W klasach I–VI szkoły podstawowej uczniowie uczą się krytycznie podchodzić do informacji dotyczących zmian klimatu i ich skutków zdrowotnych. Rozpoznają przykłady dezinformacji oraz odróżniają je od rzetelnych danych naukowych. Poniżej podano propozycje zadań projektowych, które pomogą w zrealizowaniu tego punktu podstawy programowej.
|
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
|
|
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej
|
[uczeń] 1. rozpoznaje dezinformację dotyczącą zmian klimatu oraz ich wpływu na zdrowie i rozpoznaje wiarygodne i rzetelne źródła informacji na ten temat.
|
|
Cel ogólny
|
Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dotyczących wpływu zmian klimatu na zdrowie człowieka oraz kształtowanie postawy świadomego odbiorcy komunikatów medialnych.
|
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- rozpoznaje manipulacje i przykłady dezinformacji dotyczące klimatu i zdrowia
- odróżnia źródła rzetelne od nierzetelnych (naukowe vs. opinie, blogi, social media bez weryfikacji)
- analizuje dane, statystyki i fakty naukowe dotyczące klimatu i zdrowia
- potrafi przedstawić wyniki swojej analizy w formie projektu edukacyjnego
- uzasadnia swoje stanowisko, podając źródła informacji;
- współpracuje w grupie podczas realizacji zadań projektowych
|
|
Potrzebne materiały
|
- dostęp do internetu i urządzeń (komputery, tablety lub telefony)
- projektor lub tablica interaktywna
- artykuły naukowe, raporty (np. WHO, IPCC, PAN)
- materiały papiernicze (kartki, flamastry, brystol) do plakatów/infografik;
- aplikacje/zasoby do pracy cyfrowej, np. Padlet, Canva, Google Dysk
|
|
Czas trwania
|
4–6 godzin lekcyjnych (można rozłożyć na kilka spotkań w ramach cyklu zajęć lub projektu długoterminowego trwającego 2–4 tygodnie).
|
|
Liczba uczestników
|
Cała klasa
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 46% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 31 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.