Rozwijanie wyobraźni ma pozytywny wpływ na przygotowanie do nauki. Może być szczególnie przydatne dla uczniów z zaburzaniami ze spektrum autyzmu, ponieważ wspiera rozwój elastyczności myślenia, która często bywa utrudniona z powodu specyfiki funkcjonowania tych uczniów. Scenariusz jest przeznaczony dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu mają na celu wspieranie rozwoju wyobraźni oraz kształtowanie myślenia abstrakcyjnego, co jest niezbędne w procesie nauki, w tym w rozwijaniu umiejętności matematycznych.
Komunikowanie się jest umiejętnością, której można się nauczyć. Odpowiednie ćwiczenia, zabawy i zadania mogą pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i umiejętnie wykorzystywać je w rożnych sytuacjach społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych jest dedykowany uczniom klas V-VIII w spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w scenariuszu mają na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do komunikacji, w tym umiejętności uważnego słuchania, wychwytywania ważnych informacji, kontrolowania swoich chęci i emocji, ćwiczenie naprzemienności w rozmowie.
Rozpoznawanie i nazywanie emocji to jedna z ważniejszych umiejętności, które należy rozwijać, aby lepiej rozumieć siebie i innych. Umiejętność ta jest szczególnie ważna dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną, którzy mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem swoich uczuć. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z wyżej wymienionymi zaburzeniami. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez rozpoznawanie, nazywanie oraz opisywanie stanów emocjonalnych. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję ćwiczyć rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki i postawy ciała, wyrażać swoje uczucia oraz rozwijać empatię i samoświadomość emocjonalną.
Scenariusz zajęć dedykowany jest uczniom w wieku wczesnoszkolnym, którzy mają trudności z czytaniem oraz rozpoznawaniem liter. Mogą oni również mieć problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, analitycznym myśleniem i motoryką małą, co utrudnia im zarówno naukę czytania, jak i pisania. Proponowane ćwiczenia sprawdzą się w pracy z uczniami wymagającymi wsparcia w rozwijaniu tych umiejętności, zwłaszcza motoryki małej, która jest kluczowa dla prawidłowego trzymania długopisu i pisania. Scenariusz można wykorzystać podczas zajęć terapii pedagogicznej, wspierając rozwój umiejętności poznawczych oraz poprawę zdolności analitycznych i koordynacyjnych.
Frustracja jest naturalną emocją, której doświadcza każdy z nas w różnych sytuacjach codziennych. Radzenie sobie z nią jest ważną umiejętnością, szczególnie dla młodych osób, które dopiero uczą się, jak skutecznie zarządzać swoimi emocjami. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem radzenia sobie z frustracją. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję rozpoznawać i nazywać swoje emocje, rozwijać strategie radzenia sobie z frustracją oraz kształtować umiejętności współpracy i komunikacji.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych indywidualnych Rozpoczynanie i prowadzenie rozmowy skierowany jest do uczniów w wieku 10-15 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności z nawiązywaniem, podtrzymywaniem i kończeniem rozmów. Zajęcia wspierają naukę umiejętności komunikacyjnych, które często są trudne do opanowania dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki odpowiednio dobranym metodom pracy oraz indywidualnemu podejściu, nauczyciel jest w stanie dostosować przebieg zajęć do specyficznych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych indywidualnych: Rozumienie związków frazeologicznych skierowany jest do uczniów w wieku 10-15 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności z rozumieniem i używaniem języka figuratywnego, w tym związków frazeologicznych. Zajęcia wspierają naukę rozumienia i interpretacji metafor oraz idiomów, które często są trudne do zrozumienia dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia mogą również wspierać rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Dzięki odpowiednio dobranym metodom pracy oraz indywidualnemu podejściu, nauczyciel jest w stanie dostosować przebieg zajęć do specyficznych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.