Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W indywidualnych teczkach uczniów korzystających w szkole ze specjalistycznego wsparcia gromadzi się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Dowiedz się, jakie dokładnie dokumenty należy gromadzić.
Złożenie w szkole opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zobowiązuje dyrektora do zorganizowania zalecanych zadań. O ile w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przepisy mówią wprost – szkoła ma 30 dni na opracowanie IPET, o tyle w przypadku opinii z poradni nie ma takich wytycznych. Jak szybko zorganizować zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność oznacza, że uczeń będzie uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, ile wynosi minimalny tygodniowy wymiar zajęć rewalidacyjnych w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym oraz specjalnym.
Przeczytaj również:
Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien mieć możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli wskazane jest objęcie nią. Pojawiają się jednak liczne wątpliwości czy zajęcia w ramach pomocy mają być organizowane w domu ucznia czy w szkole. Dowiedz się, czy w przypadku nauczania indywidualnego, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny odbywać się w domu ucznia czy na terenie szkoły.
Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie realizują podstawy programowej i nie dotyczą ich ramowe plany nauczania, dlatego nie organizuje się dla nich zajęć rewalidacyjnych. Czy tak samo jest w odniesieniu do zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Czy każde przedszkole powinno powoływać zespół do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej? A może wystarczy sprawnie działający system współpracy nauczycieli i specjalistów, bez dodatkowych struktur formalnych? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w artykule, w którym analizujemy zarówno aspekty prawne, jak i praktyczne tego zagadnienia.
Na prośbę poradni psychologiczno-pedagogicznej i na wniosek rodziców wychowawca lub nauczyciel przedmiotu może wystawić opinię o uczniu. Nie jest to wprawdzie tryb uregulowany przepisami, ale wynika z dobrej praktyki i zasad współżycia społecznego.
Przepisy stanowią, że koordynatorem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dyrektor. Udzielanie pomocy zwykle koordynuje natomiast wychowawca klasy. W praktyce jednak do pełnienia tej funkcji wskazuje on inną osobę. Czy powołanie zespołu ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowe? Komu można powierzyć zadania związane z jej planowaniem i koordynowaniem? Sprawdź, kim jest koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle prawa.
Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia należy dokonywać co najmniej dwa razy w roku. Zwykle jest ona przeprowadzana początku roku szkolnego i po pierwszym półroczu. Z niektórych placówkach WOPFU przeprowdza się również przed rozpoczęciem wakacji. Przepisy nie wyjaśniają, jak dokładnie powinna wyglądać ani w jaki sposób opracować ten dokument.
Nie każdy uczeń odnajduje się w tradycyjnej klasie. Trudności edukacyjne, obniżona motywacja, stres – to tylko niektóre wyzwania, z którymi się mierzą. Klasy terapeutyczne oferują im dostosowane warunki nauki, wsparcie specjalistów i szansę na rozwój w sprzyjającym środowisku. Kto może z nich skorzystać? Jakie warunki musi spełnić szkoła? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Przepisy nie określają wymiaru godzin realizowanych w ramach zindywidualizowanej ścieżki indywidualnie z uczniem. Liczbę godzin i sposób organizacji pomocy uczniowi w tej formie ustala dyrektor szkoły (§ 12 ust. 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Działania podejmowane wobec dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Zjawisko to ujawnia się szczególnie w bieżącym roku szkolnym, kiedy nauczyciele i specjaliści nie mogą korzystać z wypracowanych i doskonalonych przez lata metod i form pracy. Sprawdź, co można zrobić, kiedy realizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna bez efektów, które zakładano.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.