
Praca nauczyciela nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania wiedzy – to przede wszystkim sztuka budowania relacji z uczniami. Każdego dnia nauczyciel staje przed wyzwaniem, jak stworzyć atmosferę sprzyjającą nauce, rozwojowi i poczuciu bezpieczeństwa. Nie zawsze jednak relacje z uczniami przebiegają w sposób harmonijny. Zdarza się, że pojawia się niechęć, a nawet irytacja wobec niektórych z nich. Są to naturalne emocje, które mogą pojawić się w życiu zawodowym każdego pedagoga. Istotne jest, aby potrafić je rozpoznać i świadomie z nimi pracować, nie dopuszczając do sytuacji, w której zaczną one przesłaniać profesjonalizm i troskę o dobro dziecka.
Każdy człowiek ma indywidualne upodobania, temperament i granice w relacjach – podobnie jest w przypadku nauczycieli i ich uczniów. Niektóre dzieci od razu budzą sympatię, z innymi już od początku trudno nawiązać porozumienie. Może pojawić się dystans, niechęć, a nawet irytacja. Niekoniecznie w odpowiedzi na niewłaściwe zachowanie ucznia, lecz z powodu cech, które są dla nauczyciela trudne, obce lub drażniące, takich jak sposób mówienia, postawa czy ekspresja emocjonalna. Jest to zjawisko całkowicie naturalne. W relacjach międzyludzkich również nie każda znajomość przeradza się w przyjaźń. Podobnie nie każda relacja osobista prowadzi do głębszego zaangażowania. Zdarza się, że dopiero kolejne spotkania czy pozytywne relacje umożliwiają prawdziwe porozumienie i poczucie bezpieczeństwa. Identycznie może być w kontaktach z uczniami – nie każda relacja będzie łatwa, spontaniczna czy przyjemna.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak radzić sobie w sytuacji, gdy relacja z uczniem budzi niechęć lub napięcie?
- Czy nauczyciel ma prawo odczuwać trudne emocje wobec ucznia – i co z nimi zrobić?
- Jak zachować profesjonalizm, gdy codzienny kontakt z uczniem jest obciążający?
- W jaki sposób budować wspierającą relację, mimo emocjonalnego dystansu?
- Dlaczego warto oddzielać osobę ucznia od jego zachowania i co to zmienia w praktyce?
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.