adaptacja

  Kierowanie ucznia zagranicznego do poradni psychologiczno-pedagogicznej w okresie adaptacji w nowej szkole

Kierowanie ucznia zagranicznego do poradni psychologiczno-pedagogicznej w okresie adaptacji w nowej szkole

Wprowadzenie do nowego środowiska szkolnego stanowi wyzwanie zarówno dla uczniów jak i dla ich rodzin. Dzieci przybywające z innego kraju muszą zmierzyć się nie tylko z różnicami językowymi i systemami edukacyjnymi, ale także z nowymi rówieśnikami, nauczycielami oraz zasadami szkolnymi. Adaptacja może przebiegać różnie w zależności od osobowości ucznia. Niektórzy szybko nawiązują kontakty, traktując nową sytuację jako przygodę. Inni mogą przejawiać nietypowe zachowania związane z wysokim stresem, kryzysem czy niechęcią do przebywania w Polsce. W artykule ekspertka tłumaczy, dlaczego nie jest zalecane natychmiastowe kierowanie ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwraca również uwagę, w jaki sposób przekazać informację o konieczności pogłębienia diagnozy, w sytuacji, gdy nauczyciele stwierdzają taką potrzebę.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie wyzwania stoją przed uczniami zagranicznymi przy adaptacji do nowej szkoły?
  • Dlaczego okres adaptacji może być trudny dla uczniów?
  • Jakie czynniki mogą wpływać na adaptację uczniów zagranicznych?
  • Jakie mogą być atypowe zachowania uczniów w okresie adaptacji?
  • Dlaczego nie zaleca się natychmiastowego kierowania ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie obawy mogą mieć rodzice w związku z kierowaniem dziecka do poradni?
  • Jak nauczyciele mogą wspierać uczniów w okresie adaptacji?
  • Jak przejście z oddziału przygotowawczego do klasy ogólnej może wpływać na samopoczucie ucznia?
Zaburzenia adaptacyjne – dzieci i młodzieży objawy i leczenie

Zaburzenia adaptacyjne – dzieci i młodzieży objawy i leczenie

Mówi się, że dla rozwoju dziecka najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja. Codzienna rutyna, powtarzalność, uporządkowany rytm dnia są filarami, na których można się oprzeć. Dziecko powinno wiedzieć, do czego wraca ze szkoły, co się będzie działo w weekendy, wakacje. Dzieci nie lubią chaosu, niespodzianek. Wiele się o tym słyszy, jednak, gdy rzeczywiście pojawia się jakaś nagła zmiana, łatwo o tym zapomnieć.

On przecież na razie niewiele rozumie, przeprowadził się i już. Nie wiem, co sądzi o tym rozwodzie, dla niego to chyba normalne, rodzice połowy jego klasy żyją osobno. Zmarła babcia, nie pojedzie do niej w wakacje, ale przecież widział ją w zeszłym roku, nie był związany. Niezwykle łatwo przychodzi dorosłym bagatelizowanie przeżyć dziecka. Jeśli mały człowiek nie powie wprost o tym, że jest mu ciężko, czasem nikomu nie przychodzi do głowy, żeby się domyślać. Adaptacja do zmian jest konieczna. Nie da się po prostu przeskoczyć nad życiowym zakrętem, nawet jeśli byłby najlżejszy. W życiu dziecka każda zmiana wnosi coś nowego. Im poważniejsza, mniej oczekiwana, mniej zapowiedziana, tym trudniej sobie z nią poradzić. Czasami zmianą może być pozornie niezauważalny stresor, który dla danej osoby urasta do rozmiarów wysokiego muru.
Zaburzenia adaptacyjne to reakcja na znaczące zmiany życiowe lub stresujące wydarzenia. Takie, w których ktoś dobrze funkcjonujący mógłby sobie poradzić, choć nie są łatwe. Dlatego tak trudno czasem przychodzi dorosłym przyjąć, że dziecko może mieć zaburzenia adaptacyjne. Często wydaje się, że właściwie nic takiego się nie stało, że może sobie z czasem ułoży w głowie zmiany. Tymczasem takie zdarzenia to dla młodego człowieka ciężki stres, który w przypadku dzieci i młodzieży, ale również u dorosłych, może powodować wystąpienie zaburzeń adaptacyjnych.
Obcokrajowiec w szkole organizacja nauczania dla ucznia niemówiącego po polsku

