Kontrakt klasowy to nie tylko spis zasad – to narzędzie, które angażuje uczniów we współtworzenie życia klasy i uczy odpowiedzialności za wspólnotę. W odróżnieniu od regulaminów narzucanych „z góry”, kontrakt daje poczucie sprawczości i sprawiedliwości, ponieważ powstaje w wyniku rozmowy, negocjacji i kompromisów. Zajęcia, których efektem będzie opracowanie kontraktu klasowego, mają wartość wychowawczą i edukacyjną – pozwalają dzieciom doświadczyć, że ich głos ma znaczenie, a wspólnie wypracowane reguły służą wszystkim.
Pierwsze tygodnie nauki w nowym roku szkolnym to dobry moment, aby wspólnie z uczniami ustalić zasady obowiązujące w klasie. Jasne reguły sprzyjają poczuciu bezpieczeństwa, ułatwiają współpracę i pomagają rozwiązywać ewentualne konflikty. Ważne jest, aby zasady nie były narzucone odgórnie, lecz wypracowane razem z uczniami – wtedy stają się bardziej zrozumiałe i chętniej przestrzegane. Scenariusz zajęć integracyjnych „Ustalamy zasady w naszej klasie” pozwala dzieciom w sposób aktywny i twórczy zastanowić się, co sprzyja dobrej atmosferze, a co ją zakłóca. Dzięki zabawom ruchowym, pracy w grupach i elementom plastycznym uczniowie mają okazję do lepszego poznania siebie nawzajem, wyrażenia swoich potrzeb oraz stworzenia klasowego kontraktu, który stanie się punktem odniesienia w codziennym życiu szkoły.
Powrót po wakacjach dla przedszkolaków to czas adaptacji i ponownej integracji w grupie rówieśniczej. To naturalne procesy, na które wpływa zarówno przeróżne zmiany (skład dzieci, sala, przedmioty i meble, nowe treści dydaktyczne), jak i przerwa od przedszkolnej rutyny. Im młodsze dzieci, tym mniejsza zdolność do adaptacji. Dlatego warto poświęcić czas na działania integracyjne, budujące poczucie bezpieczeństwa w grupie.
Ocena klasyfikacyjna zachowania, zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, jest ustalana przez wychowawcę oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Niniejszy scenariusz zajęć wspiera realizację tego obowiązku, umożliwiając uczniom refleksję nad swoimi sukcesami i trudnymi zachowaniami w atmosferze szacunku i anonimowości. Warsztaty sprzyjają współpracy w klasie oraz zaangażowaniu w kształtowanie pozytywnej atmosfery.
Każdego roku 8 września obchodzimy Dzień Marzyciela, święto, które zachęca do zatrzymania się na chwilę i spojrzenia w głąb siebie. To idealny moment, aby dać upust wyobraźni, pomyśleć o swoich najskrytszych pragnieniach i odważyć się marzyć o przyszłości. Dzieci w szczególności, dzięki swojej naturalnej ciekawości i kreatywności, są doskonałymi marzycielami, a ten dzień jest doskonałą okazją, aby te zdolności rozwijać i pielęgnować. Proponowane zajęcia mają na celu nie tylko rozwijanie wyobraźni i kreatywności uczniów, ale także wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez współpracę i wzajemne wsparcie. Uczniowie będą mieli okazję wspólnie stworzyć Krainę Marzeń, miejsce, w którym wszystkie ich pragnienia mogą się spełnić.
Pierwsze tygodnie nauki w szkole ponadpodstawowej to dla nastolatków czas wzmożonego napięcia wynikającego z adaptacji do nowych warunków. Zawiązuje się grupa, w której uczniowie przyjmują różne role, nawiązują nowe relacje, budują podgrupy, szukają podobnych sobie i zauważają różnice interpersonalne. To naturalne, że na początku poczucie bezpieczeństwa uczniów jest niższe. Nastolatki na rożne sposoby próbują sobie radzić z napięciem. Rozładowują je często śmiechem, pojawiają się konflikty. W grupach, w których funkcjonują uczniowie z ASD warto zadbać szczególnie o integrację i budowanie spójności całego zespołu klasowego. Ze względu na odmienne potrzeby i wzorce zachowań mogą oni zostać narażeni na wykluczenie. Praca nad integracją może temu zapobiec.
Dojrzewanie to czas intensywnego budowania więzi w grupie rówieśniczej. Trudno jednak o stałość w grupie, w której każdy bardzo dynamicznie się zmienia. Dla nastolatków czas szkoły ponadpodstawowej to okres budowania własnej tożsamości, osobowości, poszukiwania punktu odniesienia w postaci podobnych do siebie rówieśników. To również lata rozwijania kompetencji interpersonalnych, które wykorzystujemy przez całe życie. Dobra integracja w grupie rówieśniczej to niezwykle cenny czynnik prawidłowego rozwoju społecznego uczniów. Celem scenariusza jest wsparcie uczniów w budowaniu spójnej, bezpiecznej grupy, w której współpraca to pozytywny i rozwijający proces.
Zajęcia integracyjne dla klasy czwartej to jedno z ważniejszych działań na początku roku szkolnego. Jest to czas, w którym dzieci muszą przystosować się do nowych wyzwań, jakie stawia przed nimi szkoła. Nowi nauczyciele, nowe przedmioty u co za tym idzie - nowe wymagania. Uczniowie różnie radzą sobie z taką sytuacją. Dlatego ważne jest, by poznali się i czuli się ze sobą możliwie jak najlepiej. Osiągnięcie tego celu ułatwi realizacja scenariusza lekcji „Tacy jesteśmy – poznajemy się”.
Obozy i kolonie to czas, w którym dzieci intensywnie uczą się żyć w grupie. Spędzając razem całe dnie rozwijają przeróżne kompetencje społeczne – nawiązują nowe relacje, utrzymują je, rozwiązują większe i mniejsze konflikty. Naturalne jest to, że zachodzi wśród nich proces grupowy, formułują się normy życia grupowego. Celem warsztatu jest wsparcie dzieci w zbudowaniu wspólnego, użytecznego kodeksu grupowego, do którego będą mogły się odwołać w trudnych dla grupy momentach.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności i uwrażliwienie ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, w jakie nieprawdziwe stereotypy na temat niepełnosprawności nie powinny wierzyć.