Czas adaptacji dzieci w przedszkolu jest jednym z pierwszych momentów zmiany środowiska dla dziecka. Dlatego trzeba zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a także dodać nieco odwagi, do poznania nowego miejsca jakim jest przedszkole. Na tę okoliczność proponuję zabawę w „Poszukiwaczy skarbów" połączoną z eksplorowaniem sal i przestrzeni budynku przedszkola. Niewątpliwie uatrakcyjni każdy nieznany dla dziecka kąt.
Dla dziecka, które idzie pierwszy raz do przedszkola rozłąka z rodzicami to niezwykle trudny czas. Dodatkowo nieznani nauczyciele i nauczycielki oraz sale i inne pomieszczenia nie ułatwiają dziecku adaptacji do nowego miejsca. Jednak jeżeli przedstawi się dzieciom nową przestrzeń w niekonwencjonalny sposób, może to zachęcić je do powrotu do przedszkola w kolejnych dniach i zmotywować do aktywnego uczestnictwa w proponowanych zajęciach.
Uczestnicy
|
Dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola. Scenariusz można dostosować do dzieci w różnym wieku, które zaczynają adaptację przedszkolną. Przebieg zajęć można modyfikować i dostosowywać do możliwości i ograniczeń dzieci.
|
Cele ogólne
|
Rozwijanie oraz nabywanie strategii i mechanizmów adaptacyjnych.
|
Cele szczegółowe
|
Dziecko:
- Słucha historii o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud);
- Tworzy z papieru/plasteliny/filcu potrzebne atrybuty poszukiwacza;
- Poznaje poszczególne wybrane pomieszczenia w przedszkolu (np. korytarz, szatnie, sale grupy, ogródek);
- Przy pomocy nauczyciela wyszukuje wskazówki w zaznaczonych na mapie miejscach.
|
Czas trwania
|
1 godzina zegarowa (elastycznie, w zależności od wieku dzieci oraz miejsc, które wykorzystuje się w zabawie).
|
Potrzebne materiały
|
- krótka historia o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud));
- mapa przedszkola na papierze imitującym pergamin z zaznaczonymi miejscami, które dzieci mają poznać;
- papier, klej, nożyczki, plastelina, filc;
- cukierki/czekolada.
|
Liczba uczestników
|
Cała grupa nowych przedszkolaków.
|
Przebieg zajęć
- Nauczyciel prosi dzieci, aby wszystkie usiadły w okręgu. Jest to miejsce, od którego poszukiwanie skarbów (wycieczka po przedszkolu) mają zacząć swoją podroż. Nauczyciel zaczyna opowiadać historię o podróżowaniu w nieznane (można posłużyć się gotową bajką np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud. Dzięki tym bajkom mogą identyfikować się z bohaterem, który również wyrusza w nieznane mu miejsce z bagażem wątpliwości i obaw) oraz pokazuje dzieciom mapę. Zadaje pytanie czy dzieci chcą wyruszyć na wspólne poszukiwania zaginionego skarbu.
- Następnie mówi, że zanim wyruszą w podróż muszą zrobić dla siebie potrzebne „narzędzie podróżnika” typu lornetka, kompas, lina, torba, szkło powiększające, czy GPS (nie trzeba pomijać elektroniki). Każde dziecko z dostępnych materiałów papierniczych przygotowuje potrzebny dla siebie przedmiot (mogą się powtarzać).
- Gdy wszyscy już będą gotowi nauczyciel prowadzi grupę na poszukiwania (dzieciom w wieku przedszkolnym przeważnie trzeba pomóc przy odczytywaniu mapy, która powinna być prosta w odbiorze, najlepiej opatrzona w obrazki).
- Pierwsze miejsce na mapie powinno znaleźć się w sali grupy. Można każde miejsce opatrzyć w komentarz, który pozwoli odnaleźć dalsze wskazówki. Celem działań nauczyciela jest zachęcanie dzieci do samodzielnego poznawania sali, sugerowania co mogą zrobić, gdzie i jak szukać;
- Gdy dzieci znajdą wskazówkę, oczywiście odpowiednio zaznaczoną, zgodnie z wcześniejszym opisem (np. obrazek przedstawiający cukierek, który pod spodem ma napisane kolejne miejsce wycieczki/poszukiwań) trzeba poprowadzić dzieci do kolejnego miejsca, przy okazji opowiadając, co się znajduje w wybranych pomieszczeniach;
- Powtórzyć czynności w kolejnych miejscach, aż dotrze się do ostatniego punktu wycieczki;
- Wycieczkę/poszukiwania mają zakończyć się w przedszkolnym ogrodzie (jeśli pozwala na to pogoda), gdzie zostanie ukryty skarb w postaci cukierków lub czekolady dla dzieci.
- Nauczyciel siada w okręgu z dziećmi w miejscu, w którym rozpoczęła się wycieczka.
-
Nauczyciel pyta dzieci jakie miejsca zwiedziły, co w nich było, które miejsce najbardziej się im podobało.
Nauczyciel pyta dzieci jakie miejsca zwiedziły, co w nich było, które miejsce najbardziej się im podobało.
Autor: dr Katarzyna Miśkiewicz
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Magister pedagogiki w specjalności pedagogika resocjalizacyjna. Pracowniczka naukowo-dydaktyczna na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Wykonawczyni projektów naukowych obejmujących badania biograficzne z udziałem rodziców dzieci doświadczających stygmatyzacji społecznej. Autorka artykułów naukowych w obszarze nauk społecznych oraz rozprawy doktorskiej pt. „Kurator rodzinny w terenie. Rytuały interakcyjne odgrywane w roli zawodowej”. Czynna uczestniczka międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych. Pracowała w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, w stacjonarnym Oddziale Psychiatrii Dziecięcej na stanowisku pedagoga.