Obowiązkiem przedszkola każdego przedszkola, także niepublicznego jest zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku, odpowiednio do jego potrzeb. Czy dyrektor jest zobowiązany zapewnić dziecku zajęcia indywidualne? Kto ponosi koszty prowadzenia takich zajęć?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Działania podejmowane wobec dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Zjawisko to ujawnia się szczególnie w bieżącym roku szkolnym, kiedy nauczyciele i specjaliści nie mogą korzystać z wypracowanych i doskonalonych przez lata metod i form pracy.
Uczniowie, którzy w czasie ferii zimowych mają potrzebę skorzystania ze wsparcia psychologicznego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą zwracać się o nie także w czasie ferii zimowych. Szczegóły dotyczące dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pierwszej połowie stycznia przedstawia na swojej stronie internetowej Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Jak pomagać zdalnie? Praktyczne narzędzia i metody
Gdzie szukać ucznia? Nawiązywanie zdalnego kontaktu
Rola osoby pomagającej
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
AKTUALIZACJA! Ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych istotnie wpłynęło na możliwość realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Czy oznacza to, że w okresie, w którym zadania szkoły są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, można odstąpić od ich realizowania? Kiedy zajęcia zaplanowane w IPET mogą być prowadzone na terenie szkoły?
Sprawdź, ile wynosi minimalny tygodniowy wymiar zajęć rewalidacyjnych w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym oraz specjalnym.
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.
Indywidualizacja pracy jest jednym z największych wyzwań edukacyjnych, a organizacja pracy w taki sposób, żeby każdy skorzystał z niej w takim samym stopniu wymaga dużego przygotowania. Dobrze zaplanowana na początku, może okazać się dużym ułatwieniem i stać się nawykiem, a nie stresującym obowiązkiem i piętrzącym się stosem papierów. A dla uczniów może być często pierwszą w życiu okazją na osiągnięcie sukcesu.
Zasady organizacji zajęć realizowanych w grupie do 5 osób określa dyrektor szkoły. Sprawdź czy może on podjąć decyzję o tym, że w tych samych zajęciach będą uczestniczyli uczniowie w różnym wieku, uczęszczający do różnych klas.
Gdy moczy się przedszkolak, nie wzbudza to tak dużego niepokoju. Zdarza się, że kilkulatki zajęte zabawą, zawstydzone koniecznością pójścia do toalety nie zgłaszają swoich potrzeb. Zbyt długi pobyt poza budynkiem, stres, napięcie, nagromadzenie wielu bodźców to gotowy przepis na mokre spodenki, nawet jeśli pielucha była odstawiona już dawno. Inaczej jednak sprawa wygląda, jeśli mowa o uczniach – szkół podstawowych, a czasem i średnich.
Każde dziecko to niepowtarzalna kompilacja wpływów genetyki, procesu uczenia się i doświadczeń społecznych. Niektóre z nich mają ponadto specjalne potrzeby edukacyjne, część dodatkowo także niepełnosprawność. Dla tej grupy uczniów w szkole przygotowuje się Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.