Przepisy prawa oświatowego nie wymagają od logopedów opracowywania corocznego planu pracy, jednakże wielu dyrektorów przedszkoli i szkół decyduje się na wprowadzenie tego obowiązku w ramach regulacji wewnętrznych. Zadania logopedy określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r., które reguluje zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Niniejszy plan pracy logopedy na rok szkolny 2024/2025 został przygotowany z myślą o kompleksowej realizacji tych zadań, uwzględniając diagnozowanie, terapię oraz współpracę z nauczycielami i rodzicami.
Szkoła ma obowiązek zawiadomienia sądu opiekuńczego o każdej sytuacji wystąpieniem naruszeń lub nieprawidłowości po stronie rodziców w zakresie sposobu korzystania z uprawnień lub wypełniania obowiązków wypływających z przysługującej im władzy rodzicielskiej względem małoletnich dzieci. Jeżeli szkoła ma jakiekolwiek podejrzenie co do sposobu wykonywania przez rodziców władzy rodzicielskiej – ma obowiązek zawiadomienia sądu o tym sądu i wystąpienia z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną. Pobierz wzór wniosku o wgląd w sytuację rodzinną.
Nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych jest zobowiązany do wykonywania zadań określonych w przepisach prawach oświatowego oraz realizowania zadań powierzonych przez dyrektora szkoły. Pobierz przykładowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela wspomagającego.
Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko. Decyzję wydaje się na wniosek rodziców. Pobierz wzór decyzji administracyjnej w sprawie odroczenia realizacji obowiązku szkolnego.
Dyrektor publicznej szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko odracza rozpoczęcie obowiązku szkolnego na wniosek rodziców. Do wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego należy dołączyć opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pobierz wzór wniosku o odroczenie rozpoczęcia obowiązku szkolnego.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa w szczególności sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Pobierz przykładowy program wychowawczo-profilaktyczny, w którym uwzględniono konieczność podjęcia działań związanych z sytuacją pandemii. Przeczytaj artykuł: Program wychowawczo-profilaktyczny 2021/2022
Zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, przedszkolach i szkołach: specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi za zgodą organu prowadzącego, można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela. Pobierz wzór wniosku do organu o wyrażenie zgody na zatrudnienie pomocy nauczyciela.
Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w przedszkolach ogólnodostępnych, i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności inne niż autyzm, w tym zespół Aspergera, niepełnosprawności sprzężone, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo nauczyciela wspomagającego, nauczyciela specjalistę lub pomoc nauczyciela. Pobierz wzór wniosku do organu o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela/pomocy nauczyciela w celu organizacji kształcenia specjalnego
Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego przez dyrektora szkoły odbywa się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Pobierz decyzję dyrektora w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego.
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. Pobierz wzór opinii wychowawcy klasy I-III szkoły podstawowej w sprawie powtarzania klasy przez ucznia na wniosek rodziców.
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej – zgodnie z ogólną zasadą – przechodzą do następnej klasy po każdym roku szkolnym. Wyjątek stanowią nieliczne sytuacje, w których rozwój i osiągnięcia ucznia nie pozwalają na dalszą edukację na kolejny etapie. W takich przypadkach rada pedagogiczna może zadecydować o powtarzaniu klasy przez ucznia z klas I-III. Decyzja taka może zostać podjęta na wniosek wychowawcy klasy, po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy. Pobierz wzór uchwały rady pedagogicznej w sprawie powtarzania klasy przez uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą może zostać cofnięte: na wniosek rodziców, jeżeli uczeń z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych albo nie zdał rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa. Pobierz wzór decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia na realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą na wniosek rodziców
Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą może zostać cofnięte: na wniosek rodziców, jeżeli uczeń z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych albo nie zdał rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa. Pobierz wzór decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia na realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą z powodu niezdania rocznego egzaminu klasyfikacyjnego lub nieprzystąpienia do rocznego egzaminu klasyfikacyjnego
Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą może zostać cofnięte: na wniosek rodziców, jeżeli uczeń z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych albo nie zdał rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa. Pobierz decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia na realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą z powodu wydaniem zezwolenia z naruszeniem prawa.