Dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej coraz częściej aktywnie korzystają z urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby już na etapie edukacji wczesnoszkolnej dowiedziały się, czym jest cyberprzemoc oraz jak mogą dbać o własne bezpieczeństwo w sieci. Zajęcia dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu może pomóc dzieciom rozwinąć zdrowe nawyki cyfrowe, nauczyć je rozpoznawania zagrożeń oraz zapewnić narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach, gdy mogą doświadczyć lub być świadkami cyberprzemocy. Proponowany scenariusz zajęć może zostać wykorzystany nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, psychologa lub pedagoga szkolnego, a także podczas zajęć świetlicowych.
Uczestnicy | uczniowie klas I-III szkoły podstawowej |
Cele zajęć: |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania zajęć | 45 minut |
Wykorzystaj również:
Problem cyberprzemocy, czyli przemocy z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, nie jest nowy. Inne nazwy tego zjawiska to: nękanie internetowe, cyberdręczenie (cyberstalking), prześladowanie (cyberharassment) i mobbing elektroniczny (cyberbullying)[1]. Jego celem jest skrzywdzenie innej osoby. W okresie zdalnego nauczania cyberprzemoc kwitnie. Przybiera nowe, bardziej wyrafinowane formy. Dowiedz się, co sprzyja jej rozprzestrzenianiu się, a co ją blokuje. Przeczytaj również: Dzieci sieci, czyli rozwiązywanie współczesnych problemów cyberuzależnienia i cyberprzemocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich oraz przy wsparciu Orange Polska przygotowali raport o patotreściach w sieci. To pierwsza w Polsce próba naukowego zdiagnozowania tego zjawiska, opisania jego specyfiki, skali, potencjalnego wpływu na młodych odbiorców oraz jego ram prawnych.