Zdrowie środowiskowe. Przykładowe zadania projektowe z edukacji zdrowotnej dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 31 października 2025

W klasach I–VI szkoły podstawowej uczniowie uczą się krytycznie podchodzić do informacji dotyczących zmian klimatu i ich skutków zdrowotnych. Rozpoznają przykłady dezinformacji oraz odróżniają je od rzetelnych danych naukowych. Poniżej podano propozycje zadań projektowych, które pomogą w zrealizowaniu tego punktu podstawy programowej.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej [uczeń] 1. rozpoznaje dezinformację dotyczącą zmian klimatu oraz ich wpływu na zdrowie i rozpoznaje wiarygodne i rzetelne źródła informacji na ten temat.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dotyczących wpływu zmian klimatu na zdrowie człowieka oraz kształtowanie postawy świadomego odbiorcy komunikatów medialnych.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • rozpoznaje manipulacje i przykłady dezinformacji dotyczące klimatu i zdrowia
  • odróżnia źródła rzetelne od nierzetelnych (naukowe vs. opinie, blogi, social media bez weryfikacji)
  • analizuje dane, statystyki i fakty naukowe dotyczące klimatu i zdrowia
  • potrafi przedstawić wyniki swojej analizy w formie projektu edukacyjnego
  • uzasadnia swoje stanowisko, podając źródła informacji;
  • współpracuje w grupie podczas realizacji zadań projektowych
Potrzebne materiały
  • dostęp do internetu i urządzeń (komputery, tablety lub telefony)
  • projektor lub tablica interaktywna
  • artykuły naukowe, raporty (np. WHO, IPCC, PAN)
  • materiały papiernicze (kartki, flamastry, brystol) do plakatów/infografik;
  • aplikacje/zasoby do pracy cyfrowej, np. Padlet, Canva, Google Dysk
Czas trwania 4–6 godzin lekcyjnych (można rozłożyć na kilka spotkań w ramach cyklu zajęć lub projektu długoterminowego trwającego 2–4 tygodnie).
Liczba uczestników Cała klasa

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Pozostało jeszcze 46% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 31 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy