przemoc w sieci

1

Cyberprzemoc – jak jej zapobiegać i w jaki sposób na nią reagować? Scenariusz dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej

Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?

Grupa docelowa: uczniowie klas 7-8 szkoły podstawowej
Cele ogólne:  
  • rozpoznanie, czym jest cyberprzemoc i jakie ma formy,
  • uświadomienie konsekwencji cyberprzemocy,
  • wzmocnienie umiejętności reagowania na przypadki cyberprzemocy.
Cele szczegółowe:  
  • poznanie przykładów cyberprzemocy i sposobów jej zapobiegania,
  • zrozumienie sposobu, w jaki powinno reagować się na doświadczanie lub bycie świadkami przemocy,
  • wypracowanie zasady odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu.
Potrzebne materiały:  
  • tablica lub flipchart,
  • kreda lub markery,
  • długopisy lub ołówki dla uczniów,
  • karta pracy nr 1. Rozpoznawanie cyberprzemocy
  • karta pracy nr 2. Jak reagować na cyberprzemoc?
  • karta pracy nr 3. Jak reagować na cyberprzemoc?
  • karta pracy nr 4. Quiz o cyberprzemocy
Czas trwania: 2x45 minut
Liczba uczestników: 20-30 osób
Czy znany youtuber może być zagrożeniem. Jaka lekcja na temat przemocy w sieci płynie z afery Pandora gate?

Czy znany youtuber może być zagrożeniem? Jaka lekcja na temat przemocy w sieci płynie z afery Pandora gate?

Zarówno dzieci, nastolatki, jak i dorośli żyją ostatnimi czasy ujawnioną na polski YouTube aferą "Pandora gate”. Tak nazywa się aferę z udziałem topowych, znanych youtuberów. Oskarżenia wobec dotychczasowych dziecięcych idoli są przerażające – chodzi o pedofilię, grooming oraz przemoc. Sieć huczy, internauci prześcigają się w stawianiu hipotez i osądów, inni youtuberzy prowadzą swoje śledztwa i upubliczniają wyniki. Świat, jak zwykle w sytuacjach, w których krzywdzone są dzieci, zapomniał o tym, że wyrok wydaje sąd, a śledztwo przeprowadza prokuratura. Internet zawsze rządził się swoimi prawami i w tej sytuacji nie jest inaczej. Konsekwencją „Pandora gate” może być jednak poważna społeczna rozmowa na temat roli dzieci w Internecie i ich bezpieczeństwie w tej przestrzeni. Na jaw wyszło bowiem, jak bardzo może być ono zagrożone. Czy youtuber, influencer albo osoba publikująca na tiktoku może być zagrożeniem? 

Naturalne jest to, że dzieci idealizują swoich idoli. Przypisują im cechy, których wcale nie muszą mieć. Kontakt, nawet niebezpośredni, na przykład na spotkaniu w ogromnej grupie, jest dla dziecka niezwykle ekscytującym doświadczeniem. Małoletni fani śledzą swoich idoli bardzo skrupulatnie, często mają na ich temat dużą wiedzę, nie przepuszczają żadnej informacji. Normalne jest to, że szukają kontaktu komentując np. filmy ukochanego twórcy na youtube lub pisząc do nich na mediach społecznościowych. Każdy, choćby najmniejszy, przejaw zainteresowania małym fanem ze strony idola jest dla dziecka radością.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest afera „Pandora gate" i jakie oskarżenia padły wobec znanych youtuberów?
  • Dlaczego dzieci często nie informują dorosłych o podejrzanych kontaktach w sieci?
  • Jak działają osoby dorosłe, które wykorzystują dzieci w sieci?
  • Czym jest child grooming, kto może zostać ofiarą groomingu?
  • Jakie mechanizmy wykorzystują pedofile, aby zdobyć zaufanie dziecka w sieci?
  • Jakie środki ochrony można zastosować, aby chronić dzieci w sieci?
  • Jak dorosłym powinni reagować na podejrzane zachowania internautów w kontakcie z dziećmi?
  • Jak rozwijać krytyczne myślenie u dzieci i nastolatków w kontekście bezpieczeństwa w sieci?
  • Jakie wnioski płyną z afery „Pandora gate” dla społeczności internetowej?
Cyberprzemoc – dlaczego interwencje szkoły są tak ważne?

Cyberprzemoc – dlaczego interwencje szkoły są tak ważne?

W odniesieniu do młodych ludzi nie ma możliwości oddzielenia świata wirtualnego od realnego, gdyż wzajemnie się przenikają, przenosząc sytuacje z życia klasowego na grunt online i odwrotnie. Wiele przypadków cyberprzemocy wiąże się z obecną w szkole "tradycyjną" przemocą rówieśniczą. Możliwość komunikacji online dostarczyła nowego kanału, przez który uczniowie realizują również tego typu zachowania. To, że akty przemocy rozgrywają się poza murami szkoły, nie oznacza to, że dyrektor i nauczyciele mogą pozostawać na nią obojętni. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, dlaczego działania profilaktyczne oraz interwencje szkoły w przypadku cyberprzemocy są niezbędne. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak cyberprzemoc w postaci izolacji wpływa na ucznia i atmosferę w klasie?
  • W jaki sposób internet wpływa na postrzeganie konsekwencji przemocy przez sprawców cyberprzemocy?
  • Dlaczego nauczyciele i pracownicy szkoły muszą reagować na cyberprzemoc oraz niewłaściwe zachowanie dzieci i młodzieży w internecie?
  • W jaki sposób sytuacje trudne w internecie mogą służyć kształtowaniu umiejętności społecznych i życiowych?
  • Dlaczego cyberprzemoc angażuje nie tylko sprawców i ofiary, ale również świadków, i jakie ma to konsekwencje dla społeczności szkolnej?
  • Jak ważna jest interwencja szkoły w przypadku cyberprzemocy i jakie kroki powinny być podjęte w celu jej przeciwdziałania?
  • W jaki sposób uczniowie mogą przyczynić się do budowania atmosfery wolnej od cyberprzemocy w środowisku szkolnym?
Sprawdź inne serwisy