scenariusz zajęć

Karta pracy Samorząd uczniowski

Jak uczyć samorządności w szkole – scenariusz warsztatu dla nauczycieli

Uczestnicy Nauczyciele
Cele ogólne
  • Zapoznanie się z modelem „Drabiny partycypacji” według Rogera A. Harta
  • Wdrażanie tej metody w pracy z samorządem uczniowskim  
Cele szczegółowe Nauczyciel:
  • potrafi określić, na którym szczeblu drabiny funkcjonuje samorząd uczniowski
  • umie posługiwać się modelem „Drabiny partycypacji” w praktyce
  • aktywnie wspiera uczniów w procesie dochodzenia do samorządności
Czas trwania 150 minut
Potrzebne materiały
  • Karta pracy „Samorząd uczniowski”
  • Samorząd uczniowski –  „Drabina partycypacji” według Rogera A. Harta
  • Materiał pomocniczy „Jak pracować z modelem „Drabina partycypacji” według Rogera A. Harta”
  • Karta pracy „Wspinaczka po drabinie samorządności” (wszystkie karty pracy i materiały pomocnicze znajdują się w załącznikach)
  • 3 duże arkusze papieru i flamastry
  • Mały koszyk lub pudełko
  • Małe kartki i długopisy
Liczba uczestników Bez ograniczeń
  Jak dbać o własny komfort wspierając rówieśników. Sygnały świadczące o przekroczeniu granic. Scenariusz zajęć

Jak dbać o własny komfort wspierając rówieśników. Sygnały świadczące o przekroczeniu granic. Scenariusz zajęć

Młode pokolenie przeżywa silny kryzys psychiczny. Raport z projektu naukowo-badawczego „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” ukazał niezwykle złą kondycję emocjonalną polskiej młodzieży. Według badania 28% nastolatków nie ma chęci do życia, a prawie jedna trzecia uczniów (29,3%) ma podejrzenie depresji. Zatrważające wyniki pokazały, jak wiele dzieci potrzebuje wsparcia. Często pomoc emocjonalna nadchodzi z otoczenia – od rówieśników, którzy udzielają jej jak potrafią. Nie jest łatwo jednak wesprzeć kogoś w kryzysie, zwłaszcza równolatkowi. Łatwo o własną frustrację, poczucie bezradności, złość, przeciążenie. Celem scenariusza jest wsparcie młodych interwentów rówieśniczych w rozwoju umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne.

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII szkół podstawowych
Cel ogólny rozwijanie umiejętności dbania o własny dobrostan psychiczny przy udzielaniu wsparcia rówieśnikom
Cele szczegółowe
  • rozwijanie świadomości własnych potrzeb w relacjach z innymi
  • poprawa umiejętności interpersonalnych
  • rozwijanie komunikacji asertywnej
  • rozwijanie świadomości granic we wspieraniu innych (trening pomagania z dbałością o własne emocje)
Potrzebne materiały
Liczba uczestników zespół klasowy
Czas trwania 2x 45 minut
„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

Wstyd to drażliwy temat, na który uczniowie często nie chcą rozmawiać. Przed rozpoczęciem zajęć powiedz, że można w nich uczestniczyć biernie (tzn. nic nie mówić, a np. zapisywać swoje myśli). Dodaj, że wszystko, co zostanie powiedziane, jest objęte tajemnicą – nie wolno przekazywać treści rozmów nikomu spoza grupy. Bądź uważny na sygnały niewerbalne płynące z grupy, sposób wypowiadania się i komentarze. Młodzież to najbardziej bezlitosna grupa społeczna. Reaguje spontanicznie, ocenia szybko, łatwo rani innych. Często podkreślaj, że omawiane sytuacje i problemy dotyczą prawie każdego, a nie tylko osób, które o nich mówią. Wykorzystaj scenariusz warsztatu dla uczniów. Zajęcia umożliwiają zmierzenie się z własnym wstydem – nieodłącznym towarzyszem okresu dorastania. Stymulują młodzież do odczarowania tabu i efektywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Uczestnicy uczniowie w wieku gimnazjalnym lub licealnym
Cele ogólne
  • zrozumienie mechanizmu powstawania wstydu
  • opracowanie strategii jego przezwyciężania
Cele szczegółowe, uczeń
  • rozumie, dlaczego się wstydzi,
  • odkrywa swoje strategie radzenia sobie ze wstydem,
  • uczy się rozmawiać o swoich uczuciach i trudnościach ,
  • opracowuje konstruktywne sposoby przezwyciężania wstydu
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
  • załącznik Wstyd (dla prowadzącego, pod koniec zajęć można rozdać uczniom skopiowane egzemplarze)
  • załącznik Moje sposoby na wstyd
  • duży arkusz papieru i flamastry
  • kartki, długopisy
Liczba uczestników 10–15
Warsztaty psychoedukacyjne dotyczące wagarów

