Pytanie: Czy logopeda może zabierać uczniów na zajęcia logopedyczne w czasie, w którym odbywają się normalne lekcje? W szkole zdarza się, że logopeda zabiera dzieci na zajęcia, co wiąże się z koniecznością późniejszego uzupełnienia przez nich treści omawianych w klasie.
Pytanie: Czy możliwe jest rozpoznanie u ucznia jednocześnie dysleksji, dysortografii, dysgrafii oraz dyskalkulii? A jeśli nie stwierdzono trudności w czytaniu – czy można rozpoznać tylko dysortografię, dysgrafię i dyskalkulię, bez dysleksji?
Pytanie: W czasie lekcji uczeń zachował się niewłaściwie wobec nauczyciela współorganizującego. Czy dyrektor szkoły powinien poinformować o tej sytuacji rodziców innych uczniów? Czy ma prawo do informowania osób postronnych o zachowaniu ucznia w czasie lekcji?
Pytanie: Czy nauczyciele przedmiotowi prowadzący lekcje w klasie, do której uczęszcza uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym muszą ukończyć studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki? To klasa ogólnodostępna (nie integracyjna lub specjalna).
Pytanie: We wrześniu dyrektor szkoły wydał decyzję zezwalającą na edukację domową ucznia. W następnym roku szkolnym rodzice chcą kontynuować tę formę nauczania. Przez jaki okres zezwolenie na nauczanie domowe będzie ważne? Czy decyzja ta ma być wydawana w każdym roku szkolnym?
Pytanie: Czy ucznia klasy III szkoły podstawowej można zostawić po raz drugi w tej samej klasie? Uczeń już raz powtarzał klasę III – nie zna liter, nie potrafi czytać. Pozostawienie ucznia nie przyczyniło się do poprawy sytuacji dziecka.
Pytanie: Do szkoły wpłynął wniosek rodzica o wydanie opinii lub zaświadczenia na potrzeby badania w Opiniodawczym Zespole Specjalistów Sądowych. Opinia ma dotyczyć tego rodzica. Czy dyrektor szkoły może wydać taką opinii o rodzicu? Jeżeli nie, to na jakieś podstawie i w jakiej formie należy odpowiedzieć?