Co do zasady uczniowie klas I-III szkoły podstawowej otrzymują w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak niepromowanie dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, jakie przesłanki przemawiają za niepromowaniem ucznia klas I-III i jakich formalności dopełnić, aby możliwe było powtarzanie klasy.
Egzamin ósmoklasisty to dla wielu uczniów źródło długotrwałego stresu – również po jego zakończeniu. Wiele miesięcy nauki, powtórek, próbnych testów i stresujących rozmów o przyszłości kulminuje w kilku dniach egzaminacyjnych, które dla wielu uczniów stanowią punkt zwrotny w życiu szkolnym i emocjonalnym. Choć sama procedura egzaminacyjna kończy się w maju, to emocjonalne napięcie często trwa znacznie dłużej – aż do momentu ogłoszenia wyników. W artykule omawiamy sprawdzone metody rozpoznawania objawów napięcia emocjonalnego i sposoby udzielania wsparcia uczniom w tym trudnym okresie. Egzamin ósmoklasisty to pierwszy tak poważny sprawdzian w życiu ucznia, który wymaga nie tylko wiedzy, ale i odporności psychicznej.
Wniosek o przedłużenie okresu nauki ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma określonego wzoru ani wymogów formalnych, ale powinien jasno przedstawiać powody złożenia. Wychowawca klasy pełni istotną rolę w przygotowaniu wniosku oraz zebraniu niezbędnej dokumentacji. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć oraz jakie przepisy regulują tę procedurę.
Psycholog szkolny, aby skutecznie realizować swoje zadania, nie działa w pojedynkę. Istotne jest zbudowanie spójnego, zaangażowanego zespołu specjalistów oraz efektywna współpraca z instytucjami zewnętrznymi – takimi jak poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP), czy ośrodki pomocy społecznej (OPS). Jak zrobić to dobrze? W artykule wyjaśniamy aspekty prawne i podajemy praktyczne wskazówki do współpracy psychologa szkolnego z innymi podmiotami.
W praktyce szkolnej zdarzają się sytuacje, w których absolwent nie stawia się na egzaminie maturalnym. W takich przypadkach nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły może udzielić uczniowi wsparcia informacyjnego – wskazać możliwe ścieżki postępowania oraz pomóc w przygotowaniu niezbędnych dokumentów. Właściwe, profesjonalne pokierowanie maturzystą bywa kluczowe, ponieważ od szybkiej reakcji i formalnego działania zależy, czy absolwent będzie mógł przystąpić do egzaminu w dodatkowym terminie.
Trudności komunikacyjne dzieci i młodzieży w spektrum to osiowy objaw tego zaburzenia i poważny kłopot. Dzieci z ASD często komunikują swoje potrzeby w sposób odmienny od rówieśników, co prowadzi do nieporozumień w codziennych sytuacjach. Często powoduje ogromne poczucie bezradności u obu stron dialogu. Zarówno dziecko w spektrum autyzmu, jak i jego rozmówca czują się bezsilni wobec nawarstwiających się nieporozumień i trudności. W jaki sposób wspierać rozwój umiejętności aktywnego słuchania u uczniów w spektrum autyzmu?
Tworzenie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) to obowiązek każdej szkoły, wynikający z przepisów rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Proces ten wymaga nie tylko znajomości prawa, ale również dobrej organizacji pracy zespołu nauczycieli i specjalistów. Prawidłowo opracowany i wdrożony IPET jest podstawą skutecznego wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także zabezpieczeniem szkoły na wypadek kontroli. W artykule wyjaśniono, co musi zawierać IPET, przedstawiono etapy jego tworzenia oraz praktyczne wskazówki i najczęstsze błędy, których należy unikać.
Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale również przestrzeń budowania relacji, tożsamości i poczucia przynależności. Dla uczniów należących do społeczności LGBT+ (osób homoseksualnych, osób biseksualnych, transpłciowych i innych osób nieheteronormatywnych), obecność akceptującego i wspierającego środowiska jest niezwykle ważna dla ich dobrostanu psychicznego, bezpieczeństwa i równych szans edukacyjnych. Niestety, wielu z nich nadal spotyka się z dyskryminacją, wykluczeniem lub przemocą w szkole.
W ostatnich latach wzrasta liczba zachorowań na cukrzycę. Coraz częściej wykrywa się ją u dzieci i młodzieży. Jest duże prawdopodobieństwo, że w każdym przedszkolu i szkole uczy się co najmniej jeden cukrzyk. Oznacza to, że każdy nauczyciel powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat tej choroby. W tym artykule wyjaśniono, czym jest cukrzyca i jak zapewnić bezpieczeństwo dziecku z cukrzycą w szkole. Dowiedz się, jakie są potrzeby ucznia oraz obowiązki nauczycieli i rodziców.
Rozwijający się mózg dziecka jest niezwykle wrażliwy na wszelkie wpływy. Zarówno biologiczne, jak i środowiskowe. Deficyty w zakresie rozwoju ośrodkowego układu nerwowego mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie ucznia. Czasami sprawiają, że uczeń staje się bezradny i sfrustrowany. Ani on, ani jego otoczenie, nie rozumie ograniczeń, które mu towarzyszą. Bez odpowiedniej diagnozy i rozpoznania nieprawidłowości oraz wskazówek do pracy trudno poradzić sobie z nawarstwiającymi się problemami. Dowiedz się, jak pracować z uczniami z OUN i jak wspierać ich w na co dzień.