Wszystkie działania określone w IPET i podejmowane na rzecz ucznia powinny być adekwatne do jego bieżących potrzeb. Dotyczy to również zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów. Z tego względu bardzo istotne jest monitorowanie ich skuteczności oraz aktualizować. Dotyczy to także zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.
Wielu uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zmienia szkołę. Czy nowa szkoła, do której przenosi się uczeń, powinna otrzymać ze starej placówki Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny ucznia? Sprawdź, czy IPET idzie za uczniem.
Każde dziecko to niepowtarzalna kompilacja wpływów genetyki, procesu uczenia się i doświadczeń społecznych. Niektóre z nich mają ponadto specjalne potrzeby edukacyjne, część dodatkowo także niepełnosprawność. Dla tej grupy uczniów w szkole przygotowuje się Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Sprawdź, o czym pamiętać opracowując IPET. Możesz pobrać również przykładowy program dla ucznia szkoły podstawowej z niedostosowaniem społecznym.
Ostatnimi czasy w polskich przedszkolach i szkołach coraz częściej się dzieci z diagnozą autyzmu. Ta nowa sytuacja skłania wychowawców i specjalistów do podejmowania działań w kierunku podnoszenia jakości włączania dziecka z autyzmem w środowisko przedszkolne. W pierwszej części artykułu przedstawione zostały prawne aspekty opracowania IPET. Część druga została poświęcona charakterystyce funkcjonowania dziecka z autyzmem.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Czy odroczenie obowiązku szkolnego oznacza konieczność opracowania nowego indywidualnego programu edukacyjnego terapeutycznego czy raczej należy zmodyfikować poprzedni IPET?
Przepisy dotyczące informacji uwzględnianych w IPET nie zmieniły się od września 2017 r. Jednak od roku szkolnego 2018/2019 wprowadzono nowość w odniesieniu do udziału asystenta w spotkaniach zespołu opracowującego IPET. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować IPET.
Uczniowie ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego, jak i intelektualnego. Autyzm może mieć zatem rożne postacie. Niektóre dzieci autystyczne nie opanowują mowy i prezentują różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz duże deficyty w rozwoju społecznym. Inne mogą być całkiem komunikatywne, czasami wręcz gadatliwe, mogą wykazywać objawy przywiązania do osób znaczących (rodziców), przy jednoczesnych trudnościach w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz licznych stereotypach i schematyzmach w zachowaniu.
Przeczytanie orzeczenia i analiza dokumentów nie wystarczą, by poznać dziecko. To wychowawca ma szczególną możliwość obserwowania dziecka w najróżniejszych sytuacjach – dlatego udział nauczycieli w ocenie funkcjonowania ucznia w szkole jest niezbędny, a ich obserwacje niezwykle cenne. To one powinny odgrywać szczególną rolę podczas opracowywania i w czasie realizacji IPET.