edukacja zdrowotna: zdrowie środowiskowe

  Zdrowie planety a zdrowie człowieka – jak to się łączy? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Zdrowie planety a zdrowie człowieka – jak to się łączy? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcja pokazuje uczniom, że środowisko naturalne ma bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Uczniowie odkrywają, jak powietrze, woda, tereny zielone oraz klimat mogą sprzyjać zdrowiu lub mu szkodzić, oraz poznają skutki zanieczyszczeń i zmian klimatycznych. Dzięki pracy w grupach, grze edukacyjnej i quizowi typu prawda/fałsz uczą się rozpoznawać zależności: przyczyna – skutek zdrowotny – sposób ochrony. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i podejmowania prostych działań na rzecz środowiska, uświadamiając, że troska o przyrodę to jednocześnie troska o zdrowie własne i innych.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej [uczeń] 1. omawia wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka, w tym zanieczyszczenia powietrza i wód, zmniejszenia ilości terenów zielonych, zmiany klimatu; wyjaśnia jak wzrost średniej globalnej temperatury wpływa na zdrowie i warunki życia człowieka.
 Cel ogólny Kształtowanie świadomości wpływu jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka oraz rozwijanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych poprzez poznanie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem powietrza i wody, zmniejszeniem ilości terenów zielonych oraz zmianami klimatycznymi.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, dlaczego czyste powietrze i woda, tereny zielone oraz stabilny klimat są ważne dla zdrowia człowieka,
  • rozpoznaje zagrożenia dla zdrowia wynikające z zanieczyszczeń środowiska oraz zmian klimatu,
  • opisuje, jak wzrost średniej globalnej temperatury wpływa na zdrowie i warunki życia człowieka,
  • wskazuje sposoby ochrony zdrowia w obliczu zagrożeń środowiskowych (np. picie wody w upały, dbanie o zieleń),
  • współpracuje w grupie podczas tworzenia plakatów i gier dydaktycznych, argumentuje swoje stanowisko i prezentuje efekty pracy.
Potrzebne materiały
  • kartki A3 i markery do mini plakatów,
  • załącznik nr 1. Miniplakaty
  • załącznik nr 2. Zdrowotne domino,
  • załącznik nr 3. Lista inspiracji „prawda czy fałsz”
  • tablica/flipchart.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy