Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?
Grupa docelowa:
|
uczniowie klas 7-8 szkoły podstawowej
|
Cele ogólne:
|
- rozpoznanie, czym jest cyberprzemoc i jakie ma formy,
- uświadomienie konsekwencji cyberprzemocy,
- wzmocnienie umiejętności reagowania na przypadki cyberprzemocy.
|
Cele szczegółowe:
|
- poznanie przykładów cyberprzemocy i sposobów jej zapobiegania,
- zrozumienie sposobu, w jaki powinno reagować się na doświadczanie lub bycie świadkami przemocy,
- wypracowanie zasady odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu.
|
Potrzebne materiały:
|
- tablica lub flipchart,
- kreda lub markery,
- długopisy lub ołówki dla uczniów,
- karta pracy nr 1. Rozpoznawanie cyberprzemocy
- karta pracy nr 2. Jak reagować na cyberprzemoc?
- karta pracy nr 3. Jak reagować na cyberprzemoc?
- karta pracy nr 4. Quiz o cyberprzemocy
|
Czas trwania:
|
2x45 minut
|
Liczba uczestników:
|
20-30 osób
|
Pozostało jeszcze 90% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.