Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych jest jednym z najtrudniejszych zadań, z którymi specjaliści muszą zmierzyć się na początku roku szkolnego. O czym trzeba pamiętać opracowując IPET? Usystematyzuj swoją wiedzę, poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania i pobierz gotowe wzory dokumentów.
Nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy wskazywać również na poszanowanie praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka. Sprawdź, na jakiej podstawie można przyjąć rezygnację ucznia z zajęć rewalidacyjnych.
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego? Czy szkoła jest zwolniona z realizacji obowiązku kształcenia specjalnego?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora obowiązek zapewnienia realizacji zaleceń. To często oznacza konieczność zatrudnienia specjalistów, nierzadko na niski tygodniowy wymiar godzin zajęć. Zdarza się, że dyrektor zamiast zapewnienia specjalistów prowadzących zalecane zajęcia kieruje dziecko do innej placówki, gdzie odbywają się zajęcia. Czy takie działanie jest prawidłowe, jeżeli rodzice nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego. Najczęściej orzeczenia wydawane są na okres wychowania przedszkolnego albo etapu edukacyjnego. Zdarza się jednak, że zespół decyduje, że będzie to okres jednego roku szkolnego. Sprawdź, czy zespół orzekający musi uzasadnić wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres jednego roku.
Zgodnie przepisami ustawy o systemie oświaty, o promowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna. Przepisy nie przewidują odrębnej procedury w przypadku decyzji o niepromowaniu takiego ucznia do następnej klasy. Należy jednak pamiętać, że brak promocji może zostać uznany za niespełnienie obowiązków spoczywających na szkole.
Tak, terapia logopedyczna może być realizowana jako zajęcia rewalidacyjne, o ile spełnione zostaną odpowiednie warunki dotyczące czasu ich trwania oraz kwalifikacji osoby prowadzącej. Ten rodzaj zajęć musi być zgodny z zaleceniami wynikającymi z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zamieszczenie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zalecenia organizowania wybranych zajęć indywidualnie lub w grupie do 5 osób może wywołać wątpliwości dyrektora szkoły i nauczycieli. Jedną z takich kwestii jest to, które zajęcia można prowadzić w małej grupie? Przepisy mówią o zajęciach edukacyjnych. Czy to znaczy, że zalecenie nie zostanie zrealizowane, jeżeli w ten sposób zorganizowane zostaną zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Sprawdź, kiedy można realizować zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie do 5 uczniów.
Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien mieć możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli wskazane jest objęcie nią. Pojawiają się jednak liczne wątpliwości czy zajęcia w ramach pomocy mają być organizowane w domu ucznia czy w szkole. Dowiedz się, czy w przypadku nauczania indywidualnego, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny odbywać się w domu ucznia czy na terenie szkoły.