Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy, że uczeń dopuszcza się fizycznej lub psychicznej agresji wobec innego ucznia, informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, a także pedagoga szkolnego. Poznaj całą procedurę postępowania w tej sytuacji.
Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy, że uczeń pali papierosy (także elektroniczne), informuje o tym wychowawcę klasy. Poznaj całą procedurę postępowania w przypadku ucznia, który sięga po papierosy.
Temat różnorodności orientacji psychoseksualnych uchodzi w niektórych kręgach za kontrowersyjny, jednak w rzeczywistości jest jedną z wielu normalnych spraw związanych z człowieczeństwem i jego złożonością. Świat nauki oficjalnie przyjął, że różnorodność orientacji psychoseksualnych – to znaczy występowanie homo- i biseksualności – jak najbardziej mieści się w normie i nie jest przejawem zaburzeń. Osoby hetero-, homo- i biseksualne powinny być więc traktowane na równi i mieć takie same prawa do życia w zgodzie ze sobą oraz do szacunku ze strony innych. Jak podejmować ten temat w klasie i szkole?
W każdej szkole mogą zdarzać się homofobiczne incydenty, a nawet przemoc i wykluczenie na tym tle. Jak reagować w takich sytuacjach?Statystycznie w każdej placówce jest ok. 5–10% osób nieheteronormatywnych, czyli przynajmniej jedna na klasę. Jeśli nie wiemy o istnieniu tych uczennic i uczniów, to raczej nie dlatego, że akurat w naszej szkole są nieobecni, ale dlatego, że obawiają się ujawnić. Poznaj przykłady mądrego reagowania w sytuacji homofobii i zastosuj je w swojej szkole.
Badania wskazują, że co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystania seksualnego. Ocenia się, że w 80 procentach przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Zagrożenie zatem może pochodzić niekoniecznie od osoby obcej, ale często ze strony dorosłego, którego dziecko dobrze zna: przyjaciela lub przyjaciółki domu, kogoś z rodziny. Sprawdź, co może zrobić szkoła, by chronić uczniów przed przemocą seksualną.
Choć młodzi ludzie często mają świadomość szkodliwych następstw palenia papierosów, to płynące z tego korzyści są w ich oczach nieporównanie większe. Z tego powodu prowadzenie profilaktyki opartej tylko na straszeniu konsekwencjami jest często nieskuteczne.Aby skutecznie pomóc uczniowi w uwolnieniu się od popalania czy wręcz uzależnienia, trzeba w pierwszej kolejności poznać rzeczywiste przyczyny, dla których sięga on po papierosy, i postarać się pokazać mu w jaki inny, aprobowany sposób, może on poradzić sobie ze swoimi problemami czy też osiągnąć swoje cele.
Zachowanie rodzica, nawet jeżeli czasem wydaje się nie na miejscu, wynika zazwyczaj z troski o dziecko. Gdy do tej opiekuńczości dołączą się zwykłe codzienne problemy, jak chociażby stresujący dzień w pracy, często agresywna czy roszczeniowa forma zasłania zupełnie niewinną treść. To oczywiście nie usprawiedliwia napastliwości, ale warto pamiętać, że czasami mamy do czynienia ze zwykłymi nieporozumieniami.
Policja ma prawo żądać od nauczycieli niezbędnej pomocy i wsparcia w zakresie obowiązujących przepisów prawa, np. udostępnienia danych o osobie podejrzanej. Sprawdź, które działania funkcjonariusza są dozwolone, a kiedy przekracza on swoje kompetencje.
Aby sprawnie rozwiązywać problemy, pracownicy szkoły wyznaczeni do współpracy z policją oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu. Aby nikt nie przekroczył swoich kompetencji, wszyscy w szkole powinni znać swoje obowiązki i uprawnienia. Poznaj zasady skutecznej współpracy z policją oraz w jakich sytuacjach warto korzystać z jej pomocy.