System ochrony zdrowia. Przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 3 listopada 2025

W klasach I-IV szkół ponadpodstawowych uczniowie poznają swoje prawa jako pacjenci i dowiedzą się, jakie instytucje czuwają nad ich przestrzeganiem. Będą potrafili wyjaśnić, jak funkcjonuje system ochrony zdrowia – czym zajmuje się POZ, AOS, NiŚPL, SOR i szpital – oraz kiedy i w jaki sposób należy wezwać pomoc medyczną. Nauczą się także korzystać z telemedycyny i narzędzi e-zdrowia. Będą potrafili odróżniać leki od suplementów, poznają zasady refundacji i opieki farmaceutycznej, a także nauczą się korzystać z Internetowego Konta Pacjenta. Zrozumieją też rolę dowodów naukowych i badań klinicznych w leczeniu oraz podstawowe zasady bezpiecznego samoleczenia.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej Uczeń:
  • wymienia prawa pacjenta i instytucje odpowiedzialne za ich przestrzeganie;
  • omawia rolę dowodów naukowych i badań klinicznych;
  • wyjaśnia zasady korzystania ze świadczeń zdrowotnych (POZ, NiŚPL, AOS, SOR, szpital);
  • wyjaśnia zasady wzywania pomocy medycznej i rozmowy z dyspozytorem;
  • omawia zasady samoleczenia;
  • wyjaśnia, czym jest e-zdrowie i telemedycyna;
  • odróżnia leki od suplementów i rozumie zasady refundacji;
  • wie, jak przygotować się do badań i wizyty lekarskiej;
  • korzysta z IKP.
Wymagania fakultatywne: opisuje finansowanie systemu i rolę NFZ oraz omawia opiekę farmaceutyczną i działania niepożądane leków OTC.
 Cel ogólny Zrozumienie zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz świadome, odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie ze świadczeń zdrowotnych, leków, e-narzędzi i praw pacjenta.
Cele szczegółowe Uczeń potrafi:
  • wskazać właściwą instytucję medyczną w zależności od sytuacji;
  • wymienić i omówić prawa pacjenta oraz rolę Rzecznika Praw Pacjenta;
  • poprawnie wezwać pomoc i rozmawiać z dyspozytorem;
  • odróżnić lek od suplementu i wyjaśnić zasady refundacji;
  • korzystać z teleporady, e-recepty i IKP;
  • stosować zasady bezpiecznego samoleczenia;
  • przygotować się do wizyty lekarskiej i badań diagnostycznych;
  • wyjaśnić podstawy działania systemu ochrony zdrowia i roli NFZ.
Potrzebne materiały
  • komputery/telefony/tablety z dostępem do Internetu,
  • projektor,
  • kartki A4 i A3,
  • markery,
  • przykładowe ulotki leków i suplementów,
  • generator grafik (np. Canva),
  • załącznik nr 1. Scenki do zadania Sąd praw pacjenta
  • załącznik nr 2. Sytuacje do zadania Symulacja rozmowy z dyspozytorem
  • Załącznik nr 3. Karta porównawcza do zadania Lek vs. suplement 
  • Załącznik nr 4. Sytuacje pacjentów do zadania Pacjent idealnie przygotowany
  • Załącznik nr 5. Budżet NFZ do zadania Budżet zdrowia – gra o NFZ 
  • Załącznik nr 6. Karty ról do zadania Wizyta w aptece
  • Załącznik nr 7. Karta analizy ulotki leku do zadania Leki bez recepty – działania niepożądane
  • dostęp do platformy IKP (instruktaż),
Liczba uczestników Cała klasa

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinary:

To szkolenia dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 94% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 3 listopada 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy