Hejt i przemoc rówieśnicza nie pojawiają się nagle – narastają wtedy, gdy uczniowie nie mają narzędzi, by wyrażać emocje, rozwiązywać konflikty i reagować na krzywdę innych. Podczas webinaru prowadząca pokaże, jak krok po kroku budować profilaktykę opartą na relacjach i bezpiecznym klimacie szkoły, a jednocześnie jak reagować, gdy dojdzie już do bullyingu lub hejtu. Uczestnicy otrzymają gotowe techniki do pracy z klasą, schematy rozmów interwencyjnych oraz wskazówki, jak wzmacniać kompetencje społeczne uczniów i ograniczać agresję słowną w środowisku szkolnym.
Dzięki udziałowi w webinarze uczestnik:
Przemoc rówieśnicza to poważne zjawisko, które w ostatnich latach niezwykle martwi środowiska szkolne. W wielu polskich szkołach trwa proces edukowania kadry pedagogicznej, rodziców i uczniów w zakresie wychwytywania zachowań przemocowych i skutecznego reagowania na nie. Skuteczna interwencja i zahamowanie agresji to jednak nie koniec. To dopiero początek pracy na rzecz przywrócenia poczucia bezpieczeństwa skrzywdzonych uczniów. W jaki sposób wspierać dzieci w procesie odbudowy relacji?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Doświadczenie przemocy rówieśniczej to często trauma dla dziecka czy nastolatka. Zaburza się poczucie bezpieczeństwa, obniża zaufanie, pojawia się lęk i napięcie w kontaktach rówieśniczych. Dziecko, które zgłosiło przemoc obawia się stygmatyzacji, odwetu, wykluczenia z grupy. Dlatego tak istotne jest, by otrzymało kompleksowe wsparcie zarówno od nauczycieli, psychologa i pedagoga szkolnego, ale i od rodziców, i rówieśników. Celem scenariusza jest wyposażenie opiekunów w wiedzę i narzędzia, by potrafili skutecznie wspierać swoje dziecko w powrocie do równowagi. Scenariusz jest dedykowany nie tylko rodzicom uczniów, którzy doświadczyli przemocy, ale całej społeczności rodzicielskiej.
„Księga Dylematów” to interaktywna gra edukacyjna typu escape room, w której uczniowie przechodzą przez serię realistycznych sytuacji rówieśniczych i podejmują decyzje wpływające na dalszy bieg wydarzeń. Gra uczy, jak reagować na przemoc, wykluczenie, presję grupy i trudne emocje w relacjach. Dzięki dynamicznej formule uczestnik od razu widzi konsekwencje swoich wyborów, co wzmacnia refleksję, empatię i odpowiedzialność w działaniach. Materiał świetnie sprawdzi się na godzinie wychowawczej, zajęciach profilaktycznych oraz w pracy pedagoga lub psychologa szkolnego. Zachęca do dyskusji, pokazuje różne perspektywy i wspiera budowanie postaw opartych na szacunku, odwadze cywilnej i umiejętności szukania pomocy.
Interaktywna gra pomaga uczniowi uczyć się właściwych reakcji w sytuacjach przemocy rówieśniczej – w klasie, na przerwie i w internecie. Dzięki krótkim scenkom dziecko ćwiczy empatię, odwagę reagowania, nazywanie zachowań przemocowych oraz szukanie pomocy u dorosłych. Każde pytanie angażuje do myślenia, podejmowania decyzji i wyboru najbezpieczniejszego rozwiązania. Materiał wspiera budowanie postawy „świadka-obrońcy”, a nie „biernego obserwatora”.
„Reaguj na przemoc” to interaktywna gra typu escape room, w której uczeń staje przed realnym problemem przemocy rówieśniczej i ma jedno zadanie: pomóc osobie pokrzywdzonej wydostać się z trudnej sytuacji. Przechodząc kolejne poziomy, uczestnik zdobywa wiedzę o zjawisku przemocy, uczy się rozpoznawać jej sygnały, wskazywać źródła wsparcia, a na końcu – opracowuje plan interwencji. Każdy etap wymaga decyzji, refleksji i reakcji, dzięki czemu gra nie tylko angażuje jak escape room, ale także wzmacnia empatię, sprawczość i gotowość do działania w prawdziwych sytuacjach szkolnych.
Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.
