Relacje z innymi – od koleżeństwa po miłość. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 9 października 2025

Lekcja uświadamia uczniom, że relacje międzyludzkie mają różne oblicza – od koleżeństwa i przyjaźni, przez zauroczenie i zakochanie, aż po miłość. Uczniowie uczą się rozróżniać te pojęcia oraz analizować zachowania, które sprzyjają budowaniu więzi, i te, które mogą je osłabiać. Dzięki ćwiczeniom w parach, pracy z kartami zachowań i scenkom dramowym lepiej rozumieją, jak ważne są szacunek, szczerość i życzliwość w codziennych kontaktach. Zajęcia wspierają rozwój empatii, uczą stawiania granic i pomagają budować postawy sprzyjające zdrowym i bezpiecznym relacjom.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział VI, punkt 1.: [uczeń] wyjaśnia pojęcia: koleżeństwo, przyjaźń, zauroczenie, zakochanie, miłość, a także rozpoznaje niewłaściwe zachowania w tych relacjach.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnych rodzajów relacji międzyludzkich oraz kształtowanie postaw sprzyjających budowaniu zdrowych i bezpiecznych więzi.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • potrafi odróżnić koleżeństwo, przyjaźń, zauroczenie, zakochanie i miłość,
  • rozpoznaje właściwe i niewłaściwe zachowania w relacjach,
  • wskazuje cechy dobrej relacji,
  • rozwija empatię i uczy się patrzeć na sytuacje z perspektywy drugiej osoby,
  • potrafi stosować zasady szacunku, szczerości i życzliwości w kontaktach z innymi.
Potrzebne materiały
  • 5 dużych kopert z napisami: Koleżeństwo, Przyjaźń, Zauroczenie, Zakochanie, Miłość,
  • załącznik nr 1. Kart zachowań,
  • załącznik nr 2. Scenki do odegrania,
  • kartka A3,
  • kolorowe karteczki samoprzylepne (najlepiej w dwóch kolorach),
  • pisaki/markery.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 73% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 9 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy