Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Na czym polega obserwacja logopedyczna dziecka ze spektrum autyzmu
- Jak krok po kroku powinna przebiegać obserwacja logopedyczna dziecka z autyzmem
- Jaki istotne informacje dla wszystkich nauczycieli zawiera diagnoza i opinia logopedyczna
- Na jakie pozajęzykowe aspekty zachowania dzieci autystycznych należy zwracać uwagę
- W jaki sposób opinia logopedyczna powinna zostać wykorzystana przez nauczycieli
W artykule szczegółowo omówiono wszystkie aspekty, które należy brać pod uwagę podczas obserwacji. Wskazówki będą przydatne także w pracy nauczyciela współorganizującego proces kształcenia ucznia z autyzmem.
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Justyna Cabała
Polonistka i logopeda, zajmująca się terapią logopedyczną dzieci i młodzieży, głównie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, opóźnionym rozwojem mowy, afazją i niepełnosprawnością intelektualną, w tym z zespołem Downa. Prowadzi zarówno zajęcia indywidualne, jak i grupowe oraz terapię w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Doświadczenie zawodowe zdobywała w przedszkolach, placówkach integracyjnych oraz szpitalach na oddziałach terapii i rehabilitacji neurologicznej. Ukończyła staż logopedyczny w Ambulatoryjnym Ośrodku Diagnostyczno–Terapeutycznym Fundacji Synapsis.