Praca z uczniami wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy, ani ewaluacji prowadzonych działań z uczniami. Powinny być one dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia. Sprawdź, czym kierować się podczas oceny efektywności udzielanej pomocy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.
Rodzice dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, chcąc odroczyć rozpoczęcie nauki w szkole, muszą dołączyć do wniosku odpowiednie dokumenty. W praktyce pojawiają się wątpliwości: czy wystarczy kopia orzeczenia? Kto może ją poświadczyć? Czy przedszkole może zrobić kserokopię i potwierdzić ją za zgodność z oryginałem? W artykule wyjaśniamy, co zrobić, jeśli rodzice mają tylko jeden egzemplarz orzeczenia oraz kto ma prawo poświadczyć kopię za zgodność z oryginałem.
Pacynka paluszkowa to mała, materiałowa zabawka zakładana na palec – przypomina miniaturowe zwierzątko, postać lub symbol emocji. Choć wygląda jak zwykła zabawka, pełni ważną rolę edukacyjną i wspiera rozwój dziecka poprzez kreatywną zabawę i dialog. Ich tkwi w możliwości odgrywania ról, wchodzenia w dialog i modelowania sytuacji społecznych. Bardzo dobrze sprawdzają się jako medium pośredniczące – pomagają dziecku wypowiedzieć się „przez kogoś”, nie wprost, a więc bezpieczniej. Kukiełki mogą ułatwić nauczycielowi zbudowanie kontaktu z dzieckiem i przeprowadzenie trudnych rozmów w formie zabawy. W artykule przedstawiono sposoby wykorzystania pacynek na palce w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uwzględniono codzienną pracę dydaktyczną, jak również zastosowanie podczas zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu tej pomocy w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną oraz z trudnościami w komunikacji i regulacji emocji.
W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych nie powołuje się zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych w ogólnych przepisach oświatowych. Nie oznacza to jednak, że nie dokonuje się tam systematycznej oceny funkcjonowania uczestników zajęć przez zespoły nauczycieli. Przeciwnie – obowiązek taki wynika z odrębnych regulacji i wiąże się z konkretnymi działaniami podejmowanymi przez nauczycieli. Sprawdź, na czym dokładnie polega ta ocena, kto ją przeprowadza i w jakim celu.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który zmienia szkołę, pojawia się pytanie, czy konieczne jest wydanie nowego orzeczenia zawierającego dane nowej placówki. Sprawdź, czy zmiana szkoły rodzi obowiązek uzyskana nowego orzeczenia.
Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia może otrzymać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednak w takim przypadku należy zaprzestać organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia i objąć go kształceniem specjalnym. Zgodnie bowiem przepisami prawa oświatowego, zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem. Sprawdź, do kiedy należy utrzymać zindywidualizowaną ścieżkę i dowiedz się, czy uczeń może być objęty zindywidualizowaną ścieżką, a jednocześnie mieć przydzielone godziny rewalidacji?
Uczniowie objęci kształceniem specjalnym mają prawo do dostosowanej formy nauczania oraz wsparcia adekwatnego do ich indywidualnych potrzeb. Jednym z elementów tego wsparcia jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, której organizacja i zakres muszą być jasno określone. W związku z tym pojawia się pytanie, czy rodzic ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinien otrzymać odrębną pisemną informację o przyznanych formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy wystarczające jest ujęcie tych informacji w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET).
Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela? Czy o tym, kto zostanie zatrudniony w szkole lub przedszkolu ogólnodostępnym może decydować organ prowadzący?
Do szkół i przedszkoli zwykle uczęszcza kilkoro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy w takim przypadku wystarczy powołanie jednego zespołu nauczycieli i specjalistów, który będzie pracował ze wszystkimi dziećmi?