Tak, uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu może otrzymać w szkole karę statutową – pod warunkiem, że zachowanie nie wynikało bezpośrednio z jego niepełnosprawności, a decyzja szkoły została oparta na statucie i poprzedzona analizą indywidualnej sytuacji ucznia.
W codziennej pracy nauczyciela nieustannie spotykamy się z wyzwaniami związanymi z relacjami międzyludzkimi – zarówno między uczniami, jak i w kontaktach z samym nauczycielem. Kluczem do zrozumienia wielu zachowań dzieci i młodzieży jest znajomość pojęcia teorii umysłu. To zagadnienie nabiera szczególnego znaczenia w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza z tymi, którzy zmagają się z trudnościami charakterystycznymi dla zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). W och przypadku często obserwuje się bowiem deficyt teorii umysłu.
Trudności komunikacyjne dzieci i młodzieży w spektrum to osiowy objaw tego zaburzenia i poważny kłopot. Dzieci z ASD często komunikują swoje potrzeby w sposób odmienny od rówieśników, co prowadzi do nieporozumień w codziennych sytuacjach. Często powoduje ogromne poczucie bezradności u obu stron dialogu. Zarówno dziecko w spektrum autyzmu, jak i jego rozmówca czują się bezsilni wobec nawarstwiających się nieporozumień i trudności. W jaki sposób wspierać rozwój umiejętności aktywnego słuchania u uczniów w spektrum autyzmu?
Uczniowie w spektrum autyzmu mogą doświadczać sytuacji, które dla nauczycieli i specjalistów stanowią poważne wyzwanie – od nagłych wybuchów emocjonalnych, przez wycofanie, po zachowania zagrażające bezpieczeństwu [1]. Wzrost liczby takich uczniów w szkołach ogólnodostępnych pociąga za sobą rosnące wymagania wobec nauczycieli, którzy oprócz realizacji podstawy programowej muszą zapewniać wsparcie adekwatne do potrzeb neuroatypowych uczniów [2]. Dlatego niezbędne staje się wyposażenie kadry pedagogicznej nie tylko w wiedzę o spektrum autyzmu, ale również w praktyczne narzędzia do działania w sytuacjach kryzysowych – zarówno indywidualnie, jak i zespołowo. Artykuł porządkuje najważniejsze informacje oraz prezentuje sprawdzone sposoby interwencji i profilaktyki w pracy z uczniem z ASD.
Codzienność ucznia jest ściśle związana z funkcjonowaniem w sieci przeróżnych relacji społecznych. Jedne z nich są równe – jak relacje rówieśnicze, inne podlegają pewnej społecznej hierarchii, jak te z nauczycielami. Każdego dnia dziecko nawiązuje, buduje i próbuje utrzymać kontakt z innymi. Kontakt ten z wiekiem staje się coraz bardziej złożony. Dla uczniów w spektrum autyzmu to szczególnie trudny obszar. Zwłaszcza, jeśli pojawia się konflikt i konieczność jego rozwiązania. W jaki sposób wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu tej umiejętności społecznej?
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu. Artykuł zaktualizowany zgodnie ze stanem prawnym od 1 września 2024 r.
Nauczyciele i rodzice mają coraz większą wiedzę o charakterystyce zaburzeń nierozwojowych, jakim jest między innymi spektrum autyzmu. Rosnąca świadomość społeczna w zakresie zdrowia psychicznego sprawia, że coraz więcej uczniów zostaje skierowanych na diagnozę psychologiczną. Niektórzy uczniowie sami decydują się poprosić dorosłych o pomoc i diagnozę. Dla większości dzieci i nastolatków proces diagnostyczny jest jednak stresujący, budzi sprzeczne emocje. Jak wesprzeć ucznia w tym trudnym czasie i pomoc mu poradzić sobie z emocjonalnymi konsekwencjami diagnozy?
Uczeń z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu i posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może jednocześnie posiadać orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego. Wątpliwości budzi jednak to, czy podstawą do nauczania indywidualnego może być właśnie spektrum autyzmu.
Jednym z ważniejszych zadań tzw. nauczyciela wspomagającego pracującego z uczniem z diagnozą spektrum autyzmu jest dostosowanie sprawdzianów do potrzeb uczniów. Co jednak ważne, dostosowania warto zacząć od stworzenia optymalnych warunków w klasie oraz ustalenia zasad, których będą przestrzegać zarówno nauczyciele, jak i sam uczeń. W artykule zawarto praktyczne porady dotyczące najważniejszych aspektów dotyczących omawianych dostosowań. Mają one pomóc nauczycielom lepiej zrozumieć i odpowiedzieć na potrzeby uczniów, a tym samym pomóc im osiągać sukcesy edukacyjne. Wskazówkami warto kierować się nie tylko w odniesieniu do prac klasowych, ale również codziennych zajęć lekcyjnych.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu to temat, który może wydawać się trudny do omówienia z uczniami. Jednak jego zrozumienie jest bardzo ważnym krokiem do wykształcenia empatii, akceptacji i wsparcia dla osób, które mogą postrzegać świat inaczej niż większość. W środowisku szkolnym rozmowa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu nabiera szczególnego znaczenia. Szkoła to miejsce, w którym dzieci spędzają dużo czasu, zdobywają nie tylko wiedzę, ale także kompetencje społeczne. To tu kształtują się ich postawy wobec odmienności. Ucząc dzieci, jak rozmawiać o zaburzeniach ze spektrum autyzmu i jak wspierać kolegów i koleżanki, nauczyciel przyczynia się do tworzenia bezpiecznego i przyjaznego środowiska dla wszystkich uczniów. Dowiedz się, jak rozmawiać z dziećmi o zaburzeniach ze spektrum autyzmu.