Ćwiczenie jest dedykowane dla uczniów klas VII-VIII w spektrum autyzmu. Zmiana szkoły jest stresującym wydarzeniem dla każdego nastolatka. Karty pracy mają na celu pomóc uczniom w spektrum autyzmu szukać rozwiązań dla problemów, z którymi mogą się zetknąć. Ćwiczenia pomogą nauczyć się poszukiwania sposobów radzenia sobie za pomocą dawania rad bohaterom z historii i przełożyć je na rzeczywistość.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VII-VII. Adresowany jest dla uczniów w spektrum autyzmu. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie nagrania, a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowanie uczuć i intencji, które towarzyszyły trzem bohaterkom nagrania.
Zestaw trzech kart pracy służących rozwijaniu umiejętności rozumienia metafory. Praca z kartami ma na celu wsparcie uczniów w poznawaniu metafor i ich rozumienia. Karty pracy sprawdzą się w szczególności w pracy z uczniami w spektrum autyzmu, którzy mają tendencję do dosłownego odczytywania wyrażeń. Doskonalenie dekodowania metafor i związków frazeologicznych służy rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych.
Słuchowisko wraz z ćwiczeniami to propozycja dla uczniów w spektrum autyzmu z klas VI – VIII. Zestaw wspiera samodzielną pracę nad poprawą kompetencji komunikacyjnych. Uczniowie mogą ćwiczyć rozpoznawanie intencji wypowiedzi rozmówcy, rozumienie złożonych komunikatów. Zwłaszcza tych, które oparte są na przenośni i metaforze.
Zestaw kart pracy do wykorzystania w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu. Pierwsze zadanie pomoże dziecku zrozumieć związek między uczuciami a reakcjami fizycznymi. Uczeń dowie się, jakie sygnały wysyła do jego ciało, kiedy przeżywa różne emocje. Drugie zadanie wymaga rozpoznania emocji na podstawie wglądu – postawy ciała i mimiki.
Wypowiedzi zawierające związki frazeologiczne często są kłopotliwe dla uczniów w spektrum autyzmu, którzy rozumieją dosłownie. Proponowane karty pracy są przeznaczone dla starszych uczniów. Zadanie polega na rozpoznaniu znaczenia wypowiedzi i przyporządkowaniu definicji użytego związku frazeologicznego.
Tematem zestawu jest kontakt z rówieśnikiem z Ukrainy, mówiącym po ukraińsku i nie znającym języka polskiego. Zadania mają na celu przygotowanie uczniów na spotkanie z osobami, które dopiero uczą się języka polskiego, a także wspierać rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Uczeń musi rozpoznać uczucia, które towarzyszą bohaterkom nagrania (czytanki).
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI, w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest dopasowanie nazwy uczucia i emocji do opisu zachowań osób mogących je wyrażać w danych sytuacjach. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne. Zadanie zostało przygotowane również w tłumaczeniu na język ukraiński, aby możliwe było wykorzystanie go w pracy z uczniami nieznającymi języka polskiego. Cele: rozwijanie umiejętności nazywania emocji i uczuć rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć u innych
Ćwiczenie jest dedykowane dla uczniów klas VI-VIII z autyzmem oraz z Zespołem Aspergera. Zadanie ucznia polega na dopasowaniu problemów do rozwiązań. Codzienne wyzwania mogą przytłaczać i demotywować a rozmawiać o nich jest trudno. Wsparcie i komunikat: Dasz radę! może dobrze wpłynąć na ucznia i zmotywować go do działania.
Zestaw jest propozycją dla uczniów klas VII-VIII, w szczególności dla uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Słuchowisko wraz z dołączonymi kartami pracy karty pracy wspierają trening komunikacji oraz rozwijanie kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania, a następnie sprawdzenie własnego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowanie uczuć i intencji, które towarzyszyły bohaterkom nagrania.