scenariusz zajęć

Emocjonalny krąg

Za duży na bajki? – dorastanie, odpowiedzialność i emocje offline. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

W świecie, w którym coraz więcej relacji przenosi się do przestrzeni cyfrowej, młodzi ludzie dorastają nie tylko wśród rówieśników, ale też wśród ekranów, powiadomień i komentarzy. Choć Internet daje ogromne możliwości kontaktu i rozrywki, niesie również wyzwania, takie jak hejt, izolacja emocjonalna czy trudność w budowaniu prawdziwych relacji. Film „Za duży na bajki” staje się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co znaczy dojrzewać w świecie online i offline – o odpowiedzialności za siebie i innych, o empatii, trosce i sile emocji.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Cele ogólne:
  • zainspirowanie uczniów do refleksji nad własnym dojrzewaniem emocjonalnym i społecznym
  • kształtowanie empatii wobec osób przeżywających trudności rodzinne
  • pogłębienie świadomości wpływu technologii na relacje i rozwój osobisty
Cele szczegółowe:
  • nazwanie i rozpoznanie emocji głównego bohatera
  • wskazanie momentów jego przemiany i dojrzałości
  • zidentyfikowanie, co w życiu głównego bohatera było źródłem wsparcia
  • zrozumienie, co oznacza „być obecnym” dla drugiego człowieka
  • wyciągnięcie wniosków dotyczących własnego życia
Potrzebne materiały:
  • projektor lub tablica multimedialna
  • dostęp do filmu „Za duży na bajki” (2022 r., reż. Rus)
  • Załącznik nr 1. Emocjonalny krąg
  • Załącznik nr 2. Mapa przemiany Waldka i lista cech dorosłości
  • Załącznik nr 3. Moje przemyślenia na temat filmu
  • tablica i kreda lub flipchart i markery
  • kartki A4
  • długopisy, pisaki
Liczba uczestników:
  • 1-2 klasy
Czas trwania:
  • 3-4 godziny lekcyjne (włączając oglądanie filmu)

Scenariusz doskonale sprawdzi się w ostatnich dniach przed wakacjami, kiedy oceny są już wystawione, a uczniowie myślami wybiegają ku letniemu odpoczynkowi – pozwala w angażujący sposób podsumować ważne tematy związane z dorastaniem, relacjami i emocjami.

PN Załącznik nr 1. Koperta z fotografiami-1_page-0001

Symbole Bożego Narodzenia

Uczestnicy starsze dzieci przedszkolne (5-latki)
Cele ogólne zapoznanie lub utrwalenie tradycyjnych elementów świąt Bożego Narodzenia
Cele szczegółowe
  • stworzenie tablicy symboli świątecznych za pomocą fotografii i prac dzieci
  • zabawa muzyczno-ruchowa utrwalająca „kształty świąt”
  • zapoznanie z właściwościami drzew iglastych i liściastych oraz gwiazdy
  • ozdobienie papierowego talerza świątecznego
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały
  • koperty z fotografiami (choinka, stół wigilijny, bombka, pierwsza gwiazdka, opłatek)
  • kalendarz
  • dowolna piosenka świąteczna
  • zdjęcia drzew iglastych i liściastych oraz opłatka (lub prawdziwe gałęzie oraz opłatek)
  • papierowe talerzyki i dowolne materiały plastyczne do ich ozdabiania
Liczba uczestników 25 osób
Załącznik nr 1. Zachowania nieakceptowane. Materiały do pracy w grupach

Kradzież. Scenariusz zajęć na temat zachowań nieakceptowanych społecznie

Kradzież to jeden z najczęściej popełnianych przez uczniów czynów zabronionych. Wychowawcy mają wątpliwości, jak rozmawiać z podopiecznymi, kiedy doszło do takiego zdarzenia w ich klasie. Nie da się ustalić jednej uniwersalnej reguły co do poprowadzenia lekcji wychowawczej, w przypadku, gdy uczniowie z jednej klasy dokonali kradzieży. Nauczyciel sam musi wyczuć atmosferę panującą wokół sprawy, oczekiwania uczniów oraz potrzeby zarówno w odniesieniu do samych sprawców zdarzenia, jak i pozostałych wychowanków w klasie. Przygotowany scenariusz jest propozycją i punktem wyjścia do własnych poszukiwań. Przyjęte rozwiązania muszą wynikać bowiem nie tylko z podłoża i okoliczności zdarzenia, ale też uwzględniać między innymi: wiek, wrażliwość uczniów, stopień nasilenia problemu oraz umiejętności pedagogiczne samego prowadzącego.

