Dzieci potrzebują przyjaciół. Chcą się komuś zwierzyć, kto jest w jakimś sensie podobny do nich, ma podobne przeżycia, kłopoty, radości, najlepiej więc, gdy jest rówieśnikiem. Wówczas ma się wspólne zainteresowania, doświadczenia, a może nawet i hobby. W trakcie lekcji Jak znaleźć przyjaciela? dzieci mają możliwość dokonania autodiagnozy swojego poziomu „przyjacielskości”. Umożliwia im to psychozabawa Czy jesteś dobrym przyjacielem? Mają także możliwość wypracowania sposobów zachowania, które zwiększą ich szanse na znalezienie przyjaciela.
O mowie nienawiści powiedziano już wiele. Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, nadal możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.
Wychowawco pamiętaj, że rozmowa może być trudna i masz prawo się jej obawiać. Szczególnie, gdy choroba ucznia jest poważna i zagraża jego życiu, rówieśnicy mogą przeżywać różne emocji. Pamiętaj także, że mimo trudności, które przeżywasz, warto podjąć próbę przeprowadzenia rozmowy. Z pewnością pomoże ona tobie, uczniom i przede wszystkim uczniowi z chorobą przewlekłą.
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Przedstawiamy propozycję przebiegu początkowych zajęć w nowym roku przedszkolnym, kiedy dzieci i nauczyciele wspólnie tworzą zasady pracy i zabawy w swojej grupie. Pomocna może okazać się prezentacja różnych zawodów, których przedstawiciele muszą przestrzegać swoistych zasad. Scenariusz realizuje wiele zadań przedszkola określonych w podstawie programowej. Jego celem nie jest powstanie zbioru zakazów i nakazów, ale kilku przyjaznych słów, do których będziemy odnosić się w codziennej pracy z dziećmi.
Jak znaleźć przyjaciela? Jak być dobrym kolegą? Co zrobić, aby mieć dobry humor? Na te inne pytania mogą odpowiedzieć sami uczniowie. Skorzystaj ze scenariusza zajęć integracyjnych, podczas których uczniowie będą nabywali również umiejętności związane z wyrażaniem własnych uczuć.
Ten scenariusz zajęć polecam do wykorzystania podczas godzin do dyspozycji wychowawcy, lekcji wychowania do życia w rodzinie lub warsztatowych zajęć pozalekcyjnych. Pomoże on grupie stworzyć atmosferę życzliwości w codziennych relacjach. Każdemu dziecku umożliwi nawiązanie indywidualnego kontaktu z innym uczestnikiem zajęć. Być może w czasie tych zajęć uczniowie po raz pierwszy będą mieli okazję usłyszeć pozytywne informacje zwrotne na swój temat. Może okazać się, że to ćwiczenie da szansę na korekcję sądów i uprzedzeń dzieci.
Pomóż poznającym się uczniom lepiej się poznać. Proponujemy krótkie ćwiczenie integracyjne, które ułatwi uczniom zapamiętanie imion kolegów i koleżanek.