Zaburzenia ze spektrum autyzmu istotnie wpływają na budowanie relacji. Dzieci i młodzież w specyficzny sposób dzielą się uczuciami, inaczej też odbierają osoby ze swojego otoczenia. Proponowane materiały są przeznaczone do realizacji zajęć poświęconych przyjaźni. Informacje przekazane przez ucznia mają stanowić dla nauczyciela wskazówkę, jak uczeń rozumie przyjaźń, czy dostrzega w swoim otoczeniu osoby życzliwe oraz czy nie postrzegają jako przyjaciela osób, które nie mają wobec nich szczerych intencji.
Pobierz zestaw kart pracy skoncentrowanych na tematyce radzenia sobie z frustracją. Materiały stanowią doskonałe narzędzie wspierające rozwój emocjonalny i społeczny uczniów. Karty pracy zostały zaprojektowane, aby pomóc uczniom w zrozumieniu frustracji jako naturalnej reakcji emocjonalnej oraz w rozwijaniu skutecznych metod radzenia sobie z nią.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W zadaniu uczniowie wybierają z krótkiej listy emocje i uczucia adekwatne w opisanej sytuacji. Druga część polega na samodzielnym określeniu odpowiednich stanów, bez posiłkowania się listą.
Zestaw „widzę – czuję – reaguję” to komplet kart pracy, które wspierają rozwój emocjonalny i społeczny dzieci i młodzieży, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Materiały pomagają uczniowi lepiej rozumieć własne emocje, komunikować potrzeby w sposób asertywny oraz radzić sobie w sytuacjach konfliktowych. Zadania zawarte w pakiecie zostały przygotowane przez pedagoga z myślą o praktycznym zastosowaniu – rozwijają umiejętności niezbędne do budowania relacji, lepszego funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz wzmacniania poczucia sprawczości.
Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z inicjowaniem kontaktów i interpretowaniem sygnałów społecznych, co może prowadzić do wykluczenia i frustracji. Ten pakiet pozwala im zrozumieć dynamikę rówieśniczej zabawy, a także nauczyć się reagować na odmowę i radzić sobie z trudnymi emocjami. Karty pracy Jak dołączyć do zabawy? Trening umiejętności społecznych dla dzieci ze spektrum autyzmu to zestaw materiałów edukacyjnych, które pomagają dziecku nauczyć się skutecznego dołączania do grupy rówieśniczej w sposób akceptowany przez innych. Materiały koncentrują się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, rozpoznawaniu sytuacji społecznych oraz właściwych i niewłaściwych strategii włączania się do zabawy.
Pakiet kart pracy „Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń?” to zestaw materiałów edukacyjnych, które pomagają dzieciom rozpoznawać i kontrolować zachowania zaborcze w relacjach rówieśniczych, radzić sobie z zazdrością oraz uczyć się otwartości na nowe znajomości. Dzięki kartom pracy dziecko uczy się rozpoznawania własnych emocji i dostrzegania ich wpływu na relacje z rówieśnikami. Poprzez analizę sytuacji społecznych i pracę nad własnymi reakcjami rozwija empatię oraz umiejętność rozumienia perspektywy innych osób, co pozwala mu lepiej interpretować zachowania kolegów i koleżanek. Ważnym elementem ćwiczeń jest przekształcanie negatywnych emocji w konstruktywne działania, co pomaga dziecku budować zdrowe i satysfakcjonujące relacje. Pakiet wspiera również trening umiejętności społecznych, rozwijając otwartość, komunikację i współpracę.
Pakiet „Niuanse językowe.” to zestaw kart pracy, który pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych lepiej rozumieć i poprawnie używać idiomów. Materiał rozwija kompetencje językowe oraz umiejętności interpretacji metaforycznych znaczeń w codziennej komunikacji. Jest szczególnie przydatny dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mogą mieć trudności w rozumieniu języka nieliteralnego, a także dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoje słownictwo i poprawić płynność wypowiedzi. Dzięki materiałom uczeń nauczy się: rozpoznawać idiomy i ich znaczenie w różnych kontekstach. odróżniać język dosłowny od metaforycznego. wzbogacać swoje wypowiedzi o bardziej naturalne i potoczne zwroty. lepszej interpretacji komunikatów nieliteralnych, co poprawi jego kompetencje społeczne. unikać dosłownego rozumienia idiomów, które często prowadzi do nieporozumień.
Rozumienie znaczenia ról w grupie rówieśniczej może być szczególnie pomocne dla uczniów ze spektrum autyzmu, ułatwiając im podejmowanie wyzwań związanych ze współpracą w zespole. Niniejszy zestaw kart pracy został przygotowany z myślą o uczniach klas IV–VIII z diagnozą spektrum autyzmu. Materiały te mogą stanowić cenną pomoc dydaktyczną, wspierając nauczycieli w rozwijaniu kompetencji społecznych uczniów. Ćwiczenia zawarte w kartach pracy mają na celu ułatwienie zrozumienia, czym są role w grupie, a także wspieranie umiejętności efektywnej pracy zespołowej.
Każde dziecko już od niemowlęctwa sygnalizuje swoje potrzeby, na przykład płaczem informuje o głodzie. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczą się wyrażać swoje potrzeby w sposób werbalny i akceptowalny społecznie. Ważne jest, aby nauczyć je rozumienia swoich potrzeb, nazywania ich, a także dostrzegania potrzeb innych ludzi. Nauka o własnych potrzebach oraz potrzebach innych osób może poszerzyć perspektywę uczniów ze spektrum autyzmu i wpłynąć na większą elastyczność ich myślenia. Karty pracy zostały przygotowane z myślą o uczniach klas I-III z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia zawarte w materiałach mają na celu wspieranie dzieci w zrozumieniu, czym są potrzeby, oraz uświadomienie im, jak ważne jest zauważanie potrzeb innych. Dodatkowym celem jest pokazanie dzieciom, że ich potrzeby mogą być podobne do potrzeb ich rówieśników.
Uczniowie w spektrum autyzmu mogą mieć trudności z odnajdywaniem się w środowisku szkolnym na początku edukacji. Odpowiednie przygotowanie uczniów przez nauczyciela wspomagającego, pedagoga może nauczyć osoby w spektrum kulturalnego zachowania, grzecznościowych zwrotów i ich stosowania w różnych sytuacjach społecznych, co może pomóc uniknąć nieporozumień. Karty pracy przeznaczone są dla uczniów klas I-III w spektrum autyzmu, mają za zadanie usprawnienie umiejętności komunikacyjnych. Najważmniejsze cele pracy z proponowanymi materiałami to zwrotów grzecznościowych, używanie zwrotów grzecznościowych w odpowiednich sytuacjach społecznych.