Uczestnicy Uczniowie klas IV-VIIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych
Cele
  • uświadomienie uczniom istoty prawidłowego funkcjonowanie w społeczeństwie ukazywanie możliwych nieakceptowanych społecznie zachowań (w tym kradzieży) i wskazanie poprawnych postaw
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia i podejmowania odpowiedzialnych wyborów
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie
Formy pracy
  • dyskusja
  • burza mózgów
  • drama
  • praca indywidualna
  • praca grupowa
  • praca z całą klasą
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Zachowania nieakceptowane. Materiały do pracy w grupach
  • marker,
  • dwa duże arkusze papieru (mogą być kolorowe brystole) do powieszenia,
  • małe karteczki samoprzylepne dla każdego ucznia.
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
Karta pracy Samorząd uczniowski

Jak uczyć samorządności w szkole – scenariusz warsztatu dla nauczycieli

Uczestnicy Nauczyciele
Cele ogólne
  • Zapoznanie się z modelem „Drabiny partycypacji” według Rogera A. Harta
  • Wdrażanie tej metody w pracy z samorządem uczniowskim  
Cele szczegółowe Nauczyciel:
  • potrafi określić, na którym szczeblu drabiny funkcjonuje samorząd uczniowski
  • umie posługiwać się modelem „Drabiny partycypacji” w praktyce
  • aktywnie wspiera uczniów w procesie dochodzenia do samorządności
Czas trwania 150 minut
Potrzebne materiały
  • Karta pracy „Samorząd uczniowski”
  • Samorząd uczniowski –  „Drabina partycypacji” według Rogera A. Harta
  • Materiał pomocniczy „Jak pracować z modelem „Drabina partycypacji” według Rogera A. Harta”
  • Karta pracy „Wspinaczka po drabinie samorządności” (wszystkie karty pracy i materiały pomocnicze znajdują się w załącznikach)
  • 3 duże arkusze papieru i flamastry
  • Mały koszyk lub pudełko
  • Małe kartki i długopisy
Liczba uczestników Bez ograniczeń
  Jak dbać o własny komfort wspierając rówieśników. Sygnały świadczące o przekroczeniu granic. Scenariusz zajęć

Jak dbać o własny komfort wspierając rówieśników. Sygnały świadczące o przekroczeniu granic. Scenariusz zajęć

Młode pokolenie przeżywa silny kryzys psychiczny. Raport z projektu naukowo-badawczego „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” ukazał niezwykle złą kondycję emocjonalną polskiej młodzieży. Według badania 28% nastolatków nie ma chęci do życia, a prawie jedna trzecia uczniów (29,3%) ma podejrzenie depresji. Zatrważające wyniki pokazały, jak wiele dzieci potrzebuje wsparcia. Często pomoc emocjonalna nadchodzi z otoczenia – od rówieśników, którzy udzielają jej jak potrafią. Nie jest łatwo jednak wesprzeć kogoś w kryzysie, zwłaszcza równolatkowi. Łatwo o własną frustrację, poczucie bezradności, złość, przeciążenie. Celem scenariusza jest wsparcie młodych interwentów rówieśniczych w rozwoju umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne.

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII szkół podstawowych
Cel ogólny rozwijanie umiejętności dbania o własny dobrostan psychiczny przy udzielaniu wsparcia rówieśnikom
Cele szczegółowe
  • rozwijanie świadomości własnych potrzeb w relacjach z innymi
  • poprawa umiejętności interpersonalnych
  • rozwijanie komunikacji asertywnej
  • rozwijanie świadomości granic we wspieraniu innych (trening pomagania z dbałością o własne emocje)
Potrzebne materiały
Liczba uczestników zespół klasowy
Czas trwania 2x 45 minut
„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

