W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.
Uczestnicy
|
Uczniowie klas VI–VIII (treści, ćwiczenia, język przekazu można zmodyfikować i wykorzystać do zajęć w klasach młodszych, w zależności od wieku oraz dojrzałości uczniów i klimatu panującego w grupie)
|
Cele ogólne
|
Kształtowanie i doskonalenie umiejętności psychospołecznych
|
Cele szczegółowe
|
- Doskonalenie umiejętności empatii
- Identyfikowanie swoich potrzeb – rozwijanie samoświadomości
- Analizowanie sytuacji życiowej oraz potrzeb innych osób
- Doskonalenie współpracy poprzez wykonanie pracy zbiorowej będącej efektem umiejętnie prowadzonej dyskusji
|
Czas trwania
|
45 min
|
Potrzebne materiały
|
- Kolorowe karteczki w 4-5 kolorach – w zależności od liczebności grupy
- Woreczek lub inne pomoce potrzebne do podziału na małe zespoły w zależności od propozycji prowadzącego
- Kopia karty pracy nr 1 oraz kopia 4–5 sztuk karty pracy nr 2 (patrz: załączniki)
- Piramida potrzeb Maslowa (patrz: załącznik)
Ważne: karta pracy nr 1 została tak zaprojektowana, aby zapewnić swobodę w jej uzupełnieniu. Należy zadbać o to, aby w przykładach nie znalazły się trudności, deficyty, choroby, niepełnosprawności, z którymi uczniowie znajdują się w danej klasie. Prowadzący zajęcia może zaproponować adekwatnie do grupy, z którą pracuje, inny dobór osób proponowanych w ćwiczeniu.
|
Liczba uczestników
|
Oddział klasowy (20-28 uczniów)
|
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Katarzyna Stępniak
Pedagog, andragog, edukator, nauczyciel akademicki. Obecnie kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE. Ekspert merytoryczny w projekcie „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”. Trener w obszarze dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz planowania i udzielania wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.