W życiu nastolatka przynależność do grupy rówieśniczej jest istotna nie tylko z punktu widzenia rozwoju społecznego. Bycie w grupie rówieśniczej w życiu nastolatka oddziałuje również na jego samoocenę. Wykluczenie w obrębie środowiska rówieśniczego dla adolescentów niesie za sobą poważne konsekwencje w ich zdrowiu psychicznym. Warto podejmować działania zaradcze i uświadamiające uczniów o ich istnieniu. Scenariusz zajęć jest propozycją mającą na celu zwiększanie świadomości dotyczącej wykluczenia w środowisku rówieśniczym.
Przeczytaj również:
Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?
Wykorzystaj:
Wczesna diagnoza przemocy rówieśniczej umożliwia szybką reakcję i pozwala zapobiec jej eskalacji i. Regularne obserwacje z wykorzystaniem arkusza pomagają nauczycielom dostrzec subtelne sygnały napięcia, wykluczenia czy agresji, zanim problem stanie się poważniejszy. Arkusz wspiera również systematyczne monitorowanie cyberprzemocy, która często jest trudna do zauważenia bez odpowiednich narzędzi. Praktyczne wskazówki i pytania w arkuszu pomagają skutecznie budować atmosferę szacunku i współpracy w grupie, jednocześnie wspierając profilaktykę i interwencję.
Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.
Istotną rolę w zjawisku przemocy rówieśniczej odgrywają mechanizmy społeczne, które wzmacniają jej przejawy i utrudniają reakcję na problem. Dlaczego uczniowie, którzy na co dzień wydają się wrażliwi i odpowiedzialni, mogą stać się sprawcami przemocy lub biernymi świadkami, wspierającymi agresora swoim milczeniem czy aprobatą? W artykule przyglądamy się mechanizmom społecznym, które wpływają na takie zachowania, oraz pokazujemy, jak skutecznie im zapobiegać w codziennej pracy z uczniami. Dowiedz się, jakie działania profilaktyczne mogą pomóc w budowaniu atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w grupie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Problem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wciąż bywa niedostrzegany lub bagatelizowany, mimo że jego konsekwencje mogą być tragiczne. Samobójstwo to druga – po wypadkach i nagłych urazach – najczęstsza przyczyna zgonów wśród młodych ludzi. W obliczu tych niepokojących statystyk konieczne jest podejmowanie systematycznych działań profilaktycznych i prewencyjnych przez cały rok – zarówno w szkole, jak i w środowisku domowym. Warto zadać sobie pytanie: jakie sygnały mogą świadczyć o kryzysie psychicznym u dziecka lub nastolatka? Jakie działania można podjąć, aby próby samobójcze nie były wynikiem zaniedbań ze strony dorosłych?
Badania wskazują, że blisko połowa uczniów doświadczyła wyśmiewania i poniżania. Co trzeci uczeń obawia się lekcji z powodu dokuczania mu przez innych albo z uwagi na złą atmosferę w klasie. Wskazuje się również, że aż 31% uczniów może doświadczać w szkole przemocy, w tym cyberprzemocy. W świetle prawa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa w szkole ponosi dyrektor i nauczyciele. W praktyce jednak problematyka przemocy rówieśniczej w środowisku szkolny jest z prawnego punktu widzenia o wiele bardziej złożona. Jaki jest zakres odpowiedzialności dyrektora i nauczycieli oraz gdzie umiejscowić jej granicę?
W trakcie dyskusji przeprowadzonej w ramach e-koferencji „Lepszy klimat szkoły” szukaliśmy odpowiedzi na pytania:
Film do wykorzystania podczas zajęć dotyczących relacyjnej przemocy rówieśniczej. Materiał stanowi narzędzie edukacyjne skutecznie poruszające temat przemocy rówieśniczej. Przedstawiając scenariusze i sytuacje, z którymi dzieci mogą się utożsamiać, film otwiera drzwi do głębszej dyskusji i zrozumienia tego trudnego zagadnienia. Nauczyciele mogą wykorzystać film jako efektywny sposób na wprowadzenie i omówienie przyczyn, skutków oraz metod radzenia sobie z przemocą rówieśniczą.
Wykorzystaj propozycje scenariusza zajęć z wykorzystaniem filmu RESQL Przemoc relacyjna. Zgłoszenie przemocy rówieśniczej
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.