Scenariusz pierwszych zajęć rewalidacyjnych z uczniem ze spektrum autyzmu w klasie IV to gotowe narzędzie, które pomoże nauczycielowi rozpocząć współpracę w sposób bezpieczny, przewidywalny i angażujący. Zawarte w nim karty pracy „Poznajmy się i ustalmy zasady” ułatwiają rozmowę, wspierają nazywanie mocnych stron i oczekiwań ucznia oraz umożliwiają wspólne wypracowanie jasnych reguł obowiązujących podczas kolejnych spotkań. Dzięki zastosowaniu prostych pytań, elementów rysunkowych i aktywnego udziału ucznia w ustalaniu zasad, nauczyciel buduje relację opartą na zaufaniu, wzmacnia poczucie sprawczości dziecka oraz rozwija jego umiejętności społeczne i komunikacyjne. Scenariusz zapewnia klarowną strukturę zajęć, minimalizuje nieprzewidywalność i pozwala od pierwszego spotkania stworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy.
Jak nauczyć dziecko, że złość nie musi oznaczać krzyku ani płaczu? Jak wesprzeć ucznia w budowaniu konstruktywnych reakcji w sytuacjach frustracji i napięcia? Ten gotowy scenariusz zajęć indywidualnych pomoże nauczycielowi, psychologowi lub pedagogowi specjalnemu wprowadzić dziecko w świat samoregulacji w sposób bezpieczny, praktyczny i pełen empatii. Zajęcia opierają się na prostych technikach ruchowych, ekspresyjnym rysunku oraz ćwiczeniach z użyciem haseł bezpieczeństwa i scenek z pacynkami. Dzięki aktywnemu uczestnictwu i konkretnym zadaniom uczeń uczy się rozpoznawać sygnały z ciała, nazywać emocje oraz stosować alternatywne sposoby reagowania. Scenariusz zajęć stanowi wsparcie w pracy z uczniami, którzy przejawiają trudności w panowaniu nad emocjami – zwłaszcza z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD lub z zaburzeniami emocjonalnymi. Scenariusz może być z powodzeniem wykorzystywany także w rewalidacji indywidualnej i w działaniach terapeutyczno-wychowawczych.
Umiejętność planowania i porządkowania działań to jedno z kluczowych wyzwań dla wielu uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusz zajęć indywidualnych „Planuję, działam, kończę” wspiera rozwój tych kompetencji poprzez proste, ale skuteczne ćwiczenia oparte na wizualizacji, sekwencjonowaniu czynności i pracy z planem działania. Zajęcia są ukierunkowane na kształtowanie samodzielności, koncentracji oraz doskonalenie pamięci roboczej. Proponowane aktywności można elastycznie dostosować do poziomu funkcjonowania ucznia, jego zainteresowań oraz warunków pracy w szkole, dzięki czemu scenariusz stanowi praktyczne narzędzie w codziennej pracy nauczyciela wspierającego lub terapeuty.
Wzmacnianie pozytywnej komunikacji jest kluczowym elementem wspierania rozwoju społecznego uczniów ze spektrum autyzmu. Poniższy scenariusz zajęć indywidualnych został opracowany z myślą o kształtowaniu umiejętności wyrażania uznania, proszenia, przepraszania oraz komplementowania. Zajęcia, oparte na pracy z obrazkami pomagają uczniowi rozwijać kompetencje komunikacyjne, jednocześnie wspierając pamięć roboczą, planowanie działań i porządkowanie czynności. Scenariusz doskonale sprawdzi się na zajęciach ukierunkowanych na rozwijanie samodzielności i przygotowanie ucznia do codziennych sytuacji społecznych.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych skierowany jest do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku 13-15 lat. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji, czyli umiejętności akceptowania wygranej i przegranej w sposób zgodny z normami społecznymi, kontrolowania emocji oraz budowania szacunku wobec innych uczestników rywalizacji. W trakcie zajęć uczeń analizuje przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji, bierze udział w ćwiczeniach praktycznych oraz rozgrywce strategicznej, która pozwala mu zastosować zdobyte umiejętności w praktyce. Zajęcia sprzyjają kształtowaniu pozytywnej samooceny i zwiększaniu kompetencji społecznych ucznia.
Nauka dochodzenia do kompromisu może stanowić istotne wyzwanie dla uczniów ze spektrum autyzmu. Trudności w rozpoznawaniu emocji i potrzeb innych osób mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów w codziennym funkcjonowaniu. Niniejszy scenariusz zajęć rewalidacyjnych ma na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, naukę negocjowania rozwiązań oraz wzmacnianie umiejętności współpracy. Podczas zajęć uczeń pozna pojęcie kompromisu, nauczy się rozróżniać sytuacje, które go wymagają, oraz przećwiczy w praktyce strategie prowadzące do satysfakcjonujących rozwiązań dla wszystkich stron. Scenariusz uwzględnia zarówno pracę z gotowymi kartami pracy, jak i odgrywanie ról, co pozwala na dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Scenariusz „Dźwięki codzienności” to propozycja indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z trudnościami w percepcji słuchowej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności rozpoznawania i różnicowania dźwięków z codziennego otoczenia, a także rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Dzięki zastosowaniu kart pracy z nagraniami dźwiękowymi, pracy z przedmiotami wydającymi dźwięki oraz zadaniom angażującym wyobraźnię, uczeń ma okazję rozwijać koncentrację i uwagę słuchową w ciekawy, dynamiczny sposób. Wprowadzenie elementów zabawy i opowiadania historii sprawia, że zajęcia są nie tylko efektywne, ale również przyjemne dla ucznia. Scenariusz pozwala dostosować tempo pracy do możliwości ucznia oraz skoncentrować się na jego indywidualnych potrzebach.
Zajęcia terapeutyczne nie muszą być prowadzone w szkolnej sali. Doskonałym pomysłem na wspieranie rozwoju percepcyjno-motorycznego oraz budowanie umiejętności współpracy w grupie jest przeprowadzenie ich poza budynkiem. Dzięki zadaniom wykonywanym naturalnym środowisku uczniowie rozwijają koncentrację, orientację przestrzenną oraz umiejętności ruchowe. Aktywności te sprzyjają integracji sensorycznej i wzmacniają więź z naturą, a to pozytywnie wpływa na samopoczucie i motywację do nauki. Scenariusz przewiduje zadania indywidualne i grupowe.
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji to kluczowe umiejętności wspierające rozwój społeczny i emocjonalny uczniów, szczególnie tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Niniejszy scenariusz zajęć indywidualnych n pomóc uczniowi lepiej rozumieć własne emocje, sytuacje je wywołujące oraz ich intensywność. Praktyczne ćwiczenia oraz przemyślana struktura zajęć sprzyjają kształtowaniu kompetencji potrzebnych w codziennym życiu, takich jak rozpoznawanie emocji, ich klasyfikacja oraz refleksja nad sposobami radzenia sobie z nimi. Dzięki temu uczeń zyskuje większą pewność siebie w relacjach z innymi oraz w sytuacjach wymagających reakcji na trudne emocje.
Konflikt jest stresującym doświadczeniem, którego jednak nie da się całkowicie uniknąć. Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem niniejszego scenariusza ma pomóc uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zrozumieć, czym jest konflikt, jakie emocje mu towarzyszą oraz jakie strategie można zastosować, by skutecznie sobie z nim radzić. Zawarte w nim ćwiczenia wspierają rozwijanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania sytuacji konfliktowych, z którymi dzieci mogą się spotykać zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.