Autor: Natalia Perek
Dodano: 27 października 2025
Doświadczenie przemocy rówieśniczej to często trauma dla dziecka czy nastolatka. Zaburza się poczucie bezpieczeństwa, obniża zaufanie, pojawia się lęk i napięcie w kontaktach rówieśniczych. Dziecko, które zgłosiło przemoc obawia się stygmatyzacji, odwetu, wykluczenia z grupy. Dlatego tak istotne jest, by otrzymało kompleksowe wsparcie zarówno od nauczycieli, psychologa i pedagoga szkolnego, ale i od rodziców, i rówieśników. Celem scenariusza jest wyposażenie opiekunów w wiedzę i narzędzia, by potrafili skutecznie wspierać swoje dziecko w powrocie do równowagi. Scenariusz jest dedykowany nie tylko rodzicom uczniów, którzy doświadczyli przemocy, ale całej społeczności rodzicielskiej.
|
Uczestnicy
|
Rodzice uczniów szkół podstawowych
|
|
Cel ogólny
|
Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole
|
|
Cele szczegółowe
|
Rozwijanie umiejętności:
- rozpoznawania sygnałów wskazujących na doświadczenie przemocy u dzieci i nastolatków
- rozpoznawania zjawiska hejtu i bullyingu
- rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
- udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
- rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
- rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
- udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
- rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
|
|
Czas trwania
|
90 minut
|
|
Potrzebne materiały
|
tablica lub flipchart do zapisywania wspólnych wniosków,
kartki do notatek,
duże brystole do pracy w grupie,
przybory do pisania,
arkusze szarego papieru z narysowanymi konturami dziecka (4 sztuki),
załącznik nr 1. Widzę, że coś się wydarzyło
|
|
Liczba uczestników
|
20 – 30 osób
|
Pozostało jeszcze 82% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 27 października 2025
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.