Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien mieć możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli wskazane jest objęcie nią. Pojawiają się jednak liczne wątpliwości czy zajęcia w ramach pomocy mają być organizowane w domu ucznia czy w szkole. Dowiedz się, czy w przypadku nauczania indywidualnego, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny odbywać się w domu ucznia czy na terenie szkoły.
Zgodnie z art. 4 pkt 32 ustawy Prawo oświatowe, przez niepełnosprawność sprzężoną należy przez rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Zamieszczenie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zalecenia realizacji części zajęć indywidualnie zobowiązuje szkołę do zapewnienia uczniowi takiej formy wsparcia. Trzeba jednak pamiętać, że to zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem określa, jakie przedmioty, w jakiej liczbie godzin będzie realizował.Powyższe powinno wynikać z posiadanego przez dziecko ww. orzeczenia, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i zapisów w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie realizują podstawy programowej i nie dotyczą ich ramowe plany nauczania, dlatego nie organizuje się dla nich zajęć rewalidacyjnych. Czy tak samo jest w odniesieniu do zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Przepisy prawa oświatowego nie pozostawiają wątpliwości w kwestii dotyczącej uczniów objętych zindywidualizowaną ścieżką kształcenia dla uczniów z niepełnosprawnością. Wskazują jednoznacznie, że zindywidualizowanej ścieżki kształcenia nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym. Jak zatem powinna postąpić szkoła, gdy u ucznia, dla którego zorganizowano ścieżkę zdiagnozowane zostaną zaburzenia ze spektrum autyzmu?
Organizacja zajęć zalecanych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie specjalnego może być utrudniona lub wręcz niemożliwa ze względu na fakt, iż w danej szkole nie zatrudnia się nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor szkoły publicznej? Sprawdź, jak ekspert odpowiada na pytanie, czy szkoła może pokryć koszty uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez firmę zewnętrzną.
W odniesieniu do szkół minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych jest określony w ramowym planie nauczania, są to 2 godziny na ucznia. W odniesieniu do przedszkoli nie ma takich ustaleń, zatem na jakiej podstawie ustalić, jaka liczba godzin zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu będzie właściwa?
Zajęcia prowadzone indywidualnie w ramach indywidualnej ścieżki kształcenia oraz zajęcia prowadzone w grupie do 5 osób dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego to zupełnie inne formy wsparcia. Nie można więc stworzyć wspólnej grupy dla dziecka objętego ścieżką i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W obecnym stanie prawnym zasady zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, kiedy konieczne jest odpowiednie wskazanie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, a kiedy decyzję może podjąć dyrektor szkoły.
Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.