Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się m.in. czym jest tolerancja i jak niewielkie znaczenie w codziennym życiu mają takie różnice jak pochodzenie i narodowość. Zajęcia stwarzają także szansę na zadawanie pytań i rozwiania wątpliwości dotyczących nowego ucznia i kraju jego pochodzenia. Przeczytaj artykuł: Uczeń z Ukrainy – etapy adaptacji i formy wsparcia oferowane przez wychowawcę
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym jest status społeczny i materialny. Dzieci dowiadują się, jak stan posiadania może wpłynąć na komfort życia i zastanawiają się, czy bogactwo naprawdę daje szczęście.
Zadaniem proponowanego scenariusza lekcji jest wsparcie integracji dziecka z diagnozą ZA w gronie rówieśników, zapobieganie wykluczeniu i odrzuceniu poprzez zwiększenie świadomości uczniów. Ważne w pracy z dziećmi z ZA jest również łączenie ich trudności z zaburzeniem, co pozwala oddzielić objawy od ich woli i uniknąć poczucia winy, niskiej samooceny.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z pojęciem bogactwa oraz wskazanie, że bogactwo to nie tylko dobra materialne. Dzieci w czasie zajęć wskażą, co może dać im szczęście.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku od 4 do 6 lat. Zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom, że o wartości człowieka nie świadczą posiadane przez niego zasoby materialne. Przeczytaj artykuł: Ubóstwo a dyskryminacja w przedszkolu
W scenariuszu znajdują się propozycje ćwiczeń, które kształtują umiejętność współpracy w grupie oraz pomagają wychowawcy wyłonić lidera grupy. Przy okazji stanowią świetną okazję do integracji klasy, rozwoju umiejętności miękkich oraz zmniejszenia stresu i napięć między uczniami.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas 3–6. Celem warsztatu jest przybliżeniem dzieciom sposobu funkcjonowania osób słabowidzących. Przeczytaj również artykuł dotyczący wspierania dzieci i uczniów niedowidzących w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Dziecko niedowidzące w klasie – pomoce i organizacja pracy.
Zajęcia poświęcone współpracy oraz służące integracji grupy. Doskonale sprawdzą się podczas jednych z pierwszych zajęć po rozpoczęciu roku szkolnego. Scenariusz zajęć „Czy współpraca się opłaca” warto wykorzystać w szczególności, jeżeli do klasy dołączył nowy uczeń.
Scenariusz zajęć dla młodszych dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym są różnice rasowe i prewencja mechanizmom wykluczenia i dyskryminacji ze względu na pochodzenie.