Projekt pozwala uczniom dostrzec, jak zmiany klimatu i degradacja środowiska wpływają na zdrowie jednostki i całych społeczności. W ramach pracy zespołowej uczniowie przygotowują mapy tematyczne wybranych zjawisk klimatycznych – takich jak fale upałów, powodzie, susze, smog czy pożary – wskazując ich przyczyny, skutki zdrowotne, grupy szczególnego ryzyka oraz możliwe działania ochronne i adaptacyjne. Projekt rozwija umiejętność analizy, krytycznego myślenia i współpracy w grupie, a jednocześnie uświadamia, że zdrowie człowieka w coraz większym stopniu zależy od wyzwań związanych ze zmianami klimatu.
|
Grupa docelowa
|
uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
|
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
[uczeń] 1. opisuje, jak zmiany klimatu i degradacja środowiska naturalnego wpływają na zdrowie indywidualne i publiczne, wymienia choroby, które mogą być ich wynikiem, w tym zaburzenia psychiczne, choroby układu oddechowego, układu sercowo naczyniowego, choroby skóry, a także wskazuje negatywne następstwa ekstremalnych zjawisk pogodowych dla zdrowia.
|
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie świadomości wpływu zmian klimatycznych i degradacji środowiska na zdrowie człowieka oraz rozwijanie umiejętności analizy, selekcji informacji i pracy zespołowej poprzez przygotowanie map tematycznych.
|
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- charakteryzuje lokalizację, przyczyny i przebieg wybranego zjawiska klimatycznego,
- rozpoznaje i opisuje skutki zdrowotne związane ze zjawiskami (psychiczne, oddechowe, sercowo-naczyniowe, skórne),
- potrafi wskazać grupy szczególnego ryzyka i uzasadnić ich podatność na zagrożenia,
- proponuje działania profilaktyczne i adaptacyjne na poziomie jednostki, szkoły, rodziny i społeczności,
- współpracuje w grupie, dzieląc się zadaniami i odpowiedzialnością.
|
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Mapa świata
- załącznik nr 2. Zjawiska klimatyczne
- załącznik nr 3. Instrukcja dla grup projektowych
- kolorowe pisaki/markery
- kilka arkuszy brystolu A2
|
|
Czas trwania
|
- lekcja wprowadzająca,
- 1-2 tygodnie pracy grupowej
- lekcja podsumowująca
|
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 74% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 29 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.