
Egzamin ósmoklasisty to dla wielu uczniów źródło długotrwałego stresu – również po jego zakończeniu. Wiele miesięcy nauki, powtórek, próbnych testów i stresujących rozmów o przyszłości kulminuje w kilku dniach egzaminacyjnych, które dla wielu uczniów stanowią punkt zwrotny w życiu szkolnym i emocjonalnym. Choć sama procedura egzaminacyjna kończy się w maju, to emocjonalne napięcie często trwa znacznie dłużej – aż do momentu ogłoszenia wyników. W artykule omawiamy sprawdzone metody rozpoznawania objawów napięcia emocjonalnego i sposoby udzielania wsparcia uczniom w tym trudnym okresie. Egzamin ósmoklasisty to pierwszy tak poważny sprawdzian w życiu ucznia, który wymaga nie tylko wiedzy, ale i odporności psychicznej.
Czas po egzaminie ósmoklasisty przypomina stan zawieszenia między wysiłkiem a jego oceną. Może to rodzić frustrację, poczucie braku kontroli, niepewność, a nawet lęk. To typowa reakcja na sytuację stresową, zwłaszcza u dzieci i młodzieży, które dopiero uczą się, jak radzić sobie z emocjami. Szczególnie narażeni są uczniowie ambitni, ci z jasno określonymi planami dotyczącymi szkoły średniej, a także ci, którzy odczuwają silną presję otoczenia. Jak szkoła może realnie pomóc swoim uczniom w tym newralgicznym okresie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie objawy mogą świadczyć o stresie ucznia po egzaminie ósmoklasisty?
- Jakie działania może podjąć nauczyciel, aby wesprzeć ucznia?
- Jakie techniki relaksacyjne i integracyjne warto stosować w klasie?
- Jak budować wśród uczniów odporność psychiczną i dystans do wyników egzaminów?
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.