scenariusz zajęć

Adaptacja dzieci w przedszkolu

Czas adaptacji dzieci w przedszkolu jest jednym z pierwszych momentów zmiany środowiska dla dziecka. Dlatego trzeba zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a także dodać nieco odwagi, do poznania nowego miejsca jakim jest przedszkole. Na tę okoliczność proponuję zabawę w „Poszukiwaczy skarbów" połączoną z eksplorowaniem sal i przestrzeni budynku przedszkola. Niewątpliwie uatrakcyjni każdy nieznany dla dziecka kąt.

Dla dziecka, które idzie pierwszy raz do przedszkola rozłąka z rodzicami to niezwykle trudny czas. Dodatkowo nieznani nauczyciele i nauczycielki oraz sale i inne pomieszczenia nie ułatwiają dziecku adaptacji do nowego miejsca. Jednak jeżeli przedstawi się  dzieciom nową przestrzeń w niekonwencjonalny sposób, może to zachęcić je do powrotu do przedszkola w kolejnych dniach i zmotywować do aktywnego uczestnictwa w proponowanych zajęciach.
Uczestnicy Dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola. Scenariusz można dostosować do dzieci w różnym wieku, które zaczynają adaptację przedszkolną. Przebieg zajęć można modyfikować i dostosowywać do możliwości i ograniczeń dzieci.
Cele ogólne Rozwijanie oraz nabywanie strategii i mechanizmów adaptacyjnych.
Cele szczegółowe Dziecko:
  • Słucha historii o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud);
  • Tworzy z papieru/plasteliny/filcu potrzebne atrybuty poszukiwacza;
  • Poznaje poszczególne wybrane pomieszczenia w przedszkolu (np. korytarz, szatnie, sale grupy, ogródek);
  • Przy pomocy nauczyciela wyszukuje wskazówki w zaznaczonych na mapie miejscach.
Czas trwania 1 godzina zegarowa (elastycznie, w zależności od wieku dzieci oraz miejsc, które wykorzystuje się w zabawie).
Potrzebne materiały
  • krótka historia o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud));
  • mapa przedszkola na papierze imitującym pergamin z zaznaczonymi miejscami, które dzieci mają poznać;
  • papier, klej, nożyczki, plastelina, filc;
  • cukierki/czekolada.
Liczba uczestników Cała grupa nowych przedszkolaków.
Edukacja włączająca: Inspirujące podobieństwo – podstawowe potrzeby

Edukacja włączająca: Inspirujące podobieństwo – podstawowe potrzeby

W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.

Uczestnicy Uczniowie klas VI–VIII (treści, ćwiczenia, język przekazu można zmodyfikować i wykorzystać do zajęć w klasach młodszych,  w zależności od wieku oraz dojrzałości uczniów i klimatu panującego w grupie)
Cele ogólne Kształtowanie i doskonalenie umiejętności psychospołecznych
Cele szczegółowe
  • Doskonalenie umiejętności empatii
  • Identyfikowanie swoich potrzeb – rozwijanie samoświadomości
  • Analizowanie sytuacji życiowej oraz potrzeb innych osób
  • Doskonalenie współpracy poprzez wykonanie pracy zbiorowej będącej efektem umiejętnie prowadzonej dyskusji
Czas trwania 45 min
Potrzebne materiały
  • Kolorowe karteczki w 4-5 kolorach – w zależności od liczebności grupy
  • Woreczek lub inne pomoce potrzebne do podziału na małe zespoły w zależności od propozycji prowadzącego
  • Kopia karty pracy nr 1 oraz kopia 4–5 sztuk karty pracy nr 2 (patrz: załączniki)
  • Piramida potrzeb Maslowa (patrz: załącznik)
Ważne: karta pracy nr 1 została tak zaprojektowana, aby zapewnić swobodę w jej uzupełnieniu. Należy zadbać o to, aby w przykładach nie znalazły się trudności, deficyty, choroby, niepełnosprawności, z którymi uczniowie znajdują się w danej klasie. Prowadzący zajęcia może zaproponować adekwatnie do grupy, z którą pracuje, inny dobór osób proponowanych w ćwiczeniu.
Liczba uczestników Oddział klasowy (20-28 uczniów)
1

Jak nie zwariować w social mediach? Scenariusz profilaktyczny dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Współczesne nastolatki żyją w świecie ogromnej presji. Młodych ludzi zewsząd atakują obrazy idealnych ciał, luksusowego życia, spektakularnych sukcesów. Żadne wcześniejsze pokolenie nie miało okazji podglądać życia celebrytów w taki sposób, jak robią to kilkunastoletni uczniowie. Wystarczy kilka kliknięć, by zobaczyć instastory większości polskich i zagranicznych gwiazd, a na nich – bogate wnętrza domów i niebotycznie drogie ubrania. Ze świecą można by również szukać nastolatka, który wrzuca do sieci zdjęcie bez filtrów i upiększeń. Wystarczy kwadrans oglądania starannie wyselekcjonowanych i podrasowanych w programie zdjęć, by dojść do wniosku, że jest się nieatrakcyjnym. Dlatego tak istotna jest psychoedukacja i poszerzanie świadomości młodzieży w zakresie wpływu, jaki ma na nich wykreowany w social mediach świat.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne Budowanie mechanizmów dbania o samoakceptację i niwelowanie wpływu presji wywołanej przez social media
Cele szczegółowe
  • podniesienie samoakceptacji
  • poprawa samooceny
  • trening adekwatnej oceny sytuacji
  • zmniejszenie tendencji do porównywania siebie i innych do nierealnych obrazów lansowanych przez social media
  • zmniejszenie presji dotyczącej wyglądu w grupie rówieśniczej
Potrzebne materiały
  • Karta pracy nr 1. Nastrój
  • Karta pracy nr 2. Ja w social mediach i ja w realu
  • Karta pracy nr 3. Studium przypadku
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy,  
  • mazaki,
  • kartony
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób

Duże drapieżniki. Wilk, ryś i niedźwiedź – scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej

Publikacja Duże drapieżniki. Wilk, ryś i niedźwiedź została opracowana przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To zestaw ciekawych pomocy dydaktycznych przygotowanych przez Fundację WWF w postaci scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.

Scenariusze zajęć Duże drapieżniki. Wilk, ryś i niedźwiedź zostały opublikowane dzięki uprzejmości Fundacji WWF. Więcej materiałów edukacyjnych znajdziecie na stronie internetowej https://www.wwf.pl/. Szczególnie polecamy zakładkę edukacja: https://www.wwf.pl/edukacja-wwf

Sprawdź inne serwisy