Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 lat). Zajęcia mają na celu uwrażliwić dzieci na problemy osób z niepełnosprawnością oraz zwiększać ich wiedzę na temat różnorodności. W czasie zajęć dzieci będą miały możliwość poczuć się jak osoby z dysfunkcjami ruchu oraz wypowiedzieć się na określony temat.
Integracja klasy z uczniami o odmiennej kulturze i tradycji to ważny element edukacji. Tylko współpraca, zrozumienie, dobra atmosfera w klasie mogą nam pozwolić na realizację celów i przynieść efekty. Często uczniowie w klasie, do której doszedł uczeń z odmiennego kręgu kulturowego, nie znają zwyczajów, tradycji i historii danego kraju. Warto wykorzystać okazję, aby poznać kraj, którego nie znamy. Taka sytuacja sprzyja zdobywaniu wiedzy o świecie, rozbudzaniu zainteresowań. Ważną rolę w integracji klasy wielokulturowej mogą odegrać rodzice naszych uczniów. Nastawienie rodziców do kolegów ich dzieci może ułatwić nam zintegrowanie zespołu klasowego.
Liczba uchodźców przybywających do Polski z powodu wojny w Ukrainie przekroczyła już milion. Głównie są to kobiety i dzieci, które zapisywane są do polskich szkół i przedszkoli. Bariera językowa, ogromny lęk związany z wydarzeniami z niedalekiej przeszłości oraz najbliższą przyszłością towarzyszy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Scenariusz ma na celu wsparcie integracji zespołów klasowych, do których dołączają dzieci uchodźcze. Materiały dla uczniów zostały przetłumaczone na język ukraiński.
W dniu 8 marca obchodzimy nie tylko Dzień Kobiet, ale także Dzień Rudych. Mało kto pamięta po tym drugim, dość nietypowym dniu. A szkoda, bo można nawiązać do niego podczas rozmów na temat akceptacji dla odmienności. Już w wieku przedszkolnym obserwuje się pierwsze przejawy rozróżnienia członków grupy ze względu na wygląd. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne kształtują swoją postawę wobec odmienności obserwując dorosłych. Czasem wystarczy, że kolega z klasy ma rude włosy, piegi, czy inną charakterystyczną cechę, by przylgnęła do niego nieprzyjemna łatka „innego”. Scenariusz ma na celu wesprzeć najmłodsze grupy w rozwoju postawy akceptacji i tolerancji względem rówieśników.
Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się m.in. czym jest tolerancja i jak niewielkie znaczenie w codziennym życiu mają takie różnice jak pochodzenie i narodowość. Zajęcia stwarzają także szansę na zadawanie pytań i rozwiania wątpliwości dotyczących nowego ucznia i kraju jego pochodzenia. Przeczytaj artykuł: Uczeń z Ukrainy – etapy adaptacji i formy wsparcia oferowane przez wychowawcę
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym jest status społeczny i materialny. Dzieci dowiadują się, jak stan posiadania może wpłynąć na komfort życia i zastanawiają się, czy bogactwo naprawdę daje szczęście.
Zadaniem proponowanego scenariusza lekcji jest wsparcie integracji dziecka z diagnozą ZA w gronie rówieśników, zapobieganie wykluczeniu i odrzuceniu poprzez zwiększenie świadomości uczniów. Ważne w pracy z dziećmi z ZA jest również łączenie ich trudności z zaburzeniem, co pozwala oddzielić objawy od ich woli i uniknąć poczucia winy, niskiej samooceny.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z pojęciem bogactwa oraz wskazanie, że bogactwo to nie tylko dobra materialne. Dzieci w czasie zajęć wskażą, co może dać im szczęście.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku od 4 do 6 lat. Zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom, że o wartości człowieka nie świadczą posiadane przez niego zasoby materialne. Przeczytaj artykuł: Ubóstwo a dyskryminacja w przedszkolu