Projekt pozwala uczniom zgłębić temat uczuć i relacji – od zauroczenia, przez zakochanie, aż po różne oblicza miłości – oraz odróżnić je od popędu seksualnego. W pracy grupowej uczniowie losują tematy i formy prezentacji (np. plakat, scenka, quiz, komiks), a następnie opracowują krótkie projekty edukacyjne. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i twórczego wyrażania treści, a jednocześnie uczą, że rozumienie własnych emocji i odpowiedzialność w relacjach są kluczowe dla budowania dojrzałych więzi.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej.
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział VI, punkt 1.: [uczeń] opisuje oznaki zakochania, odróżnia zakochanie od popędu seksualnego oraz od miłości, a także miłość młodzieńczą od miłości dojrzałej.
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i opisywania różnych form relacji uczuciowych – od zauroczenia i zakochania, przez miłość młodzieńczą, aż po miłość dojrzałą – oraz odróżniania ich od popędu seksualnego.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- opisuje oznaki zakochania,
- odróżnia zakochanie od popędu seksualnego,
- wskazuje różnice między zakochaniem a miłością,
- omawia różnice między miłością młodzieńczą a dojrzałą,
- analizuje przykłady z życia, literatury i mediów,
- prezentuje zdobytą wiedzę w kreatywnej formie (np. plakat, komiks, scenka, quiz, mem, wywiad),
- współpracuje w grupie, dzieląc się zadaniami i odpowiadając za efekt końcowy.
|
Potrzebne materiały
|
- Załącznik nr 1. Karteczki z tematami i formami prezentacji do losowania.
|
Czas trwania
|
Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 63% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 15 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.