Autor: Agnieszka Sozańska
Dodano: 14 listopada 2022
Agresję kojarzymy zazwyczaj z czymś złym; biciem, zabieraniem, obelgami słownymi. Nie jest to jednak takie proste w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. U nich agresja jest często nieudanym szukaniem pomocy, próbą kontaktu, zaproszeniem do komunikacji. Równie często bywa reakcją na nękanie rówieśnicze, którego doświadcza wielu uczniów z ASD. Dowiedz się, jak radzą sobie uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej.
Dziecko z ASD, które ma wybuchy agresji, często samo doświadcza przemocy rówieśniczej, a nie umie na nią odpowiednio reagować. Nie radzi sobie z emocjami, nie rozumie dystansu społecznego, jest stale odtrącanie przez rówieśników. Oczywiście, przemoc rówieśnicza dotyczy wszystkich dzieci i ma wpływ na ich późniejsze funkcjonowanie, podatność na depresje, nerwice, lęki. Może wydać się to szokujące, ale według amerykańskich badań opublikowanych w piśmie Lancet, przemoc rówieśnicza wpływa bardziej na problemy psychiczne w wieku dojrzałym niż molestowanie przez dorosłych. Ofiarami nękania rówieśniczego są zazwyczaj uczniowie:
- zagrożeni niedostosowaniem społecznym,
- o niskich kompetencjach interpersonalnych lub przejawiający skłonności do przywództwa,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- fizycznie lub emocjonalnie odmienni oraz z tak zwanymi niepełnosprawnościami ukrytymi, a do nich należy spektrum autyzmu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- W jakiej sytuacji znajdują się uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej?
- Dlaczego dzieci ze spektrum autyzmu doświadczają w szkole zachowań przemocowych?
- Z jakimi rodzajami przemocy i nękania dziecięcego uczniowie w spektrum spotykają się najczęściej?
- Jakie najczęściej popełniane przez nauczycieli i specjalistów błędy utrudniają interwencję?
- Co może pomóc dziecku z ASD zrozumieć przemoc rówieśniczą?
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 14 listopada 2022
Autor: Agnieszka Sozańska
Nauczycielka języka polskiego i angielskiego, ukończyła angielskie, polskie i amerykańskie studia podyplomowe w zakresie ewaluacji i rewalidacji uczniów ze spektrum autyzmu, Pracuje w szkołach fundacji AlterEdu. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli i terapię edukacyjną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi