Dostosować niedostosowanych – jak organizować zajęcia socjoterapeutyczne

Autor: Marzena Koniuszewska

Dodano: 22 września 2022
Zasady organizacji zajęć socjoterapeutycznych

Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.

Socjoterapia jest metodą łagodzenia i eliminowania negatywnych obyczajów w zachowaniach społecznych w okresie dorastania. Służy kompensacji pewnych zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych. Zajęcia socjoterapeutyczne zakładają wykorzystanie czynników społecznego oddziaływania i rozwijanie relacji interpersonalnych. Mają cele terapeutyczne, edukacyjne i rozwojowe. Ponadto rozwijają właściwości psychiczne, pozwalając lepiej zrozumieć siebie i innych. Zajęcia opierają się na założeniu, że dostarczenie odpowiednio zorganizowanych doświadczeń społecznych może wywołać zmianę patologicznych wzorców zachowań dzieci i młodzieży. Programy socjoterapeutyczne wskazują kierunki pracy z dziećmi także w środowisku szkolnym.
Socjoterapia służy rozwiązywaniu problemów dotyczących:
  • trudności adaptacyjnych – lęk przed kontaktem, obowiązkami,
  • trudności w nauce,
  • lęku przed przekazywaniem własnej wiedzy – udzielanie odpowiedzi ustnej,
  • nieśmiałości w kontaktach społecznych,
  • wysokiego napięcia emocjonalnego,
  • zachowania agresywnego,
  • niskiego poczucia własnej wartości,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • fobii szkolnej,
  • nadpobudliwości psychoruchowej.
Jan, lat 7, wychowywany w rodzinie pełnej, ma młodszego brata. Od kiedy rozpoczął naukę szkolną, dało się zauważyć złożone opóźnienia rozwojowe w postaci błędnej percepcji wzrokowo-słuchowej. Często nie odpowiadał na skierowane do niego pytania zadane przez nauczyciela. Był nieufny w kontakcie, nie rozmawiał z rówieśnikami ani z nauczycielami. Początkowo nawet wykazywał postawę agresywną. Zdarzały się ataki nagłego przeraźliwego płaczu. W klasie nie jest lubiany i akceptowany.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na czym polegają i jakie cel mają zajęcia socjoterapeutyczne
  • W jakich formach można organizować zajęcia socjoterapeutyczne
  • Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na zajęciach socjoterapeutycznych

Przeczytaj również:

Pozostało jeszcze 57% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 22 września 2022

Autor: Marzena Koniuszewska

Tematyka

Sprawdź inne serwisy