Trudna relacja z uczniem – strategie i metody, które pomagają nauczycielowi zachować profesjonalizm i wspierać dziecko

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 21 lipca 2025
  Trudna relacja z uczniem – strategie i metody, które pomagają nauczycielowi zachować profesjonalizm i wspierać dziecko

Praca nauczyciela nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania wiedzy – to przede wszystkim sztuka budowania relacji z uczniami. Każdego dnia nauczyciel staje przed wyzwaniem, jak stworzyć atmosferę sprzyjającą nauce, rozwojowi i poczuciu bezpieczeństwa. Nie zawsze jednak relacje z uczniami przebiegają w sposób harmonijny. Zdarza się, że pojawia się niechęć, a nawet irytacja wobec niektórych z nich. Są to naturalne emocje, które mogą pojawić się w życiu zawodowym każdego pedagoga. Istotne jest, aby potrafić je rozpoznać i świadomie z nimi pracować, nie dopuszczając do sytuacji, w której zaczną one przesłaniać profesjonalizm i troskę o dobro dziecka.

Każdy człowiek ma indywidualne upodobania, temperament i granice w relacjach – podobnie jest w przypadku nauczycieli i ich uczniów. Niektóre dzieci od razu budzą sympatię, z innymi już od początku trudno nawiązać porozumienie. Może pojawić się dystans, niechęć, a nawet irytacja. Niekoniecznie w odpowiedzi na niewłaściwe zachowanie ucznia, lecz z powodu cech, które są dla nauczyciela trudne, obce lub drażniące, takich jak sposób mówienia, postawa czy ekspresja emocjonalna. Jest to zjawisko całkowicie naturalne. W relacjach międzyludzkich również nie każda znajomość przeradza się w przyjaźń. Podobnie nie każda relacja osobista prowadzi do głębszego zaangażowania. Zdarza się, że dopiero kolejne spotkania czy pozytywne relacje umożliwiają prawdziwe porozumienie i poczucie bezpieczeństwa. Identycznie może być w kontaktach z uczniami – nie każda relacja będzie łatwa, spontaniczna czy przyjemna.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie w sytuacji, gdy relacja z uczniem budzi niechęć lub napięcie?
  • Czy nauczyciel ma prawo odczuwać trudne emocje wobec ucznia – i co z nimi zrobić?
  • Jak zachować profesjonalizm, gdy codzienny kontakt z uczniem jest obciążający?
  • W jaki sposób budować wspierającą relację, mimo emocjonalnego dystansu?
  • Dlaczego warto oddzielać osobę ucznia od jego zachowania i co to zmienia w praktyce?

Pozostało jeszcze 83% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 21 lipca 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy