Obowiązki psychologa szkolnego w praktyce szkolnej
W dniu 22 sierpnia 2024 r. odbyło się spotkanie na żywo z ekspertką Aleksandrą Rodzewicz, w trakcie którego przeprowadzony został wykład na temat: Wspieranie dostępności edukacji dzieci i młodzieży – co nas czeka w roku szkolnym 2024/2025 oraz sesja pytań odpowiedzi na żywo. Wszyscy, którzy nie mogli uczestnicy w wydarzeniu mogą obejrzeć nagranie na portalu ePedagogika!
Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025 odbyło się spotkanie na żywo z ekspertką Aleksandrą Rodzewicz. Ekspertka, po wykładzie na temat Wspieranie dostępności edukacji dzieci i młodzieży – co nas czeka w roku szkolnym 2024/2025 na żywo odpowiadała na zadawane pytania. Wszyscy, którzy nie mogli uczestnicy w wydarzeniu mogą obejrzeć nagranie z sesji Q&A na portalu ePedagogika!
W ostatnich latach w Polsce coraz głośniej mówi się o kryzysie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz o drastycznie rosnącej liczbie prób samobójczych podejmowanych przez osoby poniżej 18 roku życia. Powszechnie uważa się, że większość aktów samobójczych dokonywana jest w stanie depresyjnym, którego objawy można rozpoznać stosunkowo wcześnie i podjąć działania pomocowe. Czy faktycznie tak jest?
Badania wskazują, że blisko połowa uczniów doświadczyła wyśmiewania i poniżania. Co trzeci uczeń obawia się lekcji z powodu dokuczania mu przez innych albo z uwagi na złą atmosferę w klasie. Wskazuje się również, że aż 31% uczniów może doświadczać w szkole przemocy, w tym cyberprzemocy. W świetle prawa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa w szkole ponosi dyrektor i nauczyciele. W praktyce jednak problematyka przemocy rówieśniczej w środowisku szkolny jest z prawnego punktu widzenia o wiele bardziej złożona. Jaki jest zakres odpowiedzialności dyrektora i nauczycieli oraz gdzie umiejscowić jej granicę?
Od połowy lutego 2024 r. szkoły muszą pracować nad wdrożeniem standardów ochrony małoletnich. Standardy te to uporządkowane, powszechne normy, zasady i procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia. Wydaje się, że nałożenie na szkoły ustawowego obowiązku ich wdrożenia to ważny, potrzebny i bardzo dobry krok. Można jednak spotkać się z odmiennym stanowiskiem – z jednej strony dyrektorzy wskazują, że nałożono na nich obowiązek wytworzenia dodatkowej dokumentacji, z drugiej mówi się, że takie standardy już dawno zostały opracowane i są powszechnie dostępne, problemem nie jest więc brak standardów, ale nieefektywne ich wdrażanie. Jak jest w rzeczywistości?
Jak ważne jest poczucie własnej wartości w życiu młodego człowieka? Okazuje się, że ma ono ogromny wpływ na to, jak kształtują się jego plany i osiągnięcia w szkole i w życiu zawodowym. W najnowszym odcinku naszego podcastu na portalu ePedagogika.pl, Justyna Markusik wyjaśnia, jak samoocena wpływa na decyzje podejmowane przez uczniów oraz jakie narzędzia i ćwiczenia mogą pomóc nauczycielom w kształtowaniu zdrowego poczucia własnej wartości u swoich podopiecznych. Dowiedz się, jak istotne jest wsparcie społeczne, zrozumienie własnych mocnych stron oraz jak racjonalne poczucie własnej wartości może stać się fundamentem przyszłych sukcesów młodzieży. Zapraszamy do słuchania i refleksji!
Jak pomóc dziecku w spektrum autyzmu radzić sobie z trudnymi emocjami? Dlaczego frustracja ucznia nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem otoczenia? Szkolna codzienność jest pełna wyzwań, zwłaszcza dla uczniów w spektrum autyzmu. Jakie emocje towarzyszą im w takich sytuacjach? Jakie strategie mogą pomóc im i ich opiekunom? W podcaście poruszamy temat wyzwań, z jakimi spotykają się dzieci w spektrum autyzmu w codziennym życiu szkolnym, zwłaszcza w sytuacjach przegranej.
Mediacja to skuteczna i pokojowa metoda rozwiązywania konfliktów, która zyskuje na popularności zarówno w szkołach, jak i poza nimi. Czy wiesz, jak mediacja może pomóc uczniom, nauczycielom i rodzicom w zażegnywaniu sporów w sposób, który nie tylko łagodzi napięcia, ale i buduje lepsze relacje? W podcaście zgłębiamy tajniki mediacji, przyglądając się roli mediatora rówieśniczego oraz korzyściom płynącym z tego procesu.
Film do wykorzystania podczas zajęć dotyczących relacyjnej przemocy rówieśniczej. Materiał stanowi narzędzie edukacyjne skutecznie poruszające temat przemocy rówieśniczej. Przedstawiając scenariusze i sytuacje, z którymi dzieci mogą się utożsamiać, film otwiera drzwi do głębszej dyskusji i zrozumienia tego trudnego zagadnienia. Nauczyciele mogą wykorzystać film jako efektywny sposób na wprowadzenie i omówienie przyczyn, skutków oraz metod radzenia sobie z przemocą rówieśniczą.