Adaptacja dzieci w przedszkolu

Katarzyna Okólska

Autor: dr Katarzyna Miśkiewicz

Dodano: 18 sierpnia 2022

Czas adaptacji dzieci w przedszkolu jest jednym z pierwszych momentów zmiany środowiska dla dziecka. Dlatego trzeba zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a także dodać nieco odwagi, do poznania nowego miejsca jakim jest przedszkole. Na tę okoliczność proponuję zabawę w „Poszukiwaczy skarbów" połączoną z eksplorowaniem sal i przestrzeni budynku przedszkola. Niewątpliwie uatrakcyjni każdy nieznany dla dziecka kąt.

Dla dziecka, które idzie pierwszy raz do przedszkola rozłąka z rodzicami to niezwykle trudny czas. Dodatkowo nieznani nauczyciele i nauczycielki oraz sale i inne pomieszczenia nie ułatwiają dziecku adaptacji do nowego miejsca. Jednak jeżeli przedstawi się  dzieciom nową przestrzeń w niekonwencjonalny sposób, może to zachęcić je do powrotu do przedszkola w kolejnych dniach i zmotywować do aktywnego uczestnictwa w proponowanych zajęciach.
Uczestnicy Dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola. Scenariusz można dostosować do dzieci w różnym wieku, które zaczynają adaptację przedszkolną. Przebieg zajęć można modyfikować i dostosowywać do możliwości i ograniczeń dzieci.
Cele ogólne Rozwijanie oraz nabywanie strategii i mechanizmów adaptacyjnych.
Cele szczegółowe Dziecko:
  • Słucha historii o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud);
  • Tworzy z papieru/plasteliny/filcu potrzebne atrybuty poszukiwacza;
  • Poznaje poszczególne wybrane pomieszczenia w przedszkolu (np. korytarz, szatnie, sale grupy, ogródek);
  • Przy pomocy nauczyciela wyszukuje wskazówki w zaznaczonych na mapie miejscach.
Czas trwania 1 godzina zegarowa (elastycznie, w zależności od wieku dzieci oraz miejsc, które wykorzystuje się w zabawie).
Potrzebne materiały
  • krótka historia o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud));
  • mapa przedszkola na papierze imitującym pergamin z zaznaczonymi miejscami, które dzieci mają poznać;
  • papier, klej, nożyczki, plastelina, filc;
  • cukierki/czekolada.
Liczba uczestników Cała grupa nowych przedszkolaków.

Przebieg zajęć

Przygotowanie

  • Nauczyciel prosi dzieci, aby wszystkie usiadły w okręgu. Jest to miejsce, od którego poszukiwanie skarbów (wycieczka po przedszkolu) mają zacząć swoją podroż. Nauczyciel zaczyna opowiadać historię o podróżowaniu w nieznane (można posłużyć się gotową bajką np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud. Dzięki tym bajkom mogą identyfikować się z bohaterem, który również wyrusza w nieznane mu miejsce z bagażem wątpliwości i obaw) oraz pokazuje dzieciom mapę. Zadaje pytanie czy dzieci chcą wyruszyć na wspólne poszukiwania zaginionego skarbu.
  • Następnie mówi, że zanim wyruszą w podróż muszą zrobić dla siebie potrzebne „narzędzie  podróżnika” typu lornetka, kompas, lina, torba, szkło powiększające, czy GPS (nie trzeba pomijać elektroniki). Każde dziecko z dostępnych materiałów papierniczych przygotowuje potrzebny dla siebie przedmiot (mogą się powtarzać).
  • Gdy wszyscy już będą gotowi nauczyciel prowadzi grupę na poszukiwania (dzieciom w wieku przedszkolnym przeważnie trzeba pomóc przy odczytywaniu mapy, która powinna być prosta w odbiorze, najlepiej opatrzona w obrazki).

Realizacja

  • Pierwsze miejsce na mapie powinno znaleźć się w sali grupy. Można każde miejsce opatrzyć w komentarz, który pozwoli odnaleźć dalsze wskazówki. Celem działań nauczyciela jest zachęcanie dzieci do samodzielnego poznawania sali, sugerowania co mogą zrobić, gdzie i jak szukać;
  • Gdy dzieci znajdą wskazówkę, oczywiście odpowiednio zaznaczoną, zgodnie z wcześniejszym opisem (np. obrazek przedstawiający cukierek, który pod spodem ma napisane kolejne miejsce wycieczki/poszukiwań) trzeba poprowadzić dzieci do kolejnego miejsca, przy okazji opowiadając, co się znajduje w wybranych pomieszczeniach;
  • Powtórzyć czynności w kolejnych miejscach, aż dotrze się do ostatniego punktu wycieczki;
  • Wycieczkę/poszukiwania mają zakończyć się w przedszkolnym ogrodzie (jeśli pozwala na to pogoda), gdzie zostanie ukryty skarb w postaci cukierków lub czekolady dla dzieci.

Podsumowanie

  • Nauczyciel siada w okręgu z dziećmi w miejscu, w którym rozpoczęła się wycieczka.
  • Nauczyciel pyta dzieci jakie miejsca zwiedziły, co w nich było, które miejsce najbardziej się im podobało.

Nauczyciel pyta dzieci jakie miejsca zwiedziły, co w nich było, które miejsce najbardziej się im podobało.

Dodano: 18 sierpnia 2022

Autor: dr Katarzyna Miśkiewicz

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Magister pedagogiki w specjalności pedagogika resocjalizacyjna. Pracowniczka naukowo-dydaktyczna na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Wykonawczyni projektów naukowych obejmujących badania biograficzne z udziałem rodziców dzieci doświadczających stygmatyzacji społecznej. Autorka artykułów naukowych w obszarze nauk społecznych oraz rozprawy doktorskiej pt. „Kurator rodzinny w terenie. Rytuały interakcyjne odgrywane w roli zawodowej”. Czynna uczestniczka międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych. Pracowała w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, w stacjonarnym Oddziale Psychiatrii Dziecięcej na stanowisku pedagoga.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy