bulling

  Jak wspierać dzieci, które doświadczyły przemocy rówieśniczej. Scenariusz psychoedukacyjny dla rodziców uczniów szkół podstawowych

Jak wspierać dzieci, które doświadczyły przemocy rówieśniczej. Scenariusz psychoedukacyjny dla rodziców uczniów szkół podstawowych

Doświadczenie przemocy rówieśniczej to często trauma dla dziecka czy nastolatka. Zaburza się poczucie bezpieczeństwa, obniża zaufanie, pojawia się lęk i napięcie w kontaktach rówieśniczych. Dziecko, które zgłosiło przemoc obawia się stygmatyzacji, odwetu, wykluczenia z grupy. Dlatego tak istotne jest, by otrzymało kompleksowe wsparcie zarówno od nauczycieli, psychologa i pedagoga szkolnego, ale i od rodziców, i rówieśników. Celem scenariusza jest wyposażenie opiekunów w wiedzę i narzędzia, by potrafili skutecznie wspierać swoje dziecko w powrocie do równowagi. Scenariusz jest dedykowany nie tylko rodzicom uczniów, którzy doświadczyli przemocy, ale całej społeczności rodzicielskiej.

Uczestnicy Rodzice uczniów szkół podstawowych
Cel ogólny Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole
Cele szczegółowe Rozwijanie umiejętności:
  • rozpoznawania sygnałów wskazujących na doświadczenie przemocy u dzieci i nastolatków
  • rozpoznawania zjawiska hejtu i bullyingu
  • rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
  • udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
  • rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
  • rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
  • udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
  • rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały tablica lub flipchart do zapisywania wspólnych wniosków,  kartki do notatek, duże brystole do pracy w grupie, przybory do pisania, arkusze szarego papieru z narysowanymi konturami dziecka (4 sztuki), załącznik nr 1. Widzę, że coś się wydarzyło
Liczba uczestników 20 – 30 osób
  Przemoc psychiczna i odpowiedzialność w sieci – dlaczego trzeba reagować? Scenariusz zajęć dla uczniów

Przemoc psychiczna i odpowiedzialność w sieci – dlaczego trzeba reagować? Scenariusz zajęć dla uczniów

Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.

Grupa docelowa uczniowie w wieku 14-19 lat
Cele Poznawcze:
  • uczniowie zrozumieją, czym jest przemoc psychiczna i jak może wyglądać w środowisku szkolnym oraz w mediach społecznościowych
  • uczniowie poznają mechanizmy działania przemocy online i jej skutki.
Emocjonalne:
  • uczniowie nauczą się empatii wobec osób doświadczających przemocy,
  • uczniowie zrozumieją, jak ważna jest reakcja i zgłaszanie przemocy.
Praktyczne:
  • uczniowie dowiedzą się, jak reagować na przemoc psychiczną wobec rówieśników,
  • uczniowie poznają dostępne formy wsparcia (np. pedagog szkolny, telefon zaufania).
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Czym jest przemoc psychiczna?
  • załącznik nr 2. Scenariusze sytuacyjne
  • załącznik nr 3. Schemat postępowania w sytuacji przemocy psychicznej
Czas trwania zajęć 45 minut
Sprawdź inne serwisy