Ćwiczenie wspierające rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dla uczniów klas VI-VI, w tym uczniów w spektrum autyzmu. Zadanie polega na rozpoznaniu emocji widocznych na zdjęciach i obrazkach oraz zaproponowaniu, co może mówić lub myśleć przedstawiona osoba.
Jednym z istotnych aspektów prawidłowej komunikacji jest umiejętność rozpoznawania emocji drugiej osoby i odpowiednie reagowanie na nie. Proponowane ćwiczenia to trzy zestawy kart pracy, które warto wykorzystać na zajęciach ukierunkowanych na rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych. Zadania wymagają rozpoznania uczuć lub emocji na podstawie zdjęcia lub słów, jakie może wypowiedzieć osoba w różnych sytuacjach.
Zestaw trzech kart pracy przeznaczonych do pracy z uczniami w spektrum autyzmu. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności rozumienia i rozpoznawania znaczenia słów o jednakowym brzmieniu oraz odmiennym znaczeniu (homonimów).
Karta pracy przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII w spektrum autyzmu. Zadania mają na celu obniżyć poziom stresu związanego z przejściem do szkoły średniej oraz przygotować uczniów do nowego etapu, który wymaga więcej samodzielności i zaradności.
Ćwiczenie jest dedykowane dla uczniów klas VII-VIII w spektrum autyzmu. Zmiana szkoły jest stresującym wydarzeniem dla każdego nastolatka. Karty pracy mają na celu pomóc uczniom w spektrum autyzmu szukać rozwiązań dla problemów, z którymi mogą się zetknąć. Ćwiczenia pomogą nauczyć się poszukiwania sposobów radzenia sobie za pomocą dawania rad bohaterom z historii i przełożyć je na rzeczywistość.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VII-VII. Adresowany jest dla uczniów w spektrum autyzmu. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie nagrania, a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowanie uczuć i intencji, które towarzyszyły trzem bohaterkom nagrania.
Zestaw trzech kart pracy służących rozwijaniu umiejętności rozumienia metafory. Praca z kartami ma na celu wsparcie uczniów w poznawaniu metafor i ich rozumienia. Karty pracy sprawdzą się w szczególności w pracy z uczniami w spektrum autyzmu, którzy mają tendencję do dosłownego odczytywania wyrażeń. Doskonalenie dekodowania metafor i związków frazeologicznych służy rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych.
Słuchowisko wraz z ćwiczeniami to propozycja dla uczniów w spektrum autyzmu z klas VI – VIII. Zestaw wspiera samodzielną pracę nad poprawą kompetencji komunikacyjnych. Uczniowie mogą ćwiczyć rozpoznawanie intencji wypowiedzi rozmówcy, rozumienie złożonych komunikatów. Zwłaszcza tych, które oparte są na przenośni i metaforze.
Zestaw kart pracy do wykorzystania w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu. Pierwsze zadanie pomoże dziecku zrozumieć związek między uczuciami a reakcjami fizycznymi. Uczeń dowie się, jakie sygnały wysyła do jego ciało, kiedy przeżywa różne emocje. Drugie zadanie wymaga rozpoznania emocji na podstawie wglądu – postawy ciała i mimiki.
Wypowiedzi zawierające związki frazeologiczne często są kłopotliwe dla uczniów w spektrum autyzmu, którzy rozumieją dosłownie. Proponowane karty pracy są przeznaczone dla starszych uczniów. Zadanie polega na rozpoznaniu znaczenia wypowiedzi i przyporządkowaniu definicji użytego związku frazeologicznego.