pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, które z powodu różnych trudności w funkcjonowaniu nie mogą w pełni uczestniczyć we wszystkich zajęciach ze swoją grupą rówieśniczą. Zindywidualizowana ścieżka budzi wątpliwości w zakresie ubiegania się o jej organizację oraz przebieg realizacji podstawy programowej. Dzieci objęte zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego część zajęć będą realizowały indywidualnie, a część razem z grupą. Sprawdź, kiedy i w jaki sposób zorganizować dla dziecka pomoc w tej formie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy można ubiegać się o zindywidualizowaną ścieżkę przygotowania przedszkolnego?
  • Jakie trudności mogą uzasadniać objęcie dziecka taką formą wsparcia?
  • Czy każde dziecko z trudnościami w funkcjonowaniu może skorzystać z tej formy pomocy?
  • Jakie działania powinien podjąć nauczyciel przed wystąpieniem o opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jak przygotować wniosek o pogłębioną diagnozę specjalistyczną?
  • Jakie informacje powinny znaleźć się we wniosku do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie dokumenty są niezbędne do uzyskania opinii o potrzebie zindywidualizowanej ścieżki?
  • Jakie obowiązki ma dyrektor przedszkola w procesie organizacji tej formy wsparcia?
  • Czy zindywidualizowana ścieżka obejmuje również dzieci objęte kształceniem specjalnym?
  • Jak wygląda realizacja podstawy programowej dla dziecka objętego tą formą pomocy?
  • Jaki jest cel zindywidualizowanej ścieżki i jakie działania powinni podejmować nauczyciele? 
  Komu i na jakich zasadach przysługuje nauczanie indywidualne?

Komu i na jakich zasadach przysługuje nauczanie indywidualne?

Czy indywidualne nauczanie to rzeczywiście najlepsze rozwiązanie dla ucznia, który ma trudności w funkcjonowaniu szkolnym? Czy każdy, kto napotyka przeszkody w nauce, może zostać objęty tą formą edukacji? Wokół tego zagadnienia narosło wiele nieporozumień i błędnych przekonań. W praktyce edukacyjnej zdarzało się, że indywidualne nauczanie traktowano jako „sposób” na uczniów mających trudności wychowawcze lub problemy w nauce, co nie zawsze było zgodne z jego pierwotnym przeznaczeniem. W artykule wyjaśniamy, komu faktycznie przysługuje nauczanie indywidualne i jakie są jego prawne oraz organizacyjne ramy. Przedstawiamy również alternatywne formy wsparcia dla uczniów, które nie odcinają ich od środowiska szkolnego, a jednocześnie pozwalają dostosować proces edukacyjny do ich potrzeb.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie kryteria musi spełniać uczeń, aby otrzymać orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego?
  • Dlaczego nauczanie indywidualne nie jest rozwiązaniem dla każdego ucznia z trudnościami?
  • Czy niepełnosprawność oznacza konieczność nauczania indywidualnego?
  • Czym różni się nauczanie indywidualne od zindywidualizowanej ścieżki kształcenia i kształcenia specjalnego?
  • Czy nauczanie indywidualne oznacza całkowitą izolację ucznia od szkoły?
  • Kto i na jakich zasadach może zawiesić lub zakończyć nauczanie indywidualne?
  • Jaki jest tygodniowy wymiar godzin zajęć w ramach nauczania indywidualnego?
Sprawdź inne serwisy