Bardzo często wydaje się, że dziecko poradziło sobie z emocjami związanymi z adaptacją w przedszkolu, jednak pozory mogą mylić. Grzeczne, ciche, zdyscyplinowane – „wzorowy przedszkolak”. Jednak pod tą zewnętrzną fasadą kryć się może ogromny ciężar emocjonalny. Nieśmiałość, lęk, a nawet jąkanie bywają cichymi sygnałami, że adaptacja wcale nie przebiega pomyślnie. Artykuł odsłania mechanizmy pozornego przystosowania i podpowiada, jak uważny dorosły może pomóc dziecku w odzyskaniu poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy każde dziecko przeżywa trudności związane z adaptacją w przedszkolu?
- Jak rozpoznać dziecko, które tylko pozornie przystosowało się do przedszkola?
- Dlaczego wrażliwy układ nerwowy trzylatka sprzyja lękom i trudnościom adaptacyjnym?
- W jaki sposób emocje i napięcie mogą nasilać jąkanie u małego dziecka?
- Jak wspierać nieśmiałe dziecko w grupie przedszkolnej, aby wzmacniać jego poczucie własnej wartości?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Małgorzata Swędrowska
Od 19 lat nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, wykładowca na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, trener PSPiA KLANZA, twórca koncepcji czytania wrażeniowego, animator warsztatów literackich i spotkań z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.