Przepisy prawa oświatowego stanowią, że rodzice mają prawo uczestniczyć w opracowywaniu i modyfikacji indywidualnego programu-edukacyjnego. Ich prawo do obecności jest oczywiste, jednak na ile to oni mogą decydować o treści IPET, jaka jest ich rola? Dowiedz się, na czym powinien polegać udział rodziców w opracowywaniu i modyfikacji IPET.
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego? Czy szkoła jest zwolniona z realizacji obowiązku kształcenia specjalnego?
WOPFU i IPET opracowuje się dla uczniów posiadających przeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepisy określające zawartość dokumentu nie wskazują na to, aby zamieszczać w nim informacje o objęciu rodzica procedurą Niebieskie Karty. Nie oznacza to jednak, że fakt ten może zostać pominięty. Sprawdź, na co musi zwrócić uwagę zespół opracowujący IPET dla ucznia, który wychowuje się w rodzinie objęcie procedurą Niebieskie Karty.
Objęcie ucznia kształceniem specjalnym nie oznacza, że do szkoły nie będą dostarczane inne dokumenty z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Najczęściej oprócz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, do szkoły przynoszone są opinie o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W artykule wyjaśniamy, jakie kroki podjąć, jeżeli uczeń objęty kształceniem specjalnym otrzyma dodatkowo opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Czy dostarczenie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej oznacza, że trzeba ponownie dokonać WOPFU i zmodyfikować IPET?
W orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego bardzo często zamieszczane jest zalecenie, by wybrane zajęcia edukacyjne były realizowane indywidualnie. W orzeczeniu nie wskazuje się jednak ani które zajęcia mają być realizowane w ten sposób, ani czy dotyczy to wszystkich zajęć z danego przedmiotu.
Przepisy prawa oświatowego, że zespół ds. WOPFU i IPET tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem. Regulacje te należy rozumieć dosłownie – w skład zespołu wchodzą wszyscy. A to oznacza, że wszyscy powinni uczestniczyć w posiedzeniach tych zespołów.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny to podstawowe dokumenty opracowywane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Za ich opracowanie odpowiada zespół powołany przez dyrektora szkoły. W niniejszym artykule zdefiniowano rolę i wymieniono najważniejsze zadania poszczególnych uczestników zespołu ds. WOPFU i IPET.
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
Złożenie w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora szereg obowiązków. Jednym z kluczowych zadań dla nauczycieli jest przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Jak to zrobić, jeżeli od dnia złożenia orzeczenia uczeń jest nieobecny z powodu choroby? Czy dla ucznia z niską frekwencją trzeba przygotować wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania oraz indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny?
IPET to najważniejszy w szkole dokument opracowywany dla uczniów objętych kształceniem specjalnym. Zespół określa w nim cele kształcenia specjalnego dla danego ucznia oraz sposoby ich osiągania. Skuteczność IPET uzależniona jest od tego, czy został opracowany z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia. Jednak nawet najlepiej zaplanowane działania, mogą po pewnym czasie okazać się nieefektywne mimo starań całego grona pedagogicznego. Dlatego bardzo ważna jest systematyczna ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. W artykule wyjaśniamy, jak często i w jaki sposób dokonywać oceny skuteczności programu. Podpowiadamy również, na co należy zwracać szczególną uwagę, dokonując oceny poziomu funkcjonowania ucznia.