Ćwiczenia dla klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem, Zespołem Aspergera. Ćwiczenie polega na analizie własnej osobowości, swoich zalet i wad, oraz analizie opinii na nasz temat wśród bliskich i znajomych. Ważne jest po wykonaniu ćwiczenia przeanalizować razem z uczniem czy jego wyobrażenia na własny temat są podobne do opinii innych osób, czy uczeń spodziewał się takich odpowiedzi innych osób i jak się z tym czuje. Co ma większe znaczenie: nasze przekonanie na temat własnej osoby czy opinie innych?
Zestaw kart pracy mających na celu doskonalenie umiejętności związanych z rozumieniem popularnych polskich przysłów. Rozumienie przysłów jest bardzo ważne w codziennej komunikacji, dlatego uczniowie powinni systematycznie poszerzać wiedzę w tym zakresie. Wśród propozycji znajduje się m.in krzyżówka, rozsypanka i uzupełniania. Zaleca się, aby podczas pracy nauczyciel omawiał z uczniem znaczenie poszczególnych przysłów w celu upewnienia się, że dziecko dobrze je rozumie.
Karty pracy są skierowane dla uczniów szkół ponadpodstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Celem pracy z kartami jest wsparcie rozwoju społecznego, pomoc w nauce doboru wypowiedzi adekwatnych do sytuacji i jej kontekstu.
Ćwiczenie dla uczniów szkół ponadpodstawowych ukierunkowane na poznawanie związków frazeologicznych. Zadanie polega na dopasowaniu zdania zawierającego związek frazeologiczny do obrazka. Wybrane związki frazeologiczne odnoszą się do sfery emocji. Karty pracy można wykorzystać podczas pracy z uczniami w spektrum autyzmu.
Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Materiał można wykorzystać w pracy z uczniami w spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest przyporządkowanie zaproponowanych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami do opisanych sytuacji. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Rozpoczęcie pracy z uczniem w spektrum autyzmu jest dużym wyzwaniem dla nauczycieli i specjalistów. W szczególnej sytuacji jest nauczyciel wspomagający, którego zadaniem będzie wspieranie ucznia w codziennym funkcjonowaniu. Nauczyciel wspomagający może być również pomostem między uczniem a resztą klasy i nauczycielami, dlatego bardzo ważne jest, aby jak najszybciej poznał ucznia. W pierwszej kolejności należy zapoznać się z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz porozmawiać z rodzicami. Konieczne jest jednak również uzyskiwanie informacji od ucznia. Karty poznania i samopoznania mają ułatwić proces zdobywania informacji. Uczeń może wypełnić je w wybranym przez siebie czasie i odpowiedzieć na te pytania, które w danym momencie są istotne. Niniejsze materiały to propozycja, którą warto rozszerzać o kolejne, opracowane na podstawie obserwacji i w miarę budowania relacji z uczniem. Ich wykorzystanie to krok w stronę sampoznania ucznia w spektrum autyzymu.
Ćwiczenie wspierające rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dla uczniów klas VI-VI, w tym uczniów w spektrum autyzmu. Zadanie polega na rozpoznaniu emocji widocznych na zdjęciach i obrazkach oraz zaproponowaniu, co może mówić lub myśleć przedstawiona osoba.
Jednym z istotnych aspektów prawidłowej komunikacji jest umiejętność rozpoznawania emocji drugiej osoby i odpowiednie reagowanie na nie. Proponowane ćwiczenia to trzy zestawy kart pracy, które warto wykorzystać na zajęciach ukierunkowanych na rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych. Zadania wymagają rozpoznania uczuć lub emocji na podstawie zdjęcia lub słów, jakie może wypowiedzieć osoba w różnych sytuacjach.
Zestaw trzech kart pracy przeznaczonych do pracy z uczniami w spektrum autyzmu. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności rozumienia i rozpoznawania znaczenia słów o jednakowym brzmieniu oraz odmiennym znaczeniu (homonimów).
Karta pracy przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII w spektrum autyzmu. Zadania mają na celu obniżyć poziom stresu związanego z przejściem do szkoły średniej oraz przygotować uczniów do nowego etapu, który wymaga więcej samodzielności i zaradności.