Wiek dojrzewania jest trudny dla wszystkich nastolatków, jednak uczniowie z zespołem Aspergera borykają się z większą ilością problemów niż ich rówieśnicy. Warto skupić się na społecznym funkcjonowaniu ucznia, jego problemach związanych z okresem dojrzewania, samodzielności.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do którejś z wymienionych szkół ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm cechują zaburzenia rozwojowe w obszarze komunikacji i interakcji społecznych. Może okazać się, że nie jest w stanie zaadaptować się w grupie rówieśniczej, ale nawiązuje dobre relacje z dziećmi młodszymi lub starszymi. Czy w takim przypadku dyrektor może podjąć decyzję o przeniesieniu dziecka do innej grupy wiekowej? Co w sytuacji, gdy realizuje ono obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego?
Jednym ze słów, które budzą przerażenie rodziców przedszkolaków jest autyzm. Zdarza się, że rodziny wędrują od poradni do poradni, by na wszelkie możliwe sposoby sprawdzić, czy dziecko rozwija się prawidłowo, mimo że nie odbiega umiejętnościami od rówieśników. Innym razem autyzm zostanie dostrzeżony bardzo późno, w wieku wczesnoszkolnym, choć od dawna powinien otrzymywać pomoc. Dlatego warto posiadać podstawową wiedzę na temat całościowych zaburzeń rozwoju, by obserwować dziecko i jego rozwój z dostatecznym namysłem i uwagą.
Dziecko ze zdiagnozowanym autyzmem lub zespołem Aspergera (i nie tylko ono!) będzie się czuło pewnie i bezpiecznie w miejscu, w którym panuje ład i przewidywalna struktura. Uporządkowanie przestrzeni szkolnej i klasowej pozwoli uczniowi sprawniej poruszać się po placówce oraz zmniejszy jego niepokój i napięcie. Poniższy artykuł opisuje najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę w szeroko pojętym środowisku fizycznym, aby poprawić funkcjonowanie ucznia.
W pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu pomocne są narzędzia, dzięki którym można skuteczniej wyjaśniać zasady rządzące życiem społecznym. Bogaty zbiór interaktywnych ćwiczeń przedstawionych w atrakcyjnej dla dziecka formie znajduje się w nowym programie multimedialnym SPEKTRUM AUTYZMU PRO. To doskonała pomoc w pracy terapeutów, pedagogów, logopedów, oligofrenopedagogów i innych specjalistów.
Każdego roku 2 kwietnia obchodzimy dzień solidarności z osobami z zaburzeniami autystycznymi. W tym roku wiele z nich nie zobaczy tego symbolu akceptacji – spędzą ten dzień w domach, z najbliższymi opiekunami, rodzicami, dziadkami, rodzeństwem. Nadal jednak potrzebują wsparcia i pomocy w odnalezieniu się w skrajnie nowej rzeczywistości. Dzieciom i młodzież w spektrum jest teraz szczególnie trudno – są pozbawieni codziennego rytmu chodzenia do przedszkoli i szkół, kontaktu nie tylko z ważnymi dla nich dorosłymi – nauczycielami, terapeutami, ale też rówieśnikami.
W pierwszej części artykułu omówiono formalno-prawne aspekty opracowania wielospecjalistycznej ocen funkcjonowania dziecka z autyzmem oraz przygotowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Druga część dotyczy charakterystyki funkcjonowania dziecka z autyzmem czyli kluczowych aspektów merytorycznych na które należy zwrócić uwagę podczas realizacji wychowania przedszkolnego.
Ostatnimi czasy w polskich przedszkolach i szkołach coraz częściej się dzieci z diagnozą autyzmu. Ta nowa sytuacja skłania wychowawców i specjalistów do podejmowania działań w kierunku podnoszenia jakości włączania dziecka z autyzmem w środowisko przedszkolne. W pierwszej części artykułu przedstawione zostały prawne aspekty opracowania IPET. Część druga została poświęcona charakterystyce funkcjonowania dziecka z autyzmem.
O autyzmie w ostatnich latach, z powodu licznie stawianych diagnoz autyzmu dzieci i młodzieży, mówi się coraz więcej. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne zajmujące się orzekaniem o potrzebnie kształcenia specjalnego, wydają najwięcej orzeczeń ze względu na zdiagnozowane zaburzenie ze spektrum autyzmu. Warto więc poznać najistotniejsze aspekty i zachowania związane z autyzmem.