W klasach I-IV szkół ponadpodstawowych uczniowie poznają swoje prawa jako pacjenci i dowiedzą się, jakie instytucje czuwają nad ich przestrzeganiem. Będą potrafili wyjaśnić, jak funkcjonuje system ochrony zdrowia – czym zajmuje się POZ, AOS, NiŚPL, SOR i szpital – oraz kiedy i w jaki sposób należy wezwać pomoc medyczną. Nauczą się także korzystać z telemedycyny i narzędzi e-zdrowia. Będą potrafili odróżniać leki od suplementów, poznają zasady refundacji i opieki farmaceutycznej, a także nauczą się korzystać z Internetowego Konta Pacjenta. Zrozumieją też rolę dowodów naukowych i badań klinicznych w leczeniu oraz podstawowe zasady bezpiecznego samoleczenia.
|
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
|
|
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej
|
Uczeń:
- wymienia prawa pacjenta i instytucje odpowiedzialne za ich przestrzeganie;
- omawia rolę dowodów naukowych i badań klinicznych;
- wyjaśnia zasady korzystania ze świadczeń zdrowotnych (POZ, NiŚPL, AOS, SOR, szpital);
- wyjaśnia zasady wzywania pomocy medycznej i rozmowy z dyspozytorem;
- omawia zasady samoleczenia;
- wyjaśnia, czym jest e-zdrowie i telemedycyna;
- odróżnia leki od suplementów i rozumie zasady refundacji;
- wie, jak przygotować się do badań i wizyty lekarskiej;
- korzysta z IKP.
Wymagania fakultatywne: opisuje finansowanie systemu i rolę NFZ oraz omawia opiekę farmaceutyczną i działania niepożądane leków OTC.
|
|
Cel ogólny
|
Zrozumienie zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz świadome, odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie ze świadczeń zdrowotnych, leków, e-narzędzi i praw pacjenta.
|
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń potrafi:
- wskazać właściwą instytucję medyczną w zależności od sytuacji;
- wymienić i omówić prawa pacjenta oraz rolę Rzecznika Praw Pacjenta;
- poprawnie wezwać pomoc i rozmawiać z dyspozytorem;
- odróżnić lek od suplementu i wyjaśnić zasady refundacji;
- korzystać z teleporady, e-recepty i IKP;
- stosować zasady bezpiecznego samoleczenia;
- przygotować się do wizyty lekarskiej i badań diagnostycznych;
- wyjaśnić podstawy działania systemu ochrony zdrowia i roli NFZ.
|
|
Potrzebne materiały
|
- komputery/telefony/tablety z dostępem do Internetu,
- projektor,
- kartki A4 i A3,
- markery,
- przykładowe ulotki leków i suplementów,
- generator grafik (np. Canva),
- załącznik nr 1. Scenki do zadania Sąd praw pacjenta
- załącznik nr 2. Sytuacje do zadania Symulacja rozmowy z dyspozytorem
- Załącznik nr 3. Karta porównawcza do zadania Lek vs. suplement
- Załącznik nr 4. Sytuacje pacjentów do zadania Pacjent idealnie przygotowany
- Załącznik nr 5. Budżet NFZ do zadania Budżet zdrowia – gra o NFZ
- Załącznik nr 6. Karty ról do zadania Wizyta w aptece
- Załącznik nr 7. Karta analizy ulotki leku do zadania Leki bez recepty – działania niepożądane
- dostęp do platformy IKP (instruktaż),
|
|
Liczba uczestników
|
Cała klasa
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinary:
To szkolenia dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 94% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.