Po otrzymaniu orzeczenia szkoła ma obowiązek zakończenia zindywidualizowanej ścieżki

Po otrzymaniu orzeczenia szkoła ma obowiązek zakończenia zindywidualizowanej ścieżki

Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia może otrzymać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednak w takim przypadku należy zaprzestać organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia i objąć go kształceniem specjalnym. Zgodnie bowiem przepisami prawa oświatowego, zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem. Sprawdź, do kiedy należy utrzymać zindywidualizowaną ścieżkę i dowiedz się, czy uczeń może być objęty zindywidualizowaną ścieżką, a jednocześnie mieć przydzielone godziny rewalidacji?

  • Marta Wysocka
  • Data: 26.03.2025
  Przekazanie informacji o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia posiadającego IPET

Przekazanie informacji o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia posiadającego IPET

Uczniowie objęci kształceniem specjalnym mają prawo do dostosowanej formy nauczania oraz wsparcia adekwatnego do ich indywidualnych potrzeb. Jednym z elementów tego wsparcia jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, której organizacja i zakres muszą być jasno określone. W związku z tym pojawia się pytanie, czy rodzic ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinien otrzymać odrębną pisemną informację o przyznanych formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy wystarczające jest ujęcie tych informacji w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET).

  • Marta Wysocka
  • Data: 04.02.2025
Pomoc nauczyciela zamiast nauczyciela wspomagającego

Pomoc nauczyciela zamiast nauczyciela wspomagającego – czy to dopuszczalne

Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela? Czy o tym, kto zostanie zatrudniony w szkole lub przedszkolu ogólnodostępnym może decydować organ prowadzący?

  • Marzenna Czarnocka
  • Data: 08.01.2025
  • Szczególnie ważne dla specjalisty
  Ile zespołów nauczycieli i specjalistów należy powołać dla kilkorga dzieci posiadających orzeczenie

Ile zespołów nauczycieli i specjalistów należy powołać dla kilkorga dzieci posiadających orzeczenie

Do szkół i przedszkoli zwykle uczęszcza kilkoro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy w takim przypadku wystarczy powołanie jednego zespołu nauczycieli i specjalistów, który będzie pracował ze wszystkimi dziećmi?

  • Marzenna Czarnocka
  • Data: 06.01.2025
Minimalny wymiar zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych

Minimalny wymiar zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych

Przepisy prawa oświatowego określają minimalny wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością. Tymczasem orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być wydane także ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne. Jaki wymiar zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych należy wówczas ustalić? Sprawdź, ile godzin zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych tygodniowo ustalić dla ucznia oraz dowiedz się, ile minut powinna trwać godzina tych zajęć. 

  • Marzenna Czarnocka
  • Data: 17.12.2024
  Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla ucznia z orzeczeniem – kwalifikacje nauczyciela

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla ucznia z orzeczeniem – kwalifikacje nauczyciela

Nie wszyscy nauczyciele pracujący z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego muszą posiadać dodatkowe kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. W przypadku szkół i oddziałów ogólnodostępnych kwalifikacji takich należy wymagać od tzw. nauczyciela wspomagającego i nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz nauczycieli prowadzących niektóre zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do tej grupy nie zaliczają się jednak zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – może je prowadzić nauczyciel przedmiotu, niezależnie od tego czy ma również kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Sprawdź szczegóły.

  • Marta Wysocka
  • Data: 06.12.2024
Organizacja nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży w pytaniach i odpowiedziach

Organizacja nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży w pytaniach i odpowiedziach

Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.

  • Marzenna Czarnocka
  • Data: 28.11.2024
  • Nowość
Którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego nowożytnego

Którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego

Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo uczyć się dwóch języków obcych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić na wniosek.

  • Marta Wysocka
  • Data: 14.11.2024
Zajęcia resocjalizacyjne dla ucznia niedostosowanego społecznie a organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zajęcia resocjalizacyjne dla ucznia niedostosowanego społecznie a organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niedostosowanie społeczne organizuje się zajęcia resocjalizacyjne. Zajęcia te nie mogą być realizowane w ramach godzin przeznaczonych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź, dlaczego uczeń z niedostosowaniem społecznym mieć zapewnione zajęcia resocjalizacyjne niezależnie od udziału w zajęciach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • Marta Wysocka
  • Data: 22.10.2024
Wydłużenie okresu nauki niedostosowanie społeczne

Przedłużenie okresu nauki ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym

Przedłużenie okresu nauki, polegające na proporcjonalnym zwiększeniu o rok wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych ma na celu umożliwienie uczniom ze spowolnionym tempem pracy w opanowanie podstawy programowej. Należy jednak dokładnie zapoznać się z przepisami – nie każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może mieć wydłużony etap edukacyjny.

  • Marta Wysocka
  • Data: 22.10.2024
  • « pierwsza
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
  • ostatnia »
8972881645403106620886562567534685113293