Mapa zdrowotnych skutków zmian klimatu. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 29 października 2025

Projekt pozwala uczniom dostrzec, jak zmiany klimatu i degradacja środowiska wpływają na zdrowie jednostki i całych społeczności. W ramach pracy zespołowej uczniowie przygotowują mapy tematyczne wybranych zjawisk klimatycznych – takich jak fale upałów, powodzie, susze, smog czy pożary – wskazując ich przyczyny, skutki zdrowotne, grupy szczególnego ryzyka oraz możliwe działania ochronne i adaptacyjne. Projekt rozwija umiejętność analizy, krytycznego myślenia i współpracy w grupie, a jednocześnie uświadamia, że zdrowie człowieka w coraz większym stopniu zależy od wyzwań związanych ze zmianami klimatu.

Grupa docelowa uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej [uczeń] 1. opisuje, jak zmiany klimatu i degradacja środowiska naturalnego wpływają na zdrowie indywidualne i publiczne, wymienia choroby, które mogą być ich wynikiem, w tym zaburzenia psychiczne, choroby układu oddechowego, układu sercowo naczyniowego, choroby skóry, a także wskazuje negatywne następstwa ekstremalnych zjawisk pogodowych dla zdrowia.
 Cel ogólny Kształtowanie świadomości wpływu zmian klimatycznych i degradacji środowiska na zdrowie człowieka oraz rozwijanie umiejętności analizy, selekcji informacji i pracy zespołowej poprzez przygotowanie map tematycznych.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • charakteryzuje lokalizację, przyczyny i przebieg wybranego zjawiska klimatycznego,
  • rozpoznaje i opisuje skutki zdrowotne związane ze zjawiskami (psychiczne, oddechowe, sercowo-naczyniowe, skórne),
  • potrafi wskazać grupy szczególnego ryzyka i uzasadnić ich podatność na zagrożenia,
  • proponuje działania profilaktyczne i adaptacyjne na poziomie jednostki, szkoły, rodziny i społeczności,
  • współpracuje w grupie, dzieląc się zadaniami i odpowiedzialnością.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Mapa świata
  • załącznik nr 2. Zjawiska klimatyczne
  • załącznik nr 3. Instrukcja dla grup projektowych 
  • kolorowe pisaki/markery
  • kilka arkuszy brystolu A2
Czas trwania
  • lekcja wprowadzająca,
  • 1-2 tygodnie pracy grupowej
  • lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 74% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 29 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy