Jak wspierać dzieci, które doświadczyły przemocy rówieśniczej. Scenariusz psychoedukacyjny dla rodziców uczniów szkół podstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 27 października 2025

Doświadczenie przemocy rówieśniczej to często trauma dla dziecka czy nastolatka. Zaburza się poczucie bezpieczeństwa, obniża zaufanie, pojawia się lęk i napięcie w kontaktach rówieśniczych. Dziecko, które zgłosiło przemoc obawia się stygmatyzacji, odwetu, wykluczenia z grupy. Dlatego tak istotne jest, by otrzymało kompleksowe wsparcie zarówno od nauczycieli, psychologa i pedagoga szkolnego, ale i od rodziców, i rówieśników. Celem scenariusza jest wyposażenie opiekunów w wiedzę i narzędzia, by potrafili skutecznie wspierać swoje dziecko w powrocie do równowagi. Scenariusz jest dedykowany nie tylko rodzicom uczniów, którzy doświadczyli przemocy, ale całej społeczności rodzicielskiej.

Uczestnicy Rodzice uczniów szkół podstawowych
Cel ogólny Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole
Cele szczegółowe Rozwijanie umiejętności:
  • rozpoznawania sygnałów wskazujących na doświadczenie przemocy u dzieci i nastolatków
  • rozpoznawania zjawiska hejtu i bullyingu
  • rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
  • udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
  • rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
  • rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
  • udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
  • rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały tablica lub flipchart do zapisywania wspólnych wniosków,  kartki do notatek, duże brystole do pracy w grupie, przybory do pisania, arkusze szarego papieru z narysowanymi konturami dziecka (4 sztuki), załącznik nr 1. Widzę, że coś się wydarzyło
Liczba uczestników 20 – 30 osób

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 82% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 27 października 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy