Zajęcia logopedyczne to zajęcia specjalistyczne organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zdarza się jednak, że wśród zaleceń do zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem wymienia się terapię logopedyczną. Sprawdź w jaki sposób powinna być zorganizowana terapia logopedyczna jako zajęcia rewalidacyjne, by uniknąć zarzutu nierealizowania zaleceń.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Proces opanowywania sprawności językowych i komunikacyjnych charakteryzuje się swoją złożonością, wielowymiarowością i długotrwałością. Jego uwarunkowania mają zarówno naturę biologiczną, jak i społeczną. Każdy człowiek jest zdolny do posługiwania się językiem. Dzięki jego znajomości ludzie mają możliwość porozumiewania się między sobą. Różne trudności związane z realizacją systemu językowego mogą powodować zaburzenia artykulacji czy też inaczej wady wymowy. Takie zaburzenie mowy, w którym poszczególne głoski lub ich połączenia realizowane są nieprawidłowo (wadliwie) określa się ogólnie mianem dyslalii. Dowiedz się, czym jest dyslalia, jak rozpoznać jej objawy i gdzie szukać jej przyczyn. Sprawdź, jakie kroki powinien podjąć nauczyciel i rodzic, gdy zauważy u dziecka problemy w artykulacji?
Zestaw kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym i klas I-III szkoły podstawowej. Dziecko przygląda się obrazkom i stara się pełnym zdaniem wyjaśnić, co na nich widzi.
Cele:
Przeczytaj również:
Karty pracy do wykorzystania na zajęciach z logopedycznych lub rewalidacyjnych. Materiały nawiązują do tematyki jedzenia i produktów spożywczych. Najważniejsze cele poszczególnych zadań to:
Niektóre dzieci uczęszczają jednocześnie na terapię logopedyczną i terapię SI. Warto wówczas wykorzystywać możliwości jednych i drugich zajęć. Najlepiej robić to poprzez ustalenie między terapeutami, które elementy z logopedii zastosować na terapii SI i odwrotnie. Integracja sensoryczna i terapia logopedyczna nie powinny istnieć w oderwaniu od siebie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na co zwracać uwagę organizując zajęcia z SI dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
W artykule szczegółowo omówiono wszystkie aspekty, które należy brać pod uwagę podczas obserwacji. Wskazówki będą przydatne także w pracy nauczyciela współorganizującego proces kształcenia ucznia z autyzmem.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.