Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III. Już najmłodsi uczniowie funkcjonują wśród stereotypów – dostrzegają czyjś wygląd, pochodzenie, status ekonomiczny i dokonują oceny na jego podstawie. Nieświadomie przejmują od dorosłych schematy zachowań, które powodują, że w ich grupach rówieśniczych pojawiają się niebezpieczne mechanizmy wykluczenia. Praca nad rozumieniem stereotypów, rozpoznawaniem ich jest bardzo ważna już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Warsztat ma na celu zwiększenie wrażliwości dzieci na ryzyko wykluczenia, rozwój ich umiejętności komunikacyjnych.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych, które pomogą zintegrować dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne. Proces włączania osób z niepełnosprawnością do społeczeństwa należy rozpocząć jak najwcześniej. Przedszkole jest idealnym miejscem do kształtowania postaw akceptacji i tolerancji dla odmienności oraz do odkrywania tego, co łączy poprzez wspólną zabawę.
Lojalność czy ślepe posłuszeństwo? Kiedy pragnienie akceptacji przeradza się w destrukcyjne zachowanie? Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem proponowanego scenariusza ma na celu rozwijanie u uczniów umiejętności rozpoznawania tzw. fałszywej lojalności.
Propozycja zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych szkoły średniej ułatwiających wzajemne poznanie się i znalezienie własnego miejsca w grupie. Wszystkie ćwiczenia nadają się do przeprowadzenia zarówno w szkole jak i zdalnie.
Dzieci potrzebują przyjaciół. Chcą się komuś zwierzyć, kto jest w jakimś sensie podobny do nich, ma podobne przeżycia, kłopoty, radości, najlepiej więc, gdy jest rówieśnikiem. Wówczas ma się wspólne zainteresowania, doświadczenia, a może nawet i hobby. W trakcie lekcji Jak znaleźć przyjaciela? dzieci mają możliwość dokonania autodiagnozy swojego poziomu „przyjacielskości”. Umożliwia im to psychozabawa Czy jesteś dobrym przyjacielem? Mają także możliwość wypracowania sposobów zachowania, które zwiększą ich szanse na znalezienie przyjaciela.
O mowie nienawiści powiedziano już wiele. Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, nadal możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.
Wychowawco pamiętaj, że rozmowa może być trudna i masz prawo się jej obawiać. Szczególnie, gdy choroba ucznia jest poważna i zagraża jego życiu, rówieśnicy mogą przeżywać różne emocji. Pamiętaj także, że mimo trudności, które przeżywasz, warto podjąć próbę przeprowadzenia rozmowy. Z pewnością pomoże ona tobie, uczniom i przede wszystkim uczniowi z chorobą przewlekłą.
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Przedstawiamy propozycję przebiegu początkowych zajęć w nowym roku przedszkolnym, kiedy dzieci i nauczyciele wspólnie tworzą zasady pracy i zabawy w swojej grupie. Pomocna może okazać się prezentacja różnych zawodów, których przedstawiciele muszą przestrzegać swoistych zasad. Scenariusz realizuje wiele zadań przedszkola określonych w podstawie programowej. Jego celem nie jest powstanie zbioru zakazów i nakazów, ale kilku przyjaznych słów, do których będziemy odnosić się w codziennej pracy z dziećmi.