Już od 28 sierpnia 2028 r. będzie obowiązywało znowelizowane rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Nowe wymagania nie oznaczają utraty kwalifikacji obecnych nauczycieli, zawierają natomiast uregulowania doprecyzowujące i eliminujące błędy. Zmiany rozszerzają również katalog osób uprawnionych do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego, pedagoga specjalnego czy psychologa. Sprawdź szczegóły i poznaj kwalifikacje wymagane od specjalistów od 28 sierpnia 2025 r. W artykule omówiono kwalifikacje wymagane od: psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty pedagogicznego, logopedy i doradcy zawodowego.
Znowelizowane rozporządzenie MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli rozszerza katalog nauczycieli, którzy posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego w publicznych i niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przeczytaj artykuł i sprawdź, kto od 28 sierpnia 2025 r. może zajmować nauczyciel wspomagający.
Przed przystąpieniem do pracy nad programem wychowawczo-profilaktycznym należy przeprowadzić rzetelną diagnozę potrzeb uczniów oraz środowiska szkolnego. W 2025 roku szczególnego znaczenia nabiera powiązanie działań wychowawczych i profilaktycznych z aktualnymi kierunkami polityki oświatowej państwa, ogłoszonymi w maju 2025 r. Wśród priorytetów znalazły się m.in. profilaktyka przemocy rówieśniczej, wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, promocja zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej, rozwijanie postaw obywatelskich, a także higiena cyfrowa i krytyczna analiza informacji. W artykule podpowiadamy, jak zaplanować i opracować szkolny program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2025/2026, aby był spójny z obowiązującymi priorytetami i adekwatny do realnych potrzeb społeczności szkolnej.
Dziecko z niedosłuchem mierzy się nie tylko z ograniczeniami w odbiorze bodźców słuchowych, lecz także z wtórnymi trudnościami w zakresie przetwarzania sensorycznego. Brak pełnej informacji dźwiękowej z otoczenia wpływa na sposób, w jaki dziecko odbiera, integruje i reaguje na bodźce z innych układów zmysłowych, w tym dotykowego, proprioceptywnego czy przedsionkowego. W rezultacie może dochodzić do zaburzeń równowagi, planowania motorycznego, trudności w regulacji emocji oraz problemów w relacjach społecznych. U dzieci słabosłyszących często obserwuje się wzmożone napięcie mięśniowe, niepewność grawitacyjną, nadwrażliwość na bodźce dotykowe, a także opóźnienia w rozwoju schematu ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wymaga to od terapeuty integracji sensorycznej i fizjoterapeuty szczególnego podejścia – zarówno diagnostycznego, jak i terapeutycznego. W artykule przyglądamy się bliżej temu, z czym mierzy się dziecko słabosłyszące w obszarze integracji sensorycznej – jakie ma potrzeby, z jakimi trudnościami może się zmagać, jak wygląda praca terapeuty w takim przypadku oraz co można zrobić w domu, by wspierać rozwój dziecka na co dzień.
Awans zawodowy nauczyciela to proces wieloetapowy, w którym każdy etap wymaga spełnienia ściśle określonych warunków. Nie zawsze jednak przebiega on bez przeszkód. Zdarzają się sytuacje, gdy nauczyciel początkujący, mimo odbycia przygotowania do zawodu, nie uzyskuje stopnia mianowanego. W takich przypadkach przepisy przewidują dodatkowy okres przygotowania, który ma umożliwić zdobycie niezbędnych kompetencji i ponowne podejście do egzaminu. W artykule wyjaśniamy, kiedy dodatkowe przygotowanie do zawodu jest obowiązkowe, jak wygląda jego przebieg i jakie zadania spoczywają na dyrektorze szkoły oraz mentorze nauczyciela w tym czasie.
Tworzenie planu pracy pedagoga specjalnego to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim sposób na efektywne i świadome realizowanie zadań, które mogą znacząco wpłynąć na jakość edukacji włączającej. W sytuacji, gdy prawo oświatowe nie dostarcza jednoznacznych wytycznych, opracowanie szczegółowego planu pracy staje się jednak wyzwaniem. Z artykułu dowiesz się nie tylko, dlaczego warto poświęcić czas na stworzenie takiego dokumentu, ale również jak go skutecznie zaplanować i stworzyć. Ekspertka podpowiada również, jakie narzędzia diagnostyczne i formy realizacji mogą wspierać pedagoga specjalnego w jego codziennych obowiązkach.
Stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych jest jednym z zadań systemu oświaty. Dlatego wspieranie nauczycieli w stosowaniu nowatorskich rozwiązań wpisuje się w obowiązki dyrektora szkoły. Z kolei motywacją do rozwoju dla nauczycieli jest uwzględnianie innowacji w awansie zawodowym. Czym jest zatem innowacja pedagogiczna? Które przepisy regulują jej opracowanie i realizację? Czym powinna się charakteryzować, jak ją napisać, dokumentować i ewaluować?
Niepełnosprawność intelektualna (NI) to złożone zaburzenie rozwoju, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu intelektualnym i adaptacyjnym, manifestujące się przed 18. rokiem życia. Badania wskazują, że dzieci z NI bardzo często doświadczają współwystępujących trudności w zakresie przetwarzania sensorycznego [1]. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) wpływają negatywnie na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu – w zakresie motoryki, komunikacji, zachowania oraz emocji. W artykule pragniemy przybliżyć mechanizmy oraz objawy zaburzeń SI u dzieci z NI, a także zwrócić uwagę na skuteczne w naszej opinii strategie terapeutyczne.
Obowiązujące przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli przewidują konieczność dokonania oceny pracy po każdym okresie zatrudnienia. W przypadku rozwiązania umowy o pracę dyrektor szkoły ma 21 dni na sporządzenie takiej oceny. Choć termin jest krótszy niż standardowe 3 miesiące przewidziane na ocenę pracy czynnego nauczyciela, sam tryb postępowania pozostaje bez zmian. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach dyrektor zobowiązany jest do dokonania oceny pracy po zakończeniu zatrudnienia. Sprawdź, pracę których nauczycieli trzeba obowiązkowo ocenić w razie ustania zatrudnienia – analizujemy sytuację nauczyciela początkującego, kontraktowego (który uzyskał stopień awansu na starych zasadach), mianowanego i dyplomowanego.
Praca nauczyciela nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania wiedzy – to przede wszystkim sztuka budowania relacji z uczniami. Każdego dnia nauczyciel staje przed wyzwaniem, jak stworzyć atmosferę sprzyjającą nauce, rozwojowi i poczuciu bezpieczeństwa. Nie zawsze jednak relacje z uczniami przebiegają w sposób harmonijny. Zdarza się, że pojawia się niechęć, a nawet irytacja wobec niektórych z nich. Są to naturalne emocje, które mogą pojawić się w życiu zawodowym każdego pedagoga. Istotne jest, aby potrafić je rozpoznać i świadomie z nimi pracować, nie dopuszczając do sytuacji, w której zaczną one przesłaniać profesjonalizm i troskę o dobro dziecka.