Wstyd to drażliwy temat, na który uczniowie często nie chcą rozmawiać. Przed rozpoczęciem zajęć powiedz, że można w nich uczestniczyć biernie (tzn. nic nie mówić, a np. zapisywać swoje myśli). Dodaj, że wszystko, co zostanie powiedziane, jest objęte tajemnicą – nie wolno przekazywać treści rozmów nikomu spoza grupy. Bądź uważny na sygnały niewerbalne płynące z grupy, sposób wypowiadania się i komentarze. Młodzież to najbardziej bezlitosna grupa społeczna. Reaguje spontanicznie, ocenia szybko, łatwo rani innych. Często podkreślaj, że omawiane sytuacje i problemy dotyczą prawie każdego, a nie tylko osób, które o nich mówią. Wykorzystaj scenariusz warsztatu dla uczniów. Zajęcia umożliwiają zmierzenie się z własnym wstydem – nieodłącznym towarzyszem okresu dorastania. Stymulują młodzież do odczarowania tabu i efektywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Uczestnicy uczniowie w wieku gimnazjalnym lub licealnym
Cele ogólne
  • zrozumienie mechanizmu powstawania wstydu
  • opracowanie strategii jego przezwyciężania
Cele szczegółowe, uczeń
  • rozumie, dlaczego się wstydzi,
  • odkrywa swoje strategie radzenia sobie ze wstydem,
  • uczy się rozmawiać o swoich uczuciach i trudnościach ,
  • opracowuje konstruktywne sposoby przezwyciężania wstydu
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
  • załącznik Wstyd (dla prowadzącego, pod koniec zajęć można rozdać uczniom skopiowane egzemplarze)
  • załącznik Moje sposoby na wstyd
  • duży arkusz papieru i flamastry
  • kartki, długopisy
Liczba uczestników 10–15
Warsztaty psychoedukacyjne dotyczące wagarów

Scenariusz zajęć: mój kumpel wagaruje. Warsztaty psychoedukacyjne starszych uczniów

Wagary to zjawisko złożone i niejednoznaczne i nie powinno być rozpatrywane wyłącznie jako problem wychowawczy, z którym musi zmierzyć się pedagog szkolny. Nieobecność na lekcjach to strata edukacyjna dla ucznia, ryzyko nagromadzenia zaległości. Jednocześnie to czasem sposób na to, by uniknąć trudnych uczuć związanych z sytuacjami szkolnymi: stresu, napięcia, presji, poczucia wykluczenia, innym razem to reakcja na konflikt z rodzicami. Wspieranie uczniów i zapobieganie ich wagarom jest trudne. Sama próba rozmowy o nieobecnościach często budzi w nastolatkach silny opór i lęk. W okresie nastoletnim ogromnym źródłem wsparcia jest grupa rówieśnicza. Dlatego zadaniem warsztatu jest wesprzeć nastoletnich uczniów w rozwijaniu umiejętności udzielania wsparcia rówieśnikom. Wykorzystaj scenariusz zajęć dla starszych dzieci i młodzieży, który pomoże im zrozumieć, jak powinni reagować w przypadku częstego opuszczania lekcji przez rówieśników. 

Uczestnicy Uczniowie klas VIII szkół podstawowych Uczniowie klas I-II szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Rozwijanie postawy wspierającej w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe Rozwijanie:
  • świadomości funkcji, jaką pełnią wagary w okresie nastoletnim
  • świadomości zagrożeń, jakie niosą ze sobą wagary
  • umiejętności reagowania na trudności rówieśnika
  • postawy empatii i zrozumienia wobec innych
  • włączania dorosłych w sytuacje trudne
Potrzebne materiały
  • tablica lub flipchart,
  • Karta pracy nr 1. Krótka historia wagarów
  • Karta pracy nr 2. Pogadaj ze mną
  •  przybory do pisania,
  • kolorowe samoprzylepne karteczki
Czas trwania 2x 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy
Nasz moralny obowiązek – pamiętać. Scenariusz zajęć na Międzynarodowy Dzień Pamięci i Ofiarach Holocaustu

Nasz moralny obowiązek – pamiętać. Scenariusz zajęć na Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu

Uczestnicy uczniowie klas VIII szkoły podstawowej uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Cel ogólny przyswojenie wiedzy na temat Holokaustu, ze szczególnym uwzględnieniem losu dzieci żydowskich
Cele szczegółowe rozwijanie postaw tolerancji i szacunku dla godności ludzkiej oraz negatywnej oceny ideologii rasistowskich, szowinistycznych i antysemickich.
Potrzebne materiały
  • trzy smartfony z dostępem do internetu
  • dostęp do portalu Zapis pamięci (www.zapispamieci.pl)
  • załącznik nr 1. Dzieci Holocaustu – zadania dla zespołów
  • duży arkusz papieru
  • Notes karteczek samoprzylepnych
  • flamastry
Czas trwania zajęć 2x45 minut Jeśli nauczyciel dysponuje tylko jedną godziną lekcyjną, wywiady ze strony internetowej Zapis Pamięci, można zadać do obejrzenia przed zajęciami
Liczba uczestników 25-30 osób
Sprawdź inne serwisy