Cyberprzemoc – jak jej zapobiegać i w jaki sposób na nią reagować? Scenariusz dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 3 lutego 2025

Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?

Grupa docelowa: uczniowie klas 7-8 szkoły podstawowej
Cele ogólne:  
  • rozpoznanie, czym jest cyberprzemoc i jakie ma formy,
  • uświadomienie konsekwencji cyberprzemocy,
  • wzmocnienie umiejętności reagowania na przypadki cyberprzemocy.
Cele szczegółowe:  
  • poznanie przykładów cyberprzemocy i sposobów jej zapobiegania,
  • zrozumienie sposobu, w jaki powinno reagować się na doświadczanie lub bycie świadkami przemocy,
  • wypracowanie zasady odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu.
Potrzebne materiały:  
  • tablica lub flipchart,
  • kreda lub markery,
  • długopisy lub ołówki dla uczniów,
  • karta pracy nr 1. Rozpoznawanie cyberprzemocy
  • karta pracy nr 2. Jak reagować na cyberprzemoc?
  • karta pracy nr 3. Jak reagować na cyberprzemoc?
  • karta pracy nr 4. Quiz o cyberprzemocy
Czas trwania: 2x45 minut
Liczba uczestników: 20-30 osób

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 3 lutego 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy