edukacja zdrowotna: system ochrony zdrowia

  System ochrony zdrowia. Przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych Załącznik nr 1. Scenki do zadania Sąd praw pacjenta

System ochrony zdrowia. Przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

W klasach I-IV szkół ponadpodstawowych uczniowie poznają swoje prawa jako pacjenci i dowiedzą się, jakie instytucje czuwają nad ich przestrzeganiem. Będą potrafili wyjaśnić, jak funkcjonuje system ochrony zdrowia – czym zajmuje się POZ, AOS, NiŚPL, SOR i szpital – oraz kiedy i w jaki sposób należy wezwać pomoc medyczną. Nauczą się także korzystać z telemedycyny i narzędzi e-zdrowia. Będą potrafili odróżniać leki od suplementów, poznają zasady refundacji i opieki farmaceutycznej, a także nauczą się korzystać z Internetowego Konta Pacjenta. Zrozumieją też rolę dowodów naukowych i badań klinicznych w leczeniu oraz podstawowe zasady bezpiecznego samoleczenia.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej Uczeń:
  • wymienia prawa pacjenta i instytucje odpowiedzialne za ich przestrzeganie;
  • omawia rolę dowodów naukowych i badań klinicznych;
  • wyjaśnia zasady korzystania ze świadczeń zdrowotnych (POZ, NiŚPL, AOS, SOR, szpital);
  • wyjaśnia zasady wzywania pomocy medycznej i rozmowy z dyspozytorem;
  • omawia zasady samoleczenia;
  • wyjaśnia, czym jest e-zdrowie i telemedycyna;
  • odróżnia leki od suplementów i rozumie zasady refundacji;
  • wie, jak przygotować się do badań i wizyty lekarskiej;
  • korzysta z IKP.
Wymagania fakultatywne: opisuje finansowanie systemu i rolę NFZ oraz omawia opiekę farmaceutyczną i działania niepożądane leków OTC.
 Cel ogólny Zrozumienie zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz świadome, odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie ze świadczeń zdrowotnych, leków, e-narzędzi i praw pacjenta.
Cele szczegółowe Uczeń potrafi:
  • wskazać właściwą instytucję medyczną w zależności od sytuacji;
  • wymienić i omówić prawa pacjenta oraz rolę Rzecznika Praw Pacjenta;
  • poprawnie wezwać pomoc i rozmawiać z dyspozytorem;
  • odróżnić lek od suplementu i wyjaśnić zasady refundacji;
  • korzystać z teleporady, e-recepty i IKP;
  • stosować zasady bezpiecznego samoleczenia;
  • przygotować się do wizyty lekarskiej i badań diagnostycznych;
  • wyjaśnić podstawy działania systemu ochrony zdrowia i roli NFZ.
Potrzebne materiały
  • komputery/telefony/tablety z dostępem do Internetu,
  • projektor,
  • kartki A4 i A3,
  • markery,
  • przykładowe ulotki leków i suplementów,
  • generator grafik (np. Canva),
  • załącznik nr 1. Scenki do zadania Sąd praw pacjenta
  • załącznik nr 2. Sytuacje do zadania Symulacja rozmowy z dyspozytorem
  • Załącznik nr 3. Karta porównawcza do zadania Lek vs. suplement 
  • Załącznik nr 4. Sytuacje pacjentów do zadania Pacjent idealnie przygotowany
  • Załącznik nr 5. Budżet NFZ do zadania Budżet zdrowia – gra o NFZ 
  • Załącznik nr 6. Karty ról do zadania Wizyta w aptece
  • Załącznik nr 7. Karta analizy ulotki leku do zadania Leki bez recepty – działania niepożądane
  • dostęp do platformy IKP (instruktaż),
Liczba uczestników Cała klasa
Sprawdź inne serwisy