Jak budować relację z uczniem podczas zajęć rewalidacyjnych? Jak skutecznie indywidualizować pracę? W jaki sposób współpracować z rodzicami, aby wspierać rozwój dziecka? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w cyklu trzech praktycznych webinarów prowadzonych przez Joannę Latosińską-Kulasek. Spotkania będą okazją do zdobycia cennych wskazówek i inspiracji, które pomogą w prowadzeniu efektywnych zajęć rewalidacyjnych. Zapraszamy do udziału w Akademii ePedagogiki!
Obowiązki psychologa szkolnego w praktyce szkolnej
W dniu 22 sierpnia 2024 r. odbyło się spotkanie na żywo z ekspertką Aleksandrą Rodzewicz, w trakcie którego przeprowadzony został wykład na temat: Wspieranie dostępności edukacji dzieci i młodzieży – co nas czeka w roku szkolnym 2024/2025 oraz sesja pytań odpowiedzi na żywo. Wszyscy, którzy nie mogli uczestnicy w wydarzeniu mogą obejrzeć nagranie na portalu ePedagogika!
W ostatnich latach w Polsce coraz głośniej mówi się o kryzysie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz o drastycznie rosnącej liczbie prób samobójczych podejmowanych przez osoby poniżej 18 roku życia. Powszechnie uważa się, że większość aktów samobójczych dokonywana jest w stanie depresyjnym, którego objawy można rozpoznać stosunkowo wcześnie i podjąć działania pomocowe. Czy faktycznie tak jest?
Badania wskazują, że blisko połowa uczniów doświadczyła wyśmiewania i poniżania. Co trzeci uczeń obawia się lekcji z powodu dokuczania mu przez innych albo z uwagi na złą atmosferę w klasie. Wskazuje się również, że aż 31% uczniów może doświadczać w szkole przemocy, w tym cyberprzemocy. W świetle prawa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa w szkole ponosi dyrektor i nauczyciele. W praktyce jednak problematyka przemocy rówieśniczej w środowisku szkolny jest z prawnego punktu widzenia o wiele bardziej złożona. Jaki jest zakres odpowiedzialności dyrektora i nauczycieli oraz gdzie umiejscowić jej granicę?
Od połowy lutego 2024 r. szkoły muszą pracować nad wdrożeniem standardów ochrony małoletnich. Standardy te to uporządkowane, powszechne normy, zasady i procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia. Wydaje się, że nałożenie na szkoły ustawowego obowiązku ich wdrożenia to ważny, potrzebny i bardzo dobry krok. Można jednak spotkać się z odmiennym stanowiskiem – z jednej strony dyrektorzy wskazują, że nałożono na nich obowiązek wytworzenia dodatkowej dokumentacji, z drugiej mówi się, że takie standardy już dawno zostały opracowane i są powszechnie dostępne, problemem nie jest więc brak standardów, ale nieefektywne ich wdrażanie. Jak jest w rzeczywistości?
Metoda case study to jedno z najefektywniejszych narzędzi pracy doradców zawodowych. Dzięki niej uczniowie rozwijają umiejętności analityczne, interpersonalne i podejmowania decyzji, jednocześnie poznając różnorodne ścieżki kariery oraz własne predyspozycje zawodowe. Jak wprowadzić tę metodę do pracy z młodzieżą, zarówno w szkołach podstawowych, jak i na dalszych etapach edukacji?
Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas w roku, ale organizacja klasowego spotkania wigilijnego może być dla nauczycieli nie lada wyzwaniem. Różnorodność tradycji, sytuacje życiowe uczniów czy kwestie finansowe sprawiają, że pozornie proste wydarzenie wymaga przemyślanej organizacji. Jak zorganizować klasowe spotkanie świąteczne, które będzie radosne i dostępne dla wszystkich?
Jak ważne jest poczucie własnej wartości w życiu młodego człowieka? Okazuje się, że ma ono ogromny wpływ na to, jak kształtują się jego plany i osiągnięcia w szkole i w życiu zawodowym. W najnowszym odcinku naszego podcastu na portalu ePedagogika.pl, Justyna Markusik wyjaśnia, jak samoocena wpływa na decyzje podejmowane przez uczniów oraz jakie narzędzia i ćwiczenia mogą pomóc nauczycielom w kształtowaniu zdrowego poczucia własnej wartości u swoich podopiecznych. Dowiedz się, jak istotne jest wsparcie społeczne, zrozumienie własnych mocnych stron oraz jak racjonalne poczucie własnej wartości może stać się fundamentem przyszłych sukcesów młodzieży. Zapraszamy do słuchania i refleksji!
Film do wykorzystania podczas zajęć dotyczących relacyjnej przemocy rówieśniczej. Materiał stanowi narzędzie edukacyjne skutecznie poruszające temat przemocy rówieśniczej. Przedstawiając scenariusze i sytuacje, z którymi dzieci mogą się utożsamiać, film otwiera drzwi do głębszej dyskusji i zrozumienia tego trudnego zagadnienia. Nauczyciele mogą wykorzystać film jako efektywny sposób na wprowadzenie i omówienie przyczyn, skutków oraz metod radzenia sobie z przemocą rówieśniczą.