edukacja zdrowotna: zdrowie środowiskowe

Zdrowie środowiskowe. Przykładowe zadania projektowe z edukacji zdrowotnej dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

W klasach I–VI szkoły podstawowej uczniowie uczą się krytycznie podchodzić do informacji dotyczących zmian klimatu i ich skutków zdrowotnych. Rozpoznają przykłady dezinformacji oraz odróżniają je od rzetelnych danych naukowych. Poniżej podano propozycje zadań projektowych, które pomogą w zrealizowaniu tego punktu podstawy programowej.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej [uczeń] 1. rozpoznaje dezinformację dotyczącą zmian klimatu oraz ich wpływu na zdrowie i rozpoznaje wiarygodne i rzetelne źródła informacji na ten temat.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dotyczących wpływu zmian klimatu na zdrowie człowieka oraz kształtowanie postawy świadomego odbiorcy komunikatów medialnych.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • rozpoznaje manipulacje i przykłady dezinformacji dotyczące klimatu i zdrowia
  • odróżnia źródła rzetelne od nierzetelnych (naukowe vs. opinie, blogi, social media bez weryfikacji)
  • analizuje dane, statystyki i fakty naukowe dotyczące klimatu i zdrowia
  • potrafi przedstawić wyniki swojej analizy w formie projektu edukacyjnego
  • uzasadnia swoje stanowisko, podając źródła informacji;
  • współpracuje w grupie podczas realizacji zadań projektowych
Potrzebne materiały
  • dostęp do internetu i urządzeń (komputery, tablety lub telefony)
  • projektor lub tablica interaktywna
  • artykuły naukowe, raporty (np. WHO, IPCC, PAN)
  • materiały papiernicze (kartki, flamastry, brystol) do plakatów/infografik;
  • aplikacje/zasoby do pracy cyfrowej, np. Padlet, Canva, Google Dysk
Czas trwania 4–6 godzin lekcyjnych (można rozłożyć na kilka spotkań w ramach cyklu zajęć lub projektu długoterminowego trwającego 2–4 tygodnie).
Liczba uczestników Cała klasa

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Mapa zdrowotnych skutków zmian klimatu. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Mapa zdrowotnych skutków zmian klimatu. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Projekt pozwala uczniom dostrzec, jak zmiany klimatu i degradacja środowiska wpływają na zdrowie jednostki i całych społeczności. W ramach pracy zespołowej uczniowie przygotowują mapy tematyczne wybranych zjawisk klimatycznych – takich jak fale upałów, powodzie, susze, smog czy pożary – wskazując ich przyczyny, skutki zdrowotne, grupy szczególnego ryzyka oraz możliwe działania ochronne i adaptacyjne. Projekt rozwija umiejętność analizy, krytycznego myślenia i współpracy w grupie, a jednocześnie uświadamia, że zdrowie człowieka w coraz większym stopniu zależy od wyzwań związanych ze zmianami klimatu.

Grupa docelowa uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej [uczeń] 1. opisuje, jak zmiany klimatu i degradacja środowiska naturalnego wpływają na zdrowie indywidualne i publiczne, wymienia choroby, które mogą być ich wynikiem, w tym zaburzenia psychiczne, choroby układu oddechowego, układu sercowo naczyniowego, choroby skóry, a także wskazuje negatywne następstwa ekstremalnych zjawisk pogodowych dla zdrowia.
 Cel ogólny Kształtowanie świadomości wpływu zmian klimatycznych i degradacji środowiska na zdrowie człowieka oraz rozwijanie umiejętności analizy, selekcji informacji i pracy zespołowej poprzez przygotowanie map tematycznych.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • charakteryzuje lokalizację, przyczyny i przebieg wybranego zjawiska klimatycznego,
  • rozpoznaje i opisuje skutki zdrowotne związane ze zjawiskami (psychiczne, oddechowe, sercowo-naczyniowe, skórne),
  • potrafi wskazać grupy szczególnego ryzyka i uzasadnić ich podatność na zagrożenia,
  • proponuje działania profilaktyczne i adaptacyjne na poziomie jednostki, szkoły, rodziny i społeczności,
  • współpracuje w grupie, dzieląc się zadaniami i odpowiedzialnością.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Mapa świata
  • załącznik nr 2. Zjawiska klimatyczne
  • załącznik nr 3. Instrukcja dla grup projektowych 
  • kolorowe pisaki/markery
  • kilka arkuszy brystolu A2
Czas trwania
  • lekcja wprowadzająca,
  • 1-2 tygodnie pracy grupowej
  • lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Zdrowie planety a zdrowie człowieka – jak to się łączy? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Zdrowie planety a zdrowie człowieka – jak to się łączy? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcja pokazuje uczniom, że środowisko naturalne ma bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Uczniowie odkrywają, jak powietrze, woda, tereny zielone oraz klimat mogą sprzyjać zdrowiu lub mu szkodzić, oraz poznają skutki zanieczyszczeń i zmian klimatycznych. Dzięki pracy w grupach, grze edukacyjnej i quizowi typu prawda/fałsz uczą się rozpoznawać zależności: przyczyna – skutek zdrowotny – sposób ochrony. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i podejmowania prostych działań na rzecz środowiska, uświadamiając, że troska o przyrodę to jednocześnie troska o zdrowie własne i innych.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej [uczeń] 1. omawia wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka, w tym zanieczyszczenia powietrza i wód, zmniejszenia ilości terenów zielonych, zmiany klimatu; wyjaśnia jak wzrost średniej globalnej temperatury wpływa na zdrowie i warunki życia człowieka.
 Cel ogólny Kształtowanie świadomości wpływu jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka oraz rozwijanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych poprzez poznanie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem powietrza i wody, zmniejszeniem ilości terenów zielonych oraz zmianami klimatycznymi.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, dlaczego czyste powietrze i woda, tereny zielone oraz stabilny klimat są ważne dla zdrowia człowieka,
  • rozpoznaje zagrożenia dla zdrowia wynikające z zanieczyszczeń środowiska oraz zmian klimatu,
  • opisuje, jak wzrost średniej globalnej temperatury wpływa na zdrowie i warunki życia człowieka,
  • wskazuje sposoby ochrony zdrowia w obliczu zagrożeń środowiskowych (np. picie wody w upały, dbanie o zieleń),
  • współpracuje w grupie podczas tworzenia plakatów i gier dydaktycznych, argumentuje swoje stanowisko i prezentuje efekty pracy.
Potrzebne materiały
  • kartki A3 i markery do mini plakatów,
  • załącznik nr 1. Miniplakaty
  • załącznik nr 2. Zdrowotne domino,
  • załącznik nr 3. Lista inspiracji „prawda czy fałsz”
  • tablica/flipchart.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy