Polskim społeczeństwem wstrząsnęła afera „Pandora gate” związana z pedofilią wśród znanych twórców internetowych. Materiały o sprawie, które stworzyli youtuberzy, demaskując zachowania osób znanych w sieci, śledzili zarówno dorośli, jak i młodzież. Przerażające doniesienia powinny być podstawą do poważnej dyskusji społecznej na temat aktywności dzieci i młodzieży w cybeprzestrzeni. To moment, w którym dobrze jest porozmawiać z uczniami o tym, jakie zagrożenia dostrzegają i jak się przed nimi mogą ochronić.
Przeczytaj również:
Zarówno dzieci, nastolatki, jak i dorośli żyją ostatnimi czasy ujawnioną na polski YouTube aferą "Pandora gate”. Tak nazywa się aferę z udziałem topowych, znanych youtuberów. Oskarżenia wobec dotychczasowych dziecięcych idoli są przerażające – chodzi o pedofilię, grooming oraz przemoc. Sieć huczy, internauci prześcigają się w stawianiu hipotez i osądów, inni youtuberzy prowadzą swoje śledztwa i upubliczniają wyniki. Świat, jak zwykle w sytuacjach, w których krzywdzone są dzieci, zapomniał o tym, że wyrok wydaje sąd, a śledztwo przeprowadza prokuratura. Internet zawsze rządził się swoimi prawami i w tej sytuacji nie jest inaczej. Konsekwencją „Pandora gate” może być jednak poważna społeczna rozmowa na temat roli dzieci w Internecie i ich bezpieczeństwie w tej przestrzeni. Na jaw wyszło bowiem, jak bardzo może być ono zagrożone. Czy youtuber, influencer albo osoba publikująca na tiktoku może być zagrożeniem?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Praca wychowawcza w szkole musi nadążać za pojawiającymi się problemami uczniów. Znakiem czasu bez wątpienia jest rewolucja komputerowa ogarniająca różne sfery życia nie tylko dorosłych, ale też dzieci i młodzieży. Podpowiadamy w jaki sposób chronić dzieci przed cyberuzależnieniem i cyberprzemocą – zarówno w szkole, jak i w domu.
Przemoc w sieci staje się coraz poważniejszym problemem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W związku z tym, że wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwija się ono dynamicznie i przybiera na sile, każda szkoła w trosce o bezpieczeństwo swoich uczniów powinna dostrzec problem, podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy ten problem się pojawi.
Celem kampanii społecznej Rzecznika Praw Dziecka jest nagłośnienie problemu przemocy rówieśniczej oraz zmiana postaw młodzieży – obniżenie poziomu agresji w szkole.
W odniesieniu do młodych ludzi nie ma możliwości oddzielenia świata wirtualnego od realnego, gdyż wzajemnie się przenikają, przenosząc sytuacje z życia klasowego na grunt online i odwrotnie. Wiele przypadków cyberprzemocy wiąże się z obecną w szkole "tradycyjną" przemocą rówieśniczą. Możliwość komunikacji online dostarczyła nowego kanału, przez który uczniowie realizują również tego typu zachowania. To, że akty przemocy rozgrywają się poza murami szkoły, nie oznacza to, że dyrektor i nauczyciele mogą pozostawać na nią obojętni. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, dlaczego działania profilaktyczne oraz interwencje szkoły w przypadku cyberprzemocy są niezbędne.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opublikowała raport będący aktualną diagnozą zagrożeń bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce.
Ruszyła ogólnoeuropejska kampania wymierzona w proceder szantażu i wymuszeń seksualnych online popełnianych na dzieciach i młodzieży. Kampania ma na celu podniesienie społecznej świadomości co do stopnia zagrożenia oraz skali przedmiotowego zjawiska, jak również uczulenie młodych osób na to zjawisko oraz, w przypadku gdy staną się pokrzywdzonymi, gdzie mogą szukać pomocy i wsparcia.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.