Scenariusz zajęć: mój kumpel wagaruje. Warsztaty psychoedukacyjne starszych uczniów

Wagary to zjawisko złożone i niejednoznaczne i nie powinno być rozpatrywane wyłącznie jako problem wychowawczy, z którym musi zmierzyć się pedagog szkolny. Nieobecność na lekcjach to strata edukacyjna dla ucznia, ryzyko nagromadzenia zaległości. Jednocześnie to czasem sposób na to, by uniknąć trudnych uczuć związanych z sytuacjami szkolnymi: stresu, napięcia, presji, poczucia wykluczenia, innym razem to reakcja na konflikt z rodzicami. Wspieranie uczniów i zapobieganie ich wagarom jest trudne. Sama próba rozmowy o nieobecnościach często budzi w nastolatkach silny opór i lęk. W okresie nastoletnim ogromnym źródłem wsparcia jest grupa rówieśnicza. Dlatego zadaniem warsztatu jest wesprzeć nastoletnich uczniów w rozwijaniu umiejętności udzielania wsparcia rówieśnikom. Wykorzystaj scenariusz zajęć dla starszych dzieci i młodzieży, który pomoże im zrozumieć, jak powinni reagować w przypadku częstego opuszczania lekcji przez rówieśników. 

Uczestnicy Uczniowie klas VIII szkół podstawowych Uczniowie klas I-II szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Rozwijanie postawy wspierającej w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe Rozwijanie:
  • świadomości funkcji, jaką pełnią wagary w okresie nastoletnim
  • świadomości zagrożeń, jakie niosą ze sobą wagary
  • umiejętności reagowania na trudności rówieśnika
  • postawy empatii i zrozumienia wobec innych
  • włączania dorosłych w sytuacje trudne
Potrzebne materiały
  • tablica lub flipchart,
  • Karta pracy nr 1. Krótka historia wagarów
  • Karta pracy nr 2. Pogadaj ze mną
  •  przybory do pisania,
  • kolorowe samoprzylepne karteczki
Czas trwania 2x 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy
Nasz moralny obowiązek – pamiętać. Scenariusz zajęć na Międzynarodowy Dzień Pamięci i Ofiarach Holocaustu

Nasz moralny obowiązek – pamiętać. Scenariusz zajęć na Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu

Uczestnicy uczniowie klas VIII szkoły podstawowej uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Cel ogólny przyswojenie wiedzy na temat Holokaustu, ze szczególnym uwzględnieniem losu dzieci żydowskich
Cele szczegółowe rozwijanie postaw tolerancji i szacunku dla godności ludzkiej oraz negatywnej oceny ideologii rasistowskich, szowinistycznych i antysemickich.
Potrzebne materiały
  • trzy smartfony z dostępem do internetu
  • dostęp do portalu Zapis pamięci (www.zapispamieci.pl)
  • załącznik nr 1. Dzieci Holocaustu – zadania dla zespołów
  • duży arkusz papieru
  • Notes karteczek samoprzylepnych
  • flamastry
Czas trwania zajęć 2x45 minut Jeśli nauczyciel dysponuje tylko jedną godziną lekcyjną, wywiady ze strony internetowej Zapis Pamięci, można zadać do obejrzenia przed zajęciami
Liczba uczestników 25-30 osób
Karta pracy Jestem najlepszym przyjacielem dla swojego misia

Kto jest najlepszym przyjacielem Misia? Scenariusz zajęć dla przedszkolaków

Na światowy Dzień Pluszowego Misia proponuję prostą i wyrazistą historię dla przedszkolaków opowiedzianą przez samotnego misia, który nie chce być sam, szuka bliskiej osoby i znajduje ją w świecie dzieci. Bo nie tylko z racji wzrostu blisko dzieciom do wielu spraw, blisko do ziemi, więc dosłownie łatwo odnaleźć im to, co zgubione, postawione przez innych, blisko do prawdy, bo jest prostsza niż kłamstwa, blisko do wrażliwości, bo jest pierwotna i niewyuczona.

Uczestnicy Przedszkolacy. Scenariusz po modyfikacjach nadaje się do przeprowadzenia w każdej grupie. W najmłodszych grupach należy książkę opowiedzieć, a w starszych przeplatać czytanie – opowiadaniem. Można też zrobić tak, by opowiedzieć – przeczytać fragmenty książki na zajęciach, a potem całość przeczytać w porze relaksu, czy poobiedniej sjesty.
Cele ogólne Kształtowanie postaw prospołecznych, troszczenia się o innych, zainteresowania drugim
Cele szczegółowe Dziecko:
  • Słucha fragmentu książki Danuty Parlak „O Misiu, który szukał przyjaciela” wyd. Kinderkulka
  • Porównuje misie, wyszukuje różnice i podobieństwa w wyglądzie, wielkości, minie.
  • Odpowiada na pytanie, kim jest przyjaciel?
  • Przygotowuje dla swego misia zabawkę – składankę z origami, np. samolot, koszyczek.
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały
  • Książka Danuty Parlak „O Misiu, który szukał przyjaciela”
  • Miś przyniesiony z domu przez każde dziecko
  • Karta pracy: ramka na portrety dziecka z misiem, a pod ramką podpis: Jestem najlepszym przyjacielem dla swojego Misia (patrz: załącznik).
  • Papier do składania origami
Liczba uczestników Grupa przedszkolna
Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.

Uczestnicy Dziecko 6 lat, diagnoza: zespół Downa, niepełnosprawność sprzężona – dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Cel ogólny
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 3
Cele szczegółowe dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • rozwija umiejętność analizy i syntezy wyrazu,
  • doskonali pamięć wzrokowo-ruchową,
  • rozwija umiejętności wiązania opisu słownego z przedmiotem,
  • zna podstawowe kolory,
  • rozpoznaje obraz graficzny cyfr 1,2,3,
  • przelicza elementy w zakresie 3,
  • doskonali funkcje poznawcze.
Metody pracy
  • werbalna,
  • poglądowa,
  • praktycznego działania.
Formy pracy indywidualna
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. koperta z rozsypanką literową oraz sylwetami figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta, ilustracja muchy, pszczoły
  • Załącznik nr 2. Kolorowe kółeczka do wycięcia
  • Załącznik nr 3. Karteczki z cyframi 1–3, zagadki, ilustracje kojarzące się z latem: słońce, okulary, lody
  • Załącznik nr 4. Plansza z dziećmi trzymającymi lody
  • kapelusz słomkowy
  • pojemniczek z jajka niespodzianki
  • kolorowa bibuła
  • klej
  • kolorowe piłki
  • brystol z narysowanym wafelkiem
  • taśma dwustronna
Rodzicu, nauczycielu mam ADHD, jak ze mną pracować

Wszędzie go pełno! – Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD

Scenariusz może być wykorzystany na zebraniu z rodzicami lub na oddzielnym spotkaniu poświęconym ADHD. Warsztaty stwarzają okazję do nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami i mogą przyczynić się do pozyskania w rodzicach sojuszników współdziałających w procesie wychowania ich dzieci.

Uczestnicy rodzice uczniów
Cele ogólne
  • usystematyzowanie wiedzy na temat zespołu ADHD
  • identyfikacja postaw wobec dziecka
  • nawiązanie pozytywnej relacji między rodzicami, zachęcenie do wymiany doświadczeń i współpracy
Cele szczegółowe, uczestnicy
  • dzielą się wiedzą dotyczącą funkcjonowania, zachowania dziecka z zespołem ADHD,
  • omawiają problemy, z którymi borykają się w związku z wychowaniem ich dziecka,
  • rozpoznają i identyfikują własne postawy, uczucia, emocje względem problemu i własnego dziecka,
  • wymieniają doświadczenia dotyczące opieki nad dzieckiem i sprawdzonych metod oddziaływania wychowawczego,
  • dzielą się pomysłami, poradami, szukają wspólnie pomysłów radzenia sobie z problemami
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały
  • trzy karty flipchart, na każdej jeden duży konturowy rysunek: chmura, słońce, dom,
  • małe karteczki z klejem lub taśmą klejącą,
  • nożyczki,
  • skopiowany dla każdego uczestnika materiał Rodzicu, nauczycielu mam ADHD, jak ze mną pracować?,
  • herbatniki, kawa, herbata, śmietanka do kawy, termosy, jednorazowe kubeczki
Liczba uczestników 12–15 osób
 
Sprawdź inne serwisy