Sam w nowym otoczeniu – trudności ucznia przybywającego z zagranicy oraz sposoby ich pokonywania

Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie trudności adaptacyjne mogą pojawić się u ucznia przybywającego z zagranicy?
  • Jakie kroki powinna podjąć szkoła po przyjęciu ucznia zagranicznego?
  • Jakie informacje należy uzyskać podczas wywiadu z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia zagranicznego?
  • Jakie są zadania zespołu nauczycieli powołanego w celu wsparcia ucznia zagranicznego?
  • Jakie formy wsparcia językowego i wyrównywania różnic programowych są przewidziane dla uczniów przybywających z zagranicy?
  • Jakie rodzaje pomocy psychologiczno-pedagogicznej są udzielane w szkole uczniowi zagranicznemu?
  • Jakie są mocne strony i pozytywny wkład obcokrajowca w życie społeczności szkolnej?

Adaptacja dzieci w przedszkolu

Czas adaptacji dzieci w przedszkolu jest jednym z pierwszych momentów zmiany środowiska dla dziecka. Dlatego trzeba zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a także dodać nieco odwagi, do poznania nowego miejsca jakim jest przedszkole. Na tę okoliczność proponuję zabawę w „Poszukiwaczy skarbów" połączoną z eksplorowaniem sal i przestrzeni budynku przedszkola. Niewątpliwie uatrakcyjni każdy nieznany dla dziecka kąt.

Dla dziecka, które idzie pierwszy raz do przedszkola rozłąka z rodzicami to niezwykle trudny czas. Dodatkowo nieznani nauczyciele i nauczycielki oraz sale i inne pomieszczenia nie ułatwiają dziecku adaptacji do nowego miejsca. Jednak jeżeli przedstawi się  dzieciom nową przestrzeń w niekonwencjonalny sposób, może to zachęcić je do powrotu do przedszkola w kolejnych dniach i zmotywować do aktywnego uczestnictwa w proponowanych zajęciach.
Uczestnicy Dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoczynające uczęszczanie do przedszkola. Scenariusz można dostosować do dzieci w różnym wieku, które zaczynają adaptację przedszkolną. Przebieg zajęć można modyfikować i dostosowywać do możliwości i ograniczeń dzieci.
Cele ogólne Rozwijanie oraz nabywanie strategii i mechanizmów adaptacyjnych.
Cele szczegółowe Dziecko:
  • Słucha historii o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud);
  • Tworzy z papieru/plasteliny/filcu potrzebne atrybuty poszukiwacza;
  • Poznaje poszczególne wybrane pomieszczenia w przedszkolu (np. korytarz, szatnie, sale grupy, ogródek);
  • Przy pomocy nauczyciela wyszukuje wskazówki w zaznaczonych na mapie miejscach.
Czas trwania 1 godzina zegarowa (elastycznie, w zależności od wieku dzieci oraz miejsc, które wykorzystuje się w zabawie).
Potrzebne materiały
  • krótka historia o zaginionym skarbie (np. „Pomelo wyrusza na mur ogrodu” lub „Pomelo podróżuje” Ramona Bădescu, Benjamin Chaud));
  • mapa przedszkola na papierze imitującym pergamin z zaznaczonymi miejscami, które dzieci mają poznać;
  • papier, klej, nożyczki, plastelina, filc;
  • cukierki/czekolada.
Liczba uczestników Cała grupa nowych przedszkolaków.
Sprawdź inne serwisy