Indywidualizacja procesu edukacyjnego i terapeutycznego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga rzetelnej diagnozy. Diagnoza ta powinna być oparta nie tylko na orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale także na wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). To właśnie na jej podstawie zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje wnioski i zalecenia, które następnie kształtują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Jakie informacje powinny znaleźć się w WOPFU? Jak uniknąć niepotrzebnego powielania danych i zagwarantować zgodność z przepisami prawa oświatowego? W jaki sposób dokumentacja przedstawiona przez rodziców może wpływać na zakres wsparcia udzielanego uczniowi?
Opóźnienie w opracowaniu IPET-u nie jest jedynie kwestią organizacyjną – stanowi naruszenie obowiązujących przepisów prawa oświatowego oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. Może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną dyrektora, a w niektórych przypadkach nawet interwencją organów nadzoru pedagogicznego. W artykule analizujemy konsekwencje prawne wynikające z nieterminowego opracowania IPET-u, a także wskazujemy, kiedy opóźnienie może być uzasadnione, a kiedy rodzi realne ryzyko dla kadry kierowniczej szkoły.
Uzyskanie pełnoletności przez ucznia nie zwalnia szkoły z obowiązku organizowania i realizowania kształcenia specjalnego. To samo dotyczy słuchaczy szkół dla dorosłych. Jeżeli uczeń w szkoły branżowej II stopnia dostarczył orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła musi dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz zapewnić zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź szczegóły.
Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły i przedszkola do co najmniej dwukrotnego w ciągu roku przeprowadzenia oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Tylko rzetelne wywiązanie się z tego obowiązku daje szansę na realne i zgodne z potrzebami wsparcie dla dziecka. Wobec tego warto dołożyć wszelkich starań, by szczegółowo przeanalizować i określić wartościowość działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oprócz pozyskania opinii wszystkich osób pracujących z uczniem równie ważna jest opinia samego ucznia oraz jego rodziców. Sprawdź, jak dokonać wspólnej oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego we współpracy z uczniem i rodzicami i poznaj zasady pozyskiwania niezbędnych informacji.
Przepisy prawa oświatowego stanowią, że rodzice mają prawo uczestniczyć w opracowywaniu i modyfikacji indywidualnego programu-edukacyjnego. Ich prawo do obecności jest oczywiste, jednak na ile to oni mogą decydować o treści IPET, jaka jest ich rola? Dowiedz się, na czym powinien polegać udział rodziców w opracowywaniu i modyfikacji IPET.
Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. jest obowiązkowe dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przygotowanie IPET dla ucznia z orzeczeniem powinno poprzedzać przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. O ile rozporządzenie wskazuje, jakie elementy musi zawierać IPET, o tyle żadne przepisy nie określają wzoru IPET i WOPFU. Kluczem do opracowania przydatnej dokumentacji jest dostosowanie jej do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością. Warto jednak zapoznać z przykładową WOPFU oraz IPET dla ucznia. Przedstawiamy więc proponowane IPET i WOPFU dla ucznia z III klasy szkoły podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności wydanym ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego? Czy szkoła jest zwolniona z realizacji obowiązku kształcenia specjalnego?
WOPFU i IPET opracowuje się dla uczniów posiadających przeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepisy określające zawartość dokumentu nie wskazują na to, aby zamieszczać w nim informacje o objęciu rodzica procedurą Niebieskie Karty. Nie oznacza to jednak, że fakt ten może zostać pominięty. Sprawdź, na co musi zwrócić uwagę zespół opracowujący IPET dla ucznia, który wychowuje się w rodzinie objęcie procedurą Niebieskie Karty.
Objęcie ucznia kształceniem specjalnym nie oznacza, że do szkoły nie będą dostarczane inne dokumenty z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Najczęściej oprócz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, do szkoły przynoszone są opinie o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W artykule wyjaśniamy, jakie kroki podjąć, jeżeli uczeń objęty kształceniem specjalnym otrzyma dodatkowo opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Czy dostarczenie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej oznacza, że trzeba ponownie dokonać WOPFU i zmodyfikować IPET?
W orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego bardzo często zamieszczane jest zalecenie, by wybrane zajęcia edukacyjne były realizowane indywidualnie. W orzeczeniu nie wskazuje się jednak ani które zajęcia mają być realizowane w ten sposób, ani czy dotyczy to wszystkich zajęć z danego przedmiotu.