
Przekazywanie wartości rodzinnych związanych z Bożym Narodzeniem spoczywa na rodzicach, natomiast zapoznanie z tradycjami, symbolami i ze społecznym wymiarem tych świąt może stać się dobrym tematem ciekawej zabawy z przedszkolakami. Prezentujemy dwa scenariusze zajęć bożonarodzeniowych, które mogą być zrealizowane dzień po dniu lub zupełnie odrębnie: Symbole Bożego Narodzenia oraz Dostaliśmy list od Mikołaja!
| Uczestnicy | starsze dzieci przedszkolne (5-latki) |
| Cele ogólne | zapoznanie lub utrwalenie tradycyjnych elementów świąt Bożego Narodzenia |
| Cele szczegółowe |
|
| Czas trwania | 45 minut |
| Potrzebne materiały |
|
| Liczba uczestników | 25 osób |

Współczesna edukacja nie ogranicza się jedynie do przekazywania wiedzy z zakresu konkretnych przedmiotów. W coraz większym stopniu zwracamy uwagę na kształtowanie postaw obywatelskich, rozwijanie kompetencji społecznych oraz przygotowywanie młodzieży do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. W tym kontekście pojęcie samorządności uczniowskiej nabiera szczególnego znaczenia. Scenariusz warsztatu zawiera wskazówki do pracy pedagogicznej ze społecznością uczniowską. Poznaj praktyczne zastosowanie modelu „Drabiny partycypacji” według Rogera A. Harta.
| Uczestnicy | Nauczyciele |
| Cele ogólne |
|
| Cele szczegółowe |
Nauczyciel:
|
| Czas trwania | 150 minut |
| Potrzebne materiały |
|
| Liczba uczestników | Bez ograniczeń |
Przeczytaj również:

Młode pokolenie przeżywa silny kryzys psychiczny. Raport z projektu naukowo-badawczego „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” ukazał niezwykle złą kondycję emocjonalną polskiej młodzieży. Według badania 28% nastolatków nie ma chęci do życia, a prawie jedna trzecia uczniów (29,3%) ma podejrzenie depresji. Zatrważające wyniki pokazały, jak wiele dzieci potrzebuje wsparcia. Często pomoc emocjonalna nadchodzi z otoczenia – od rówieśników, którzy udzielają jej jak potrafią. Nie jest łatwo jednak wesprzeć kogoś w kryzysie, zwłaszcza równolatkowi. Łatwo o własną frustrację, poczucie bezradności, złość, przeciążenie. Celem scenariusza jest wsparcie młodych interwentów rówieśniczych w rozwoju umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne.
| Uczestnicy | uczniowie klas VI–VIII szkół podstawowych |
| Cel ogólny | rozwijanie umiejętności dbania o własny dobrostan psychiczny przy udzielaniu wsparcia rówieśnikom |
| Cele szczegółowe |
|
| Potrzebne materiały |
|
| Liczba uczestników | zespół klasowy |
| Czas trwania | 2x 45 minut |

Scenariusz zajęć edukacyjnych (godzina wychowawcza, historia, etyka, kółko przedmiotowe) do przeprowadzenia w związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Międzynarodowy Dzień Pamięci o Holocauście przypada 23 stycznia. Scenariusz zajęć opracowany na podstawie portalu Zapis pamięci (www.zapispamieci.pl)
| Uczestnicy | uczniowie klas VIII szkoły podstawowej uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
| Cel ogólny | przyswojenie wiedzy na temat Holokaustu, ze szczególnym uwzględnieniem losu dzieci żydowskich |
| Cele szczegółowe | rozwijanie postaw tolerancji i szacunku dla godności ludzkiej oraz negatywnej oceny ideologii rasistowskich, szowinistycznych i antysemickich. |
| Potrzebne materiały |
|
| Czas trwania zajęć | 2x45 minut Jeśli nauczyciel dysponuje tylko jedną godziną lekcyjną, wywiady ze strony internetowej Zapis Pamięci, można zadać do obejrzenia przed zajęciami |
| Liczba uczestników | 25-30 osób |