
Rodzice uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często wnioskują o dostosowanie formy zajęć rewalidacyjnych z grupowych na indywidualne. Czy zalecenie lekarza zawarte w dokumentacji medycznej obliguje szkołę do wprowadzenia takiej zmiany? W artykule wyjaśniamy, kto podejmuje decyzję o formie zajęć i na jakiej podstawie.

IPET to najważniejszy w szkole dokument opracowywany dla uczniów objętych kształceniem specjalnym. Zespół określa w nim cele kształcenia specjalnego dla danego ucznia oraz sposoby ich osiągania. Skuteczność IPET uzależniona jest od tego, czy został opracowany z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia. Jednak nawet najlepiej zaplanowane działania, mogą po pewnym czasie okazać się nieefektywne mimo starań całego grona pedagogicznego. Dlatego bardzo ważna jest systematyczna ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. W artykule wyjaśniamy, jak często i w jaki sposób dokonywać oceny skuteczności programu. Podpowiadamy również, na co należy zwracać szczególną uwagę, dokonując oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Rodzice ucznia objętego kształceniem specjalnym mają prawo zrezygnować z oferowanych przez szkołę form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W praktyce taka decyzja może rodzić trudności w opracowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), który – zgodnie z przepisami – musi zawierać m.in. formy udzielanego wsparcia. W artykule wyjaśniamy, jak sporządzić IPET w sytuacji, gdy uczeń korzysta wyłącznie z bieżącej pracy nauczycieli oraz jakie elementy programu są w takim przypadku obowiązkowe.

Kontrole w zakresie IPET, zarówno planowe, jak i doraźne, są realnym elementem funkcjonowania każdej szkoły organizującej kształcenie specjalne. Warto więc wiedzieć, jak przygotować szkołę do kontroli, szczególnie doraźnej. W artykule przedstawiamy najważniejsze aspekty prawne oraz praktyczne wskazówki, które pozwolą przejść przez proces kontroli bez stresu i nieprzyjemnych niespodzianek. Sprawdź, jakie działania powinien obejmować proces tworzenia dokumentu, aby zapewnić zgodność z przepisami prawa oświatowego.

Tworzenie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) to obowiązek każdej szkoły, wynikający z przepisów rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Proces ten wymaga nie tylko znajomości prawa, ale również dobrej organizacji pracy zespołu nauczycieli i specjalistów. Prawidłowo opracowany i wdrożony IPET jest podstawą skutecznego wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także zabezpieczeniem szkoły na wypadek kontroli. W artykule wyjaśniono, co musi zawierać IPET, przedstawiono etapy jego tworzenia oraz praktyczne wskazówki i najczęstsze błędy, których należy unikać.

Indywidualizacja procesu edukacyjnego i terapeutycznego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga rzetelnej diagnozy. Diagnoza ta powinna być oparta nie tylko na orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale także na wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). To właśnie na jej podstawie zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje wnioski i zalecenia, które następnie kształtują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Jakie informacje powinny znaleźć się w WOPFU? Jak uniknąć niepotrzebnego powielania danych i zagwarantować zgodność z przepisami prawa oświatowego? W jaki sposób dokumentacja przedstawiona przez rodziców może wpływać na zakres wsparcia udzielanego uczniowi?

Opóźnienie w opracowaniu IPET-u nie jest jedynie kwestią organizacyjną – stanowi naruszenie obowiązujących przepisów prawa oświatowego oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. Może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną dyrektora, a w niektórych przypadkach nawet interwencją organów nadzoru pedagogicznego. W artykule analizujemy konsekwencje prawne wynikające z nieterminowego opracowania IPET-u, a także wskazujemy, kiedy opóźnienie może być uzasadnione, a kiedy rodzi realne ryzyko dla kadry kierowniczej szkoły.

Uzyskanie pełnoletności przez ucznia nie zwalnia szkoły z obowiązku organizowania i realizowania kształcenia specjalnego. To samo dotyczy słuchaczy szkół dla dorosłych. Jeżeli uczeń w szkoły branżowej II stopnia dostarczył orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła musi dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz zapewnić zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź szczegóły.

Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły i przedszkola do co najmniej dwukrotnego w ciągu roku przeprowadzenia oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Tylko rzetelne wywiązanie się z tego obowiązku daje szansę na realne i zgodne z potrzebami wsparcie dla dziecka. Wobec tego warto dołożyć wszelkich starań, by szczegółowo przeanalizować i określić wartościowość działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oprócz pozyskania opinii wszystkich osób pracujących z uczniem równie ważna jest opinia samego ucznia oraz jego rodziców. Sprawdź, jak dokonać wspólnej oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego we współpracy z uczniem i rodzicami i poznaj zasady pozyskiwania niezbędnych informacji.

Przepisy prawa oświatowego stanowią, że rodzice mają prawo uczestniczyć w opracowywaniu i modyfikacji indywidualnego programu-edukacyjnego. Ich prawo do obecności jest oczywiste, jednak na ile to oni mogą decydować o treści IPET, jaka jest ich rola? Dowiedz się, na czym powinien polegać udział rodziców w opracowywaniu i modyfikacji IPET.