Od połowy lutego 2024 r. szkoły muszą pracować nad wdrożeniem standardów ochrony małoletnich. Standardy te to uporządkowane, powszechne normy, zasady i procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia. Wydaje się, że nałożenie na szkoły ustawowego obowiązku ich wdrożenia to ważny, potrzebny i bardzo dobry krok. Można jednak spotkać się z odmiennym stanowiskiem – z jednej strony dyrektorzy wskazują, że nałożono na nich obowiązek wytworzenia dodatkowej dokumentacji, z drugiej mówi się, że takie standardy już dawno zostały opracowane i są powszechnie dostępne, problemem nie jest więc brak standardów, ale nieefektywne ich wdrażanie. Jak jest w rzeczywistości?
W trakcie dyskusji przeprowadzonej w ramach e-koferencji „Lepszy klimat szkoły szukaliśmy odpowiedzi na pytania:
- Czy potrzebowaliśmy nowelizacji ustawy, aby stosowanie standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem stało się standardem?
- Ustawę wprowadzającą standardy określa się mianem „Ustawy Kamilka”, ponieważ jest traktowana jako reakcja na śmierć skatowanego chłopca – czy to oznacza, że Państwo zawiodło, skoro musiało dojść do tej, ale przecież też wielu innych tragedii udziałem dzieci doświadczających przemocy?
- Dlaczego ochrona dzieci przed przemocą i krzywdzeniem jest tak trudnym działaniem?
- Czy szkoły powinny „bać się standardów” w rozumieniu obowiązkowego dokumentu i działań podlegających kontroli?
- Czy istnieją wskazówki dla szkół, dzięki którym wdrożenie standardów nie będzie obowiązkiem, ale działaniem realnie wpływającym na zwiększenie bezpieczeństwa dzieci?
Udział w dyskusji wzięły:
- Aleksandra Rodzewicz – Menadżerka Projektu MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA, ekspertka kluczowa ds. pakietów diagnostycznych Instytutu Badań Edukacyjnych, ekspertka merytoryczna w projektach podnoszących jakość edukacji włączającej. Właścicielka firmy Edukacja Rozwój Innowacje.
- Danuta Kozakiewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie. Odznaczona Medalem KEN, posiada Odznakę Zasłużony dla m. st. Warszawy, beneficjentka Nagród MEN i Prezydenta m. st. Warszawy. Uczestniczyła w pracach sejmowej podkomisji ds. młodzieży oraz w spotkaniach programowych w MEN.
- Beata Gruza – Adwokat, członkini Izby Adwokackiej w Warszawie oraz wiceprzewodnicząca Sekcji Prawa Administracyjnego i Sądowo-Administracyjnego. Od 2017 roku pracuje w Dziale Prawnym Uniwersytetu SWPS, zdobywając bogate doświadczenie w obszarze prawa edukacyjnego.
- Katarzyna Katana – Radczyni prawna, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, uczestniczka wymiany studenckiej na Uniwersytecie Maltańskim , absolwentka Szkoły Prawa Ukraińskiego OKSPO UJ oraz krajowych i zagranicznych szkoleń.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się