie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia te mogą być prowadzone indywidualnie z uczniem, ale również grupowo. Nie ma przeszkód, aby pedagog specjalny prowadził zajęcia grupowe dla uczniów.
Każdy specjalista pracujący z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych wie, jak istotne jest właściwe dokumentowanie swojej pracy. Prowadzenie dziennika pedagoga specjalnego to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów prawa, ale również narzędzie, które pomaga usystematyzować działania i ocenić ich skuteczność. Jednak jak sprawić, by ten dokument nie był tylko kolejnym formularzem do wypełnienia, lecz realnym odzwierciedleniem codziennych wyzwań i sukcesów w pracy z uczniami? W niniejszym artykule omawiamy praktyczne aspekty prowadzenia dziennika, dzielimy się przykładami wpisów oraz wskazujemy, na co zwrócić uwagę, aby dokumentacja ta była zarówno zgodna z wymogami formalnymi, jak i pomocna w codziennej pracy. Dowiedz się, jak skutecznie prowadzić dziennik pedagoga specjalnego i unikać typowych błędów.
Każdy nauczyciel ma obowiązek prowadzenia dokumentacji dotyczącej pracy z uczniami. Obowiązek dotyczy również pedagoga specjalnego. Co jednak ważne – przepisy nie nakładają w tym zakresie nowych, nieznanych i niestosowanych dotąd rozwiązań. Sprawdź, co powinna zawierać dokumentacja pedagoga specjalnego. Sprawdź, czy należy założyć tzw. teczkę pedagoga specjalnego.
Do poradni psychologiczno-pedagogicznych nie stosuje się przepisów dotyczących standardów określających minimalną liczbę etatów nauczycieli specjalistów. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie zostały bowiem wymienione w art. 42d ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Czy to oznacza, że w poradniach nie trzeba zatrudniać pedagogów specjalnych? Analizujemy przepisy prawa oświatowego.
Tworzenie planu pracy pedagoga specjalnego to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim sposób na efektywne i świadome realizowanie zadań, które mogą znacząco wpłynąć na jakość edukacji włączającej. W sytuacji, gdy prawo oświatowe nie dostarcza jednoznacznych wytycznych, opracowanie szczegółowego planu pracy staje się jednak wyzwaniem. Z artykułu dowiesz się nie tylko, dlaczego warto poświęcić czas na stworzenie takiego dokumentu, ale również jak go skutecznie zaplanować i stworzyć. Ekspertka podpowiada również, jakie narzędzia diagnostyczne i formy realizacji mogą wspierać pedagoga specjalnego w jego codziennych obowiązkach.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na pedagoga specjalnego obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy, czy też dokonywania sprawozdania. Natomiast taki obowiązek może wynikać z wewnętrznie opracowanych zasad funkcjonowania danego przedszkola, szkoły i może zostać zawarty w wewnętrznych dokumentach przedszkola lub szkoły. Dowiedz się, jak dokonać podsumowania pracy pedagoga specjalnego.
Jednym z zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu i szkole jest prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Rzetelne wywiązywanie się z tego obowiązku wymaga m.in. obserwowania uczniów w czasie lekcji. Nie oznacza to jednak, że może on wchodzić do klasy w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym.
Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego dotyczy każdej szkoły ogólnodostępnej, w której uczy się ponad 50 uczniów. To oznacza, że pedagoga specjalnego trzeba zatrudniać również w szkołach ponadpodstawowych. Dyrektorzy oraz nauczyciele mają jednak wątpliwości – jakie kwalifikacje powinien mieć pedagog specjalny w szkole średniej? Czy konieczne jest ukończenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna? Czy nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zmieniło wymagania?
Pedagog specjalny może w ramach pensum prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Żadne przepisy nie wskazują, ile godzin takich zajęć można mu przydzielić, jednocześnie jednak – nie mogą one wyczerpywać wszystkich godzin pensum. Czym kierować się ustalając liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych będzie prowadził pedagog specjalny w ramach obowiązkowego wymiaru godzin